Gå til innhold

Hormon forstyrrelser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kvinne på 30 år, 48/49kg og 160 cm høy. Jobber 100% som frisør. Har 2 barn, raske vaginale fødsler uten innblanding av medikamenter i 2009 og 2012.

 

Prevensjon:

- Nova ring fra april- august 2014

- Zerazetta fra august 2014- juli 2015

 

Annen medisin: 

- Ritalin siden januar 2015

 

Har alltid hatt litt for lite jernlager.

 

Spm 1:

Helt siden jeg var 15 år har jeg forsøkt flere varianter av prevensjonsmidler uten hell. Bivirkningene som alltid er tilbakevendende er: 

Kvalme- hodepine- kraftige blødninger- hyppige blødninger, både små og store- mye koalgert blod

Den største tamponger varer sjeldent mer en 30 min når det er som verst. I tillegg bruker jeg natt bind, men det tar ikke lang tid før alt er blødd igjennom.

 

Dette er også noe jeg har slitt med når jeg ikke har brukt prevensjon. Derfor har jeg iløpet av disse 15 årene brukt det minimalt da jeg har hatt samme følge i alle år. Jeg var hos legen i dag, september, og da skreiv han resept på p- plaster. Hva tror du om det?

 

Spm 2:

Ingen smertestillende da det ikke hjelper meg.

GU i januar 2015: celleprøve, ingen funn

 

Etter fødsel nr. 1 i 2009 har jeg hatt intense smerter i underlivet. Det føles som noe som stikkes opp og vris rundt. Det kan komme som støt i førsten for så å gå over til konstante smerter. Men, samtidig har jeg en tung følelse der nede, akkurat som om noe vil "ut".  Dette er tilbakevendende hver mnd, i starten kom det ved eggløsning, så når mensen var i full gang. Nå, så kan det komme uavhengig av hvor i syklusen jeg er.

 

Da dette pågår klarer jeg ikke å sitte, gå eller stå! Så derfor kroker jeg meg sammen og presser ut som om jeg er på do. Det er det eneste som tar bort toppen av smerten, men så fort jeg rører meg e.l blir det like intenst. Det letter også litt om jeg tar fingrene mine og presser "musklene" på hver side av underlivet inn. Om jeg må på do klarer jeg ikke å fullfører pga den intense smerten. De samme støtende kommer også ved samleie til tider om han kommer for langt inn. Disse smertene er ikke daglig og varer ikke hele døgn, men de kan komme brått og varer til og fra noen timer.

 

Ellers er jeg ofte øm i egglederne, noen ganger  er det rett og slett vondt der.  Jeg har også tittet med speil der nede for å se, og det jeg la merke til er at det kommer noe ut av åpningen om jeg presser utover, og nei, det er ikke de indre kjønnsleppene.  Kan også nevne at ved fødsel nr 1 stakk jordmor tre fingre inn bak og to fingre inn foran for å støe opp babyens hode. Det resulterte ikke i rifter i bakenden, men hun ødela noe av muskelaturen i åpningen bak. 

 

Så hva kan smertene komme av? Er muskulaturen spent/øm? Hva er det som som kommer ut av meg, livmora? Kan det jeg nevner være sykdomsrelatert?

 

Spm 3:

Blodprøve 2014: stoffskifte, vitamin mangler: Ingen funn

Blodprøve sept 2015: venter svar

Ingen medisin

 

Har i mange mnd slitt med hetetokter, dag som natt. Det siste året har jeg hatt store problemer med det da jeg våkner om natten og er svett fra leggene og opp. Må snu dyna og puta. Innimellom er det så ille at jeg er nødt til å legge meg en annen plass da alt er vått. Samtidig har jeg ofte sterk hodepine og er umettelig trøtt neste hele tiden. Husarbeid, barn og det sosiale sitter veldig langt inne. I tillegg går jeg rundt med dårlig samvittighet for mine barn, og min mann da jeg for det meste sitter i sofaen tiltaksløs etter jobb.

 

Kan dette ha noe med det som er beskrevet over? Såfall kan du gi meg noen råd? 

 

Ellers har jeg mistet så å si all sexlyst da jeg ikke føler meg komfortabel med tilværelsen hva angår min kropp, jeg har rast ned i vekt og mistet all form for både pupper, romp og lår. Huden er stgg med kviser, sår og hull-arr etter akne fra de siste årene.j 

 

Da jeg i utgangspunktet er liten av meg og alltid ønsket å gå opp i vekt samt få mer kvinnelige formen er dette krise for meg!

 

Til slutt vil jeg si at jeg har vært hos legen innimellom for blodprøver, men prøvesvarene fra både blodprøvene i fjor, og GU fra januar er normale. Bortsett fra en liten cyste som ble funnet på min høyre eggstokk, som var ubetydelig.

 

Håper derfor du kan gi meg  noen svar og evt veiledning for hvordan jeg kan gå frem. Har gått slik som dette i lang tid og nå er jeg lei, veldig lei. Ønsker svar og ønsker å kunne bli "normal" igjen da dette går ut over samlivet til meg og min mann.

 

Mvh Elisabeth

Anonymkode: 048d9...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det var langt og med mange spørsmål, men jeg skal forsøke å svare. Det med de sterke smerter, kan være den godartede tilstand endometriose hvor vev av samme type som det som sitter inne i livmoren er kommet på feil plass, f.eks. på bukhinnen inne i bukhulen eller på eggstokker, evt omkring tarm og urinveier. De typiske symptomer er relatert til syklus, dvs spesielt til stede etter eggløsning og frem til menstruasjonen er kommet i gang. Det kan være smerter ved samleie og ved avføring. Tilstanden kan bare påvises ved kikkhullskirurgi (laparoskopi). Endometriose kan i tillegg til smerter medføre tretthet.

Jeg tror ikke at jordmor kan ha ødelagt noe ved undersøkelse. Tvert om, kan hun gjøre håndgrep som beskytter mot ødeleggelse av muskulaturen. Det du kjenner er sikkert livmorhalsen som er seget noe ned, det er ikke uvanlig og trenger ikke behandling (operasjon, eller opplegging av ring) hvis du ikke er spesielt plaget.

Hetetokter kan ha så mange årsaker, f.eks. høyt stoffskifte. Din lege har tatt en del prøver, kanskje stoffskiftet også blir sjekket på nytt?

Hvis man ikke er i form, er trett og har andre symptomer, så er sexlysten noe av det første som blir borte.

Du har fått hormonplaster. Det er sikkert for å gi deg laveste hormondose. Jeg vil anbefale deg å ta det uten pause, dvs hoppe over uken uten plaster. En kanskje bedre mulighet er hormonspiral som reduserer, evt helt stopper, menstruajsonsblødning. Begge deler er første valg ved endometriose. Hvis det ikke hjelper etter ca 3 måneders behandling, synes jeg at du skal henvises til gynekologisk avdeling for evt laparoskopi.

Jeg håper at du kan få hjelp.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting til.

 

Jeg har hvit melk i brgge brystene enda etter siste fødsel i 2012. Har gått på 4 kurer for å stoppe produksjonen, gitt av lege. Etter 1 mnd kom det tilbake igjen og har fortsatt melk. Ammet frem til våren 2014. Er det normalt?

Anonymkode: 048d9...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok det kan jeg gjøre,  men dette var et oppfølgingsspørsmål fra mitt første spm (trådstarter) ☺ Glemte å ta det med.

 

Mvh Elisabeth

Anonymkode: 048d9...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...