Gå til innhold

Diabetes 2??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med at forskjellige leger sier ulike ting.

For ca 5 år siden mente en lege på sykehuset at jeg hadde diabetes 2. Dette fordi jeg fikk påvist forhøyet fastende blodsukker 2 ganger etter hverandre. Jeg fikk metformin og alt virket normalt.

Så kom jeg til fastlegen som mente at dette var tull. Langtidsblodsukkeret var fint (med metformin), han mente jeg ikke hadde diabetes to. Så jeg kuttet ut metformin.

Nå har jeg alle symptomer på høyt blodsukker. Er veldig tørst, soppinfeksjoner, økt vannlatning og slapp.

Hadde i sommer en HbA1C som var forhøyet, men kontrollprøven var visst innenfor normalen. Jeg har målt fastende blodsukker selv i noen morgener, og ligger da rundt 7,5. Min lege mener at det er langtidsblodsukkeret som bestemmer om jeg skal ha medisin eller ikke. Sykehuslegen mente det motsatte, altså to fastende blodsukker og du har diabetes 2?

Er litt frustrert nå, hvem har rett?

Anonymous poster hash: 95b91...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fortsetter under...

Raspberrypai

HbA1C kan være med på å stille diagnose, men diagnose er ikke avgrenset til kun HbA1C. 

I følge Norsk elektornisk legemiddelverk er følgende kriterier for diagnostikk:

- Fastende blodsukker over 7 mmol.

- Glukosebelastning over 11.1 mmol etter 2 timer.

- Tilfeldig måling over 11.1 mmol med symptomer.

- HbA1C over 6.5%

Det står videre at ved symptomfrie pasienter så kreves det at minst 2 av de følgende kriteriene fylles for å kunne gi diagnosen diabetes.


Min tanke er at dersom du har symptomer på diabetes med polyfagi (hunger), polydipsi (tørste) og polyuri (vann avlatning) så er ditt fastende blodsukker en klar indikasjon på diabetes, og du bør i det tilfelle vurdere å prøve en ny lege. 

Hvis du derimot ikke opplever polyfagi, polydipsi eller polyuri så er det sannsynlig at din fastlege kan ha rett i sin diagnostisering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Sykehuslegen har rett, du har mest sannsynlig diabetes 2. Fastlegers kunnskaper om diabetes er ofte beskjeden. En fastende måling >7,0 er diagnostisk. Du har også symptomer uten metformin. Det mener jeg taler for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...