Gå til innhold

Veldig ubehagelige ekstrasystoler


Aleikum

Anbefalte innlegg

Har lenge slitt med ekstrasystoler, kom som regn på skyfri himmel en dag i november 2013. 

 

For å begynne litt lengre tilbake, i 2005 fikk jeg diagnosen supraventrikulær ventrikkeltachyakardi. Fikk med jevne mellomrom med anfall og har vært lagt inn på medisinsk overvåkning en rekke ganger for å få isoptin intravenøst og overvåkes til det ga seg. I 2008 fikk jeg innpass på Ullevål sykehus hvor dem skulle behandle med ablasjon, et defekt røntgenapparat under inngrepet gjorde at dem måtte prøve på nytt i juni 2008. Da fant dem ut at "trådene" som trigget anfallene lå for vanskelig til for at Ullevål kunne gjøre noe med det. Ble henvist videre til magnetlaben på Haukeland og var der i desember 2008. Hvor dem kunne konstatere at det var en vellykket ablasjon uten at dem klarte å fremprovosere mer arytmi. Hadde også en etterkontroll hos lokalt sykehus med ultralyd, sykkel test og 24T holter, hvor alt så veldig bra ut.

 

I ettertid har angsten kommet snikende mer og mer, hadde nok dette fra før av og, men ble mer utbredt da som jeg ble mer og mer var over å "kjenne" på hjertet.

 

Gikk på antidepressiva i fra ca da og frem til 2011, husker ikke hvilken type. Men uansett, ny jobb offshore i 2012 gjorde at jeg måtte ta mye tak i min sosiale angst og dødsangst. Gått mye til psykolog og fått god hjelp der, en raskere tilbake ordning via NAV som jeg dessverre ikke får benytte lenger.

Men tiden offshore har gjort meg bedre og vært uten medisin, med unntak av helikopter og stresset med det, men det er en annen historie. Går nok mye på det og ikke ha kontroll over situasjonen.

 

Så men i 2013 kommer disse ekstraslagene, eller ekstrasystoler, om det er SVES eller VES vet jeg ikke, for det har dem ikke spesifisert. Desember 2013 hadde jeg en ny sykkeltest og 72t ekg, alt var helt normalt, hadde i gjennomsnitt 1000 ekstrasystoler per dag. Noe som han beroliget meg med var helt vanlig og ikke noe farlig. Dette går jeg å kjenner på hele tiden og kjennes lite normalt ut for meg, så før påske i år var jeg på en ny runde med sykkel og 24t ekg hos Aleris. Den lokale indremedisineren/spesialist ville ikke ta meg inn fordi det var unødvendig. Så da betalte jeg det selv. Hjertespesialisten hos Aleris sa også at jeg hadde en del ekstrasystoler med godt innenfor normalen og sykkeltesten var etter boka så hun tok ikke noen ultralyd fordi hun mente det ikke var nødvendig. Jeg er frisk.

Skal sies at jeg i tidligere har hatt en grundig gjennomgang av indre organer hos spesialt hjemme, hvor det ble konstatert at jeg hadde veldig lavt kolesterol, et godt og sterkt hjerte og en tykk fin arterie ut fra hjertet. Kunne fint røyke i 50 år til, selv om det ikke var å tilråde, jeg var også veldig overvektig den gangen. Nå er jeg 20 kg lettere og sluttet å røyke for 2,5 år siden. 

 

I det siste, eller må si at jeg har hatt et fint siste halvår med fint lite ekstraslag og lite plager rundt det, men her for noen uker siden så begynte det å plage meg mer. Det pauser og kommer kraftig opp i halsen og hele brystkassen beveger seg. Så får jeg ofte en en plagsom følelse i halsen av at det bobler, og at jeg veldig ofte må rape. Blir verre når jeg lener meg fremover og etter å ha spist. Har en varmefølelse som brer seg over bryst og rygg. Samtidig som jeg kjenner litt svie i brystkassen, av og til i midtgulvet, av og til litt høyere. Så jeg begynte å tenke på om det kan være noen syreproblemer og i tillegg til dette, har fått nexium 20mg for å prøve dette daglig. Gjort det nå en uke uten av det viser tegn til forbedring.

Jeg jobber som sagt offshore og det bekymrer vettet av meg, for å si det sånn jeg får til tider nesten panikklignende tilstander, vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Varm, klam, kvalm, sliten og lei, får ikke sove mens ekstraslagene dundrer på, merker de ekstra godt sittende og liggende. Og raper......

Dem kommer og går litt, rolig noen ganger, med godt opphold imellom dem (rapefølelsen er der endog), så kommer plutselig noen på serie og etter det kan pulsen kjennes litt bankende ut.

