Gå til innhold

Nylig diagnosert hjerteflimmer. Redd


Frode1982

Anbefalte innlegg

Håper det er noen her med kompetanse til å svare meg. Jeg er redd og har ingen å spør.

Hei. Jeg er en ung slank mann på 33år. Jeg har i ca 4 år slitt med enkeltstående ekstraslag og det som jeg har trodd har vært ekstraslag i serier. Også slitt med angst like lenge. Jeg har flere ganger vært hos legevakten for å ta ekg når jeg har fått anfall, men det har alltid typisk nok gitt seg før jeg har kommet ned til legevakten. Har gått med holter 2 ganger uten at jeg hadde symptomene. Tatt sykkeltest og ultralyd for 2 år siden, og ultralyd igjen for 1år siden. Konklusjon: hjertefrisk.

For et par dager siden fikk jeg plutselig et anfall igjen med det som føltes ut som konstant urytme og veldig kraftige ekstraslag i serier. Bare at denne gangen varte det lenger en vanlig. Når dette ikke ga seg med en gang ble jeg kjørt ned til legevakten av min samboer. Det varte såpass lenge at de fikk målt urytmen på ekg`en. Sykepleieren sa at det så ut som hjerteflimmer. Det ga seg rett etterpå, total varighet ca 10min. 

Jeg fikk beskjed om å dra til akutten på sykehuset. Etter et par timer fikk jeg tatt en blodprøve og ny ekg, men da var anfallet over for lengst.  Etter noen timer venting etterpå fikk jeg snakke med en lege. Han sa jeg hadde noe som heter atrieflimmer, men at dette ikke er noe farlig, men ikke så veldig vanlig for en på min alder. Fikk så beskjed om at jeg bare kunne reise hjem. Han var nesten klar til å gå etterpå, men jeg hadde selvfølge flere spørsmål. Jeg sa at dette såkalte atrieflimmeret (hadde ikke hørt om dette før) var veldig plagsomt og ubehagelig for meg når dette skjedde. Han sa da at han kunne skrive ut betablokkere til meg som kunne gjøre at jeg kanskje ikke fikk det flere ganger.

Denne sykdommen hørtes egentlig veldig uskyldig ut syntes jeg og jeg var glad for å endelig få vite hva min urytme var for noe.

Men når jeg kommer hjem og leser på nettet så virker dette mye mer alvorlig. Virker nesten uhørt at noen på min alder skal få det. Ser ut som om dette er noe jeg aldri vil bli kvitt og at det vil bare bli verre og verre? Jeg begynte på selo-zok i dag, er det sant at dette ikke motvirker flimmeret? Har jeg en alvorlig hjertesykdom? Er det kronisk, eller er det mulig at andre ting utløser dette? Kan det bli utløst av stress? 

Litt mer info: Utenom for det store anfallet for et par dager siden, så har episodene vært kortvarige. Fra et par sekunder til kanskje et halvt minutt. Det kan gå dager eller flere uker mellom hvert anfall av flimmer. Føler det kan bli utløst oftere under perioder med stress. Jeg har som sagt slitt med angst like lenge, og da særlig for hjertet. Hver gang jeg har vært på legevakten tidligere så har legene bare sagt at det bare er angst/panikkangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg er ingen ekspert, men jeg er 38 og fikk den samme diagnosen når jeg var 35. Det hjalp med medisiner og jeg merker sjeldent noe mer til det. Men glemmer jeg medisiner går det ikke lange tiden før det er tilbake. Ingen forverring på over tre år på meg i hvertfall. Tror du kan slappe helt av. Jeg er inne til prøver en gang i blant. Alt er ved det samme . 

Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...