Gå til innhold

Hvilken seng anbefaler dere?


Kayia

Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe ny dobbeltseng og syns det er vrient å vurdere hva tester egentlig anbefaler utover det åpenbare som er å prøveligge, ikke velge seng med ulik høyde på mellom-madrassene etc.

Noen som nylig har kjøpt og som er superfornøyd? Vi ser at Svane Zefir Kontinental kommer bra ut i mange tester, men samtidig er det mange tester som peker på at dyrt ikke nødvendigvis er så mye bedre enn rimeligere. Betraktninger her? (Til info: Svane Zefir koster rundt 30.000)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal kjøpe ny dobbeltseng og syns det er vrient å vurdere hva tester egentlig anbefaler utover det åpenbare som er å prøveligge, ikke velge seng med ulik høyde på mellom-madrassene etc.

Noen som nylig har kjøpt og som er superfornøyd? Vi ser at Svane Zefir Kontinental kommer bra ut i mange tester, men samtidig er det mange tester som peker på at dyrt ikke nødvendigvis er så mye bedre enn rimeligere. Betraktninger her? (Til info: Svane Zefir koster rundt 30.000)

Hei!

 

Det er vel ca 10 år siden vi kjøpte tempur, senger, de er like gode i dag og alle hos oss liker tempur.

Det er hardt og fast, men samtidi trykkavlastende,

det var ikke billig det heller, men alle madrasser er like fine i dag.

Jeg liker å sove på hardt underlag, min mann liker nok litt mykere, men for oss begge var tempur en komfortabel sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare noen rimelige rammemadrasser fra Jysk, oppå der har vi vanlige skumgummimadrasser og på toppen en tykk overmadrass fra Jysk, den er som en tempurmadrass, men kostet antagelig en brøkdel av prisen (1600,- for noen år siden). .Jeg elsker den overmadrassen!!! Sengen er tilsammen helt vidunderlig! Men når vi skal kjøpe ny seng blir det Jensen rammemadrasser og en skikkelig overmadrass. Hadde Jensen-madrasser for noen år siden og de er vidunderlige å ligge på! Lå på Jensen-madrass en natt på hotell i sommer og det er som å komme til himmels altså! Men de koster flesk da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt min seng på Ikea. De har 10 eller 20 års garanti på sengene sine og de har åpent kjøp i 90(?) dager. Har hatt den i mange år og den er fortsatt like fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte nye madrasser til dobbeltsenga for ca 10 år siden. Tror det er Svanemadrass. Før det hadde vi Jensen. Den overmadrassen vi har, er av ull, og er veldig god. Ellers er vel selve madrassen sånn helt midt på treet. Vi følte vel kanskje at vi fikk litt mindre komfort enn vi hadde ventet da vi kjøpte disse siste madrassene.

16-åringen fikk ny seng for to år siden. Jeg undersøkte en del da, og fant veldig gode testresultater på de beste madrassene fra IKEA. Så på ham ble det rammemadrass fra IKEA, med en mellomtykk (tror det var 5 cm, muligens 7) overmadrass. Dette er den desidert beste senga i huset!!!! Så dersom vi skal ha nye madrasser igjen, vil jeg gå for IKEA :-)

Må legge til at jentene også har gode madrasser og overmadrasser, husker ikke hva slags type de er. Jo den ene madrassen er arvet fra min søster - aner ikke hvor den kommer fra, og den andre tror jeg vi kjøpte på Skeidar for 5-6 år siden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har rådyre madrasser fra Hästens, som er helt fantastiske. Har hatt dem i over 10 år, og de er like bra fremdeles. Investerte i den i en periode med vondt i ryggen på natten, og det har jeg ikke hatt problemer med siden.

 

Problemet er bare at enhver annen seng, selv på fine hoteller, blir en nedtur :/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte en Sultan dobbeltseng fra Ikea for noen år siden og er godt fornøyd. Valgte litt hardere versjon. Husker ikke pris akkurat men 10-15 000 (med sånn vegg på hodesiden, eksen likte å ri mens jeg satt mot den hehe :D )

ikea-sultan-hansbo-mattress-large-7.jpg

Endret av Maglor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal kjøpe ny dobbeltseng og syns det er vrient å vurdere hva tester egentlig anbefaler utover det åpenbare som er å prøveligge, ikke velge seng med ulik høyde på mellom-madrassene etc.