 

Spiser ikke medisiner fast, med unntak av Nexium som jeg nå prøver uten forskjell. Har pranolol som jeg fikk for å kanskje bedre litt på ekstrasystolene, men det gjør det ikke. Legen håpet kanskje på en placebo-effekt ;) Har stesolid for å roe gemyttene som verst, dette tar vekk noe av bekymringen, men ikke følelsen eller ekstraslagene. Prøver å unngå disse så godt det lar seg gjøre. Men dem gjør at jeg blir mer oppmerksom og tilstede, hvis ikke så kan jeg fort stenge meg inne med mitt oppe i hodet og klarer ikke å konstrentrere meg om den enkleste ting en gang. 

 

Tar 2 Omega 3 tabletter hver dag, tidligere påvist lavt D-vitamin, men dette har vært bra siste halvåret. Tar også litt D-vitamin/magnesiumtilskudd i pulverform hver dag. Sist hos lege i juni hvor jeg tok nye blodprøver, stille angående dem så sikkert greit. Nytt EKG, ikke engang apparatusen hadde innvendinger på den. Hvilepulsen ligger som oftest ned mot nærmere 60, blodtrykket ble da målt til 127/70 hvis jeg husker korrekt.

 

Men det er altså denne forferdelige ubehagelige følelsen i brystet og halsen når dette pågår som er så utrolig frustrerende.....Mest lyst til å reise hjem og sykemelde meg til dem finner en varig løsning på det for det er slitsomt å gå med. Jeg blir ikke minst redd også.....

 

Hva skal jeg gjøre? Legen min har ferie, men jeg var jo der for en god måned siden.....

 

Hilsen frustrert og redd mann på 34 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg sliter også med dette (siste året ca), har søkt meg gal på nettet siste månedene og bare blitt mer og mer fortvilt på hva som kan være årsaken. Jeg har mye av de samme plagene som du har, men ikke komt så langt i utredningen. "Kort" fortalt om mine plager:

 

Har i løpet av 2015 hatt flere anfall av høy puls (rundt 170-180bpm) uten noe som helst aktivitet. Kan sitte i stolen foran TVen, gå tur eller være på jobb når det plutselig slår til. Anfallet starter med et par ekstraslag eller "rumling i brystet" og så er det som noen slår på en bryter og jeg har nærmest makspuls. Anfallet kan vare i alt fra 2-30 minutter og jeg legger meg som regel på rygg og prøver og slappe av. Etter x antall minutter så kommer det et "tungt" slag og så er det som bryteren er slått av igjen og jeg er rett tilbake på hvilepuls. Jeg er ikke svimmel, har prikkefølelse, låk i brytstet eller lignende under anfallene. Men svært ubehagelig (redd for at hjertet skal stoppe) når det står på, mest pga angstfølelse, og den følelsen ligger igjen i kroppen de neste par dagene.
 
Etter det første anfallet på denne måten så var det rett til legevakten og deretter innleggelse i ett døgn. Blodprøver (stoffskifte), røntgen av brystet, telemetri, EKG, lytting - ingenting negativt registrert. Har også tatt 24t EKG, men "dessverre" så har ikke anfallene skjedd da og omtrent ikke ekstraslag heller, så dette til "ingen" nytte.
 
Dette kan jo være så mangt - både flimmer og andre farlige/ufarlige anfall av høy puls.
 
Har siste månedene ofte våknet om nettene med forhøyet puls (rundt 100). Pulsen roer seg litt ned ganske kjapt, men så begynner ubehaget i brytstet. (Er som en tørrhoste/kaste opp-følelse - vanskelig å beskrive.) Tar jeg fingeren på halsen så kjenner jeg at pulsen ikke er jevn. Den tar for eks 5 slag, så er det et lite opphold, så tar den 10 slag og et opphold osv. Dette kan pågå i 2-10 timer. Har prøvd å fange opp på EKG, men har ikke lykkes. (Skulle hatt min egen "billige" EKG-maskin hjemme...)
Har også de siste 10mnd vært plaget av mye ekstraslag og "bobling" i brystet. Kan være enkeltvis eller serier av dem på 4-5. Alt fra 0-20 på en dag. Er ikke stresset. Sleit litt med stress pga jobb i 2014. Var ikke plaget med desse tingene da jeg faktisk var stresset.
 
Jeg har veldig lav hvilepuls - rundt 47. (Og muligens enda lavere når jeg sover.) Ligger i familien på farssiden dette med lav puls. Er ikke plaget med svimmelhet og har aldri besvimt. Er ikke topptrent på noen måte. 
 
Jeg skal ta ny 24t EKG og ekko i neste uke...har ventet lenge. 
 
Det er også vært å nevne at jeg kan ha perioder opptil 7-10 dager der jeg er helt fin. Ingen plager i det hele tatt. 
 
Må nevnes at det blir verre når jeg stresser (og angst naturlignok), når jeg bøymer meg ned og fremover, og når jeg har luft i magen. Er også plaget med refluks, så driver og tenker på mulige sammenhenger her.
 
