Gå til innhold

Har jeg fått diabetes 2..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinne. 37 år. Jeg er overvektig, (ca 25 kg) har "sitti på ræva" de siste årene, både på jobb og ellers bl.a pga depresjon (med påfølgende overspising...) Lite aktivitet med andre ord. 

 

Nå har jeg endret arbeidssituasjon, fremdeles stillesittende arbeid, men går til og fra jobb, ca 45-50 min totalt. Det som har skjedd da, er at jeg får veldige smerter i beina. Dette skjer veldig fort, kanskje etter 5 min gange. Stivner på yttersiden av leggene, og det er vondt å gå. Føles som jeg har kjettinger på beina og må slepe dem med meg. Jeg går en jevn, men ikke særlig bratt, stigning til jobb. Pga smertene klarer jeg ikke å gå veldig fort. Når jeg har kommet frem og får satt meg ned brenner det og prikker i føttene i opp mot to timer etterpå. 

 

I tillegg til dette har jeg begynt å slite med synet. Sliter spesielt med fokus på nært hold. Har vært til optiker og anskaffet lesebriller. Dette har kommet iløpet av siste 4-6 mnd.

 

Det siste er at jeg har begynt å svette veldig. Spesielt i ansiktet. Hver dag etter gåturen til jobb, som ikke er så rask at jeg blir sliten, svetter jeg noe veldig. Jeg må tørke ansiktet flere ganger, for det tar lang tid før det slutter å renne. I dag skulle jeg flytte noen møbler. Det var ikke spesielt tungt eller slitsomt, men svetten drev av meg. Hele håret ble vått og det rant store dråper fra ansiktet. Jeg har aldri svettet så mye i ansiktet før, ikke engang den gangen jeg var veldig fysisk aktiv og trente seks dager i uka (idrett på høyt nivå).

 

Kosthold: Mye brødmat, normalt med pålegg (variert), ett glass appelsinjuice hver dag, ca ett glass ekstra lett melk hver dag. Middag varierer, men spiser for lite fisk. Tar omega3 daglig. Spiser lite frukt, bær og grønnsaker. Pga av mye stress de siste 14 dagene har det vært ille matmessig (ikke fast bopel, ikke tilgang til kjøkken). 

 

Jeg fikk målt langtidssukker og det andre sukkeret hos lege for ca en måned siden. Det var 5,8 om jeg ikke husker feil. Fikk vite at jeg var innafor og at alt var greit.

 

Utenom dette er jeg i det bipolare spekteret (2). Har gått på lamictal i ca 10 år, men ikke siste 9 måneder pga prøving på å bli gravid. I løpet av siste året har jeg hatt en mild-moderat depresjon, men livssituasjon har endret seg og er nå bra. Mye stress siste måned pga endring av livssituasjon (bolig, jobb m.m)

 

Ingen diabetes i familien, men mye blod-kar-sykdom. 

 

Noen som vet hva dette kan være? Jeg prøver å spise mer frukt og grønt og å komme meg ut å gå litt hver dag. Hodet er pr i dag fint, men nå tuller kroppen, noe som er veldig uvanlig for meg. Jeg har "alltid" vært fysisk frisk. Setter pris på svar.



Anonymous poster hash: b8d4a...595
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan legge til at jeg ikke røyker og drikker moderat med alkohol. (Ett glass til maten og litt mer til fest.) 

 

Pga av prøving på å bli gravid (IVF) har jeg tatt endel hormonmedisiner i to omganger i løpet av siste 8 mnd.



Anonymous poster hash: b8d4a...595
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur til legen og fortell at du er redd du har fått diabetes 2, så tar h*n de sjekker som trengs for å finne det ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Smerter på yttersiden av leggene høres litt ut som en begynnende belastningsskade. Mulig det ble litt brå overgang for kroppen din å gå fra null trening til å gå fort 45 min hver dag. Nå du er 25 kg overvektig er ikke det en helt ubetydelig treningsmengde.

 

Hvis jeg var deg ville jeg kanskje unngått å gå 5 dager i uka i starten, men heller trappe opp mer gradvis. Du kan f.eks sykle et par av dagene hvis det er ok for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg tror ikke du har fått diabetes. Virker som legen din også har utelukket dette. Vanlige symptomer i så måte er generell sykdomsfølelse/trøtthet, økt tørste og urinmengde, evt. vektnedgang (symptomer ved type2 kommer gjerne mer snikende enn ved type 1 Jeg er ikke lege (bare erfaring med diabetes type 1), men tenker mer i retningen stoffskifte. Har legen din tatt blodprøver for å sjekke dette? For lavt stoffskifte kan gi flere av symptomene dine.

 

Kanskje er det lurt å trappe opp den fysiske aktiviteten mer gradvis, men dette er en sak man gjerne må kjenne seg fram til selv. Hjelper det mot leggsmertene å ta det roligere, er det et signal. Jeg ville ikke stoppet opp, men forsøkt å roe ned for å se hvordan kroppen reagerer.

Depresjon kan også lure kroppen til ubegripelige symptomer (selv bipolar), men det er ikke grunn til å utelate andre årsaker og utrede disse. Jeg sier det fordi noen opplever å få plager avfeid som psykiske.

 

Okke som, håper det ordner seg for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...