Noen som nylig har kjøpt og som er superfornøyd? Vi ser at Svane Zefir Kontinental kommer bra ut i mange tester, men samtidig er det mange tester som peker på at dyrt ikke nødvendigvis er så mye bedre enn rimeligere. Betraktninger her? (Til info: Svane Zefir koster rundt 30.000)

Er det noe jeg ikke skjønner folk sparer penger på, så er det seng. Man tilbringer omtrent 1/3 av livet der, og da må man ha noe skikkelig. Kjenner flere som har Svane Zefir Kontinental, og som er superfornøyde. Min eks derimot er ikke så veldig fornøyd med akkurat den senga.

Det viktige er vel at man kan prøve senga ei stund, og at man kan bytte om den likevel ikke passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :) Dilemmaet er at flere tester sier at de dyreste IKEA-sengene er like gode som feks Svane Zefir Kontinental, men jeg er egentlig ikke sikker på om jeg tror på det. Senga vi har nå er faktisk snart 20 år, og vi har aldri angret at vi la penger i den da vi kjøpte den - til tross for at den stakk av med omtrent halve studielånet den gangen... :P Svane Zafir Kontinental er på salg til ca 20.000 nå. Gavl selges utenom og koster ca 2500,- Ser ut som vi får mye seng for 22.500, men får vi omtrent like god seng for 10-20.000,- på IKEA - thats the question?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde IKEA-seng tidligere. Mener å huske at den var veldig god når den var ny, men den var ikke mange årene før den ikke var så god lenger, den var rett og slett elendig. Men godt mulig dette ikke var den beste IKEA-sengen, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde IKEA-seng tidligere. Mener å huske at den var veldig god når den var ny, men den var ikke mange årene før den ikke var så god lenger, den var rett og slett elendig. Men godt mulig dette ikke var den beste IKEA-sengen, da.

Det er dette som er min antagelse også skjønner du...

Siden siste innlegg har vi oppdaget at tilbudet varer ut lørdag, så vi har bestemt oss for Svane Zafir - om vi får kjøpe den i morgen men velge fasthet når jeg er tilbake fra jentetur... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette som er min antagelse også skjønner du...

Siden siste innlegg har vi oppdaget at tilbudet varer ut lørdag, så vi har bestemt oss for Svane Zafir - om vi får kjøpe den i morgen men velge fasthet når jeg er tilbake fra jentetur... ;)

:)

 

Tidligere trodde jeg at jeg foretrakk hard seng, men da vi kjøpte Hästens-sengen anbefalte selger at jeg skulle velge myk, det gjorde jeg, og har ikke angret. Mener han sa at slanke/lette personer gjerne skulle ha myk, mens tyngre gjerne skulle ha hardere, for ikke å synke for langt nedi.

Nå er jo ikke jeg så veldig liten og lett, men det er du. Vil derfor tro du kan ha glede av myk, men personlige preferanser spiller vel også inn.  Meningen er at du skal kunne ligge på siden og synke akkurat passe dypt ned i madrassen til at ryggraden er så godt som rett. Med myk madrass med rette spensten er dette godt mulig.

Hos oss har mannen medium myk/hard, jeg har altså myk, så har vi en felles ganske myk overmadrass. Mmmm nå ble jeg trøtt og gleder meg til å legge meg i den deilige sengen ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:)

Tidligere trodde jeg at jeg foretrakk hard seng, men da vi kjøpte Hästens-sengen anbefalte selger at jeg skulle velge myk, det gjorde jeg, og har ikke angret. Mener han sa at slanke/lette personer gjerne skulle ha myk, mens tyngre gjerne skulle ha hardere, for ikke å synke for langt nedi.

Nå er jo ikke jeg så veldig liten og lett, men det er du. Vil derfor tro du kan ha glede av myk, men personlige preferanser spiller vel også inn.  Meningen er at du skal kunne ligge på siden og synke akkurat passe dypt ned i madrassen til at ryggraden er så godt som rett. Med myk madrass med rette spensten er dette godt mulig.

Hos oss har mannen medium myk/hard, jeg har altså myk, så har vi en felles ganske myk overmadrass. Mmmm nå ble jeg trøtt og gleder meg til å legge meg i den deilige sengen ;).

Jeg har også trodd at fast er best, men ikke så fast at ryggen får svar i sideleie. Jeg tenkte å få selger til å se hva jeg trenger, for siden jeg har en kranglete rygg og nakke må jeg ha god seng. Som Dorte sier bruker jeg nesten en tredjedel av døgnet der :)

Har også skjønt at par ikke å velge så ulike fasthetsgrader at madrassene oppleves å ha ulik høyde. Ikke gunstig når man ruller over til hverandre har jeg skjønt ;)

Hvordan er det - er trekkene vaskbare? Litt skeptisk til stofftrekk på gavl og sider av sengen også sjø... Usj, så fort hybelkanner kommer under senga (den vi har i dag står på ben, og jeg FATTER ikke hvor MENGDEN med kaniner kommer fra i løpet av bare én uke!) vil jeg anta at de fester seg PÅ senga når sider og gavl er kledt med stoff?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det - er trekkene vaskbare? Litt skeptisk til stofftrekk på gavl og sider av sengen også sjø... Usj, så fort hybelkanner kommer under senga (den vi har i dag står på ben, og jeg FATTER ikke hvor MENGDEN med kaniner kommer fra i løpet av bare én uke!) vil jeg anta at de fester seg PÅ senga når sider og gavl er kledt med stoff?

På sengen vi har er trekkene dessverre ikke vaskbare. Vi har imidlertid et tykt overlaken over overmadrassen som kan vaskes, og et glatt laken som har så lange sider at det kan trekkes over hele sidegavlen. Penere uten, men holder seg penere på den måten, Mange bruker ett laken/trekk over sidegavlen og har lakenet bare over overmadrassen, men da synes ikke jeg det blir stramt nok - elsker stramt laken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har rådyre madrasser fra Hästens, som er helt fantastiske. Har hatt dem i over 10 år, og de er like bra fremdeles. Investerte i den i en periode med vondt i ryggen på natten, og det har jeg ikke hatt problemer med siden.

 

Problemet er bare at enhver annen seng, selv på fine hoteller, blir en nedtur :/.

Har aldri prøvd Hästens, men sa faktisk til kjæresten forleden at jeg hadde vanskelig for å forestille meg hvor mye bedre en så dyr seng vil være i forhold til min deilige Jensen (husker-ikke-underkategori) kontinentalseng som jeg kjøpte for to år siden :-) Kanskje like greit at jeg ikke finner det ut ettersom det ikke er aktuelt å bytte ut senga ennå :-) Da slipper jeg nedtur når jeg overnatter borte, herunder hos han :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
AnonymBruker
På 25/9/2015 den 12.23, morsan skrev:

Har aldri prøvd Hästens, men sa faktisk til kjæresten forleden at jeg hadde vanskelig for å forestille meg hvor mye bedre en så dyr seng vil være i forhold til min deilige Jensen (husker-ikke-underkategori) kontinentalseng som jeg kjøpte for to år siden :-) Kanskje like greit at jeg ikke finner det ut ettersom det ikke er aktuelt å bytte ut senga ennå :-) Da slipper jeg nedtur når jeg overnatter borte, herunder hos han :-)

Jeg er enig med morsan. En dyr seng trenger ikke å være best. Ditt valg av seng avhenger av din kroppstype og vekt. Jeg vil til enhver tid anbefale deg å snakke med en seng ekspert, så du er sikker på å velg den beste sengen for deg. På https://sovbedre.com/ kan du chatte med en seng ekspert - gratis. Har jeg gjort - og jeg har aldri sovet bedre. Og min seng koster "bare" 10.000 kr.

Anonymkode: 48f15...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
12 minutter siden, ClaraL skrev:

Jeg følger bare her. Jeg leter også etter en ny seng. Jeg har hørt at justerbare senger og kontinentalsenger er veldig komfortable.

Kan du ikke kjøpe i din egen butikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...