 
 
 
Hilsen mann 28


Anonymous poster hash: 26048...422
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg sliter også med dette (siste året ca), har søkt meg gal på nettet siste månedene og bare blitt mer og mer fortvilt på hva som kan være årsaken. Jeg har mye av de samme plagene som du har, men ikke komt så langt i utredningen. "Kort" fortalt om mine plager: Har i løpet av 2015 hatt flere anfall av høy puls (rundt 170-180bpm) uten noe som helst aktivitet. Kan sitte i stolen foran TVen, gå tur eller være på jobb når det plutselig slår til. Anfallet starter med et par ekstraslag eller "rumling i brystet" og så er det som noen slår på en bryter og jeg har nærmest makspuls. Anfallet kan vare i alt fra 2-30 minutter og jeg legger meg som regel på rygg og prøver og slappe av. Etter x antall minutter så kommer det et "tungt" slag og så er det som bryteren er slått av igjen og jeg er rett tilbake på hvilepuls. Jeg er ikke svimmel, har prikkefølelse, låk i brytstet eller lignende under anfallene. Men svært ubehagelig (redd for at hjertet skal stoppe) når det står på, mest pga angstfølelse, og den følelsen ligger igjen i kroppen de neste par dagene. Etter det første anfallet på denne måten så var det rett til legevakten og deretter innleggelse i ett døgn. Blodprøver (stoffskifte), røntgen av brystet, telemetri, EKG, lytting - ingenting negativt registrert. Har også tatt 24t EKG, men "dessverre" så har ikke anfallene skjedd da og omtrent ikke ekstraslag heller, så dette til "ingen" nytte. Dette kan jo være så mangt - både flimmer og andre farlige/ufarlige anfall av høy puls. Har siste månedene ofte våknet om nettene med forhøyet puls (rundt 100). Pulsen roer seg litt ned ganske kjapt, men så begynner ubehaget i brytstet. (Er som en tørrhoste/kaste opp-følelse - vanskelig å beskrive.) Tar jeg fingeren på halsen så kjenner jeg at pulsen ikke er jevn. Den tar for eks 5 slag, så er det et lite opphold, så tar den 10 slag og et opphold osv. Dette kan pågå i 2-10 timer. Har prøvd å fange opp på EKG, men har ikke lykkes. (Skulle hatt min egen "billige" EKG-maskin hjemme...)Har også de siste 10mnd vært plaget av mye ekstraslag og "bobling" i brystet. Kan være enkeltvis eller serier av dem på 4-5. Alt fra 0-20 på en dag. Er ikke stresset. Sleit litt med stress pga jobb i 2014. Var ikke plaget med desse tingene da jeg faktisk var stresset. Jeg har veldig lav hvilepuls - rundt 47. (Og muligens enda lavere når jeg sover.) Ligger i familien på farssiden dette med lav puls. Er ikke plaget med svimmelhet og har aldri besvimt. Er ikke topptrent på noen måte.  Jeg skal ta ny 24t EKG og ekko i neste uke...har ventet lenge.  Det er også vært å nevne at jeg kan ha perioder opptil 7-10 dager der jeg er helt fin. Ingen plager i det hele tatt.  Må nevnes at det blir verre når jeg stresser (og angst naturlignok), når jeg bøymer meg ned og fremover, og når jeg har luft i magen. Er også plaget med refluks, så driver og tenker på mulige sammenhenger her.    Hilsen mann 28 Anonymous poster hash: 26048...422

Jeg så du stilte dette spørsmålet på Lommelegen og synes du fikk et litt kjipt svar.

Det er vel bare en ting dette egentlig kan være, og det er AVNRT (AV nodal reentrytakykardi) - det er rimelig typisk at det kommer et par ekstraslag først som trigger arytmien, den slår seg av og på som en bryter, og avsluttes med et "tungt" slag ikke ulikt neste normalslaget etter et ekstraslag. Det finnes en annen arytmi som viser seg ganske likt (AVRT) - men den pleier å vises på hvile-EKG utenom anfall med forandringer de fleste leger kan se.

Behandlingen er uansett enkel. Det gjøres et lite inngrep (ablasjon) hvor den ene ledningsveien gjennom AV-knuten kuttes. Dette skjer gjennom blodårene i lysken i lokalbedøvelse. De fleste større sykehus i Norge gjør denne behandlingen, og det samme gjør LHL sin klinikk på Feiring. Et annet alternativ er å henvises til Hjertecenter Varde i Danmark, men det koster penger. Suksessraten ved inngrepet er 95-99% (dvs. man blir kvitt rytmeforstyrrelsen for godt).

Friske hjerter tåler en SVT med hastighet 170-180 godt. Det hadde vært verre hvis du hadde hatt 250 i puls, selv om de fleste også tåler det. Ved en slik rytmeforstyrrelse er hastigheten ganske gitt, den avhenger av ledningshastigheten i banene arytmien går i. M.a.o så trenger du ikke være redd for at hjertet stopper, men ja, denne arytmien er noe dritt og det finnes god behandling.

Få en kardiolog til å henvise deg. Han vil nesten garantert kunne si hva som feiler deg bare ved å høre historien din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...