Gå til innhold

Melk i brystene etter flere års ammeslutt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Viser til svar fra deg på "hormon forstyrrelser" på mitt forrige innlegg der du ønsket at jeg skulle starte ny tråd.

 

Etter første fødsel i 2009 ammet jeg i 6mnd, etter ammeslutt hadde jeg fortsatt hvit melk i brystene frem til ny graviditet februar  2012. Fra fødselen i oktober 2012 ammet jeg frem til våren 2014. Har fortsatt hvit melk fra begge brystene selv etter 4 kurer med tabletter fått hos legen. Husker ikke hva de heter da dette er ett år siden.

 

Er dette normalt? Kan dette være årsak til hormonforstyrrelser?

 

Skriver ned noen punkter fra forrige innlegg du svarte meg på forrige uke, kan kanskje ha en sammenheng med det?

- Vonde stikninger i underlivet samt i egglederne

- underlivet føles tungt, noe som faller ut

- hetetokter

- unormal tretthet og stor trang til å sove

- vanskelig å bruke tampong da den butter i noe, samt noe som stikker ut av kjedeåpningen 

- lite toleranse for p-preparater da jeg blir kvalm, hodepine og uren hud

Du sa det muligens kunne være endometriose og høyt stoffskifte.

 

Håper på svar.

 

Mvh Elisabeth

Anonymkode: bbeaa...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår hos privat gynekolog i januar, hun kunne ikke gi meg svar på noe så hun tok kun en celleprøve. Fant en liten cyste på egglederen, men hun mente den ikke var av betydning. Celleprøven var også normal.

 

Legen min tar ingen grep for å finne ut hva som foregår, bortsett fra en Blodprøve på div mangler i kroppen samt stoffskifte. De får jeg svar på til tirsdag. Derfor henvender jeg meg her i håp om å få en liten indikator på hva som kan være årsaken slik at jeg kan ