Gå til innhold

Herpes - hvordan bli kvitt det!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette innlegget har jeg planlagt å skrive lenge. Her kommer mine erfaringer med munnsår forårsaket av herpesviruset. Følg min oppskrift og munnsåret forsvinner enten helt før det blir et utbrudd eller i verste fall etter to/tre dager. Årsaken til at munnsår oppstår er lister opp mange steder; det kan være sykdom, utmattelse, stress og lignende. Det som ikke står skrevet er at det er de samme faktorene som utløser munnsåret hos hver enkelt. Jeg har vært veldig plaget med munnsår i perioder og kartlagt årsaken til at jeg får dem – det skyldes alkohol og hvitt sukker. Det trenger ikke være store mengder. De siste dagene har jeg drukket og spist usunt tre ganger, i går våknet jeg med et kjempeutbrudd. Jeg tror den vanligste årsaken er stress, men jeg har lest om andre som får utbrudd av alkohol og sukker også. Jeg kan også få dem av leppestift og det vet jeg at kusinen min også får, men jeg bruker bare leppestift når jeg drikker, så denne faktoren er usikker. Jeg anbefaler alle å kartlegge årsaken til at du får utbrudd.

 

Forbygning: finner du årsaken til utbruddene kan du også forebygge dem. En annen ting som skal hjelpe er å spise l-lysine i større mengder enn arginine. L-lysine fås gjennom mat og kosttilskudd. Jeg anbefaler alle å lese litt om dette.

 

Så, over til behandling. Hvilken behandling som virker best varierer etter hvor kraftig utbruddene er. I alle tilfeller hjelper det å smøre på kremer som skal hjelpe mot munnsår. På det norske markedet finnes Antix 5%, Zovirax 5% og Vecavir 1%. Selv foretrekker jeg Antix i pumpeflaske. Noen sier at det er samme virkestoffer i de ulike kremene og de derfor skal fungere tilsvarende. Det synes jeg ikke de gjør. I USA har jeg kjøpt en krem som heter Abreva 10%. Denne har jeg kun testet ut en gang, i dag, og med stort hell. Det er mulig det er mer % i denne og dermed mer konsentrert virkestoff. Jeg anbefaler å ta kremen på så fort som mulig når utbruddene kommer. En annen ting jeg også anbefaler er å ta is på. Det holder å ha en isbit (i pose) på i noen minutter, så ta kremen på, og is igjen etter en stund, og så krem igjen – og gjøre dette noen ganger. Dette hindrer både hevelse og skal gjøre bruddene mindre.

 

Noen av bruddene forsvinner med krem og is. Noen utvikler seg likevel til blemmer. Er blemmene store anbefaler jeg å stikke en tynn nål i dem og presse ut vesken. Dette må gjøres etter at det har gått en dag. Gjøres de tidligere er ikke blemmene ferdig utviklet og såret blir større. I tillegg får også huden sjans til å gro litt først. Press forsiktig litt dopapir på hullet og sørg for at vesken ikke sprer seg på resten av leppen (dersom vesken blir spredd andre steder er det fort gjort å få munnsår der også). Dette må bare gjøres en gang med hver blemme. La blemmen tørke helt ut. Du kan gjerne ta litt ren 80% håndsprit på den. Har lest at noen også bruker munnskyllevann, noe jeg ikke har prøvd. La huden bli værende på leppen, du må for all del ikke ta den av. Skraper du bort huden vil du få et åpent sår som bruker lang tid på å gro. Dersom det ikke blir en stor blemme, trenger du ikke å stikke hull på den.

 

Videre bruker jeg litt ulike ting på såret mens det gror og leger seg. I perioder har jeg brukt Arnica salve (reseptfri) som er mildt bakteriedrepende og betennelsesdempende. Jeg har også brukt Fucidin (mot brennesle) og Dermovat (som hjelper å få sår til å gro). Begge de to sistnevnte fås på resept. Jeg bruker likevel helst en krem jeg kjøpte i Kina for noen mnd siden. Den skal også hjelpe mot betennelse og infeksjon. Et triks kan altså være å kjøpe ulike kremer i utlandet. 



Anonymous poster hash: dcaa4...465
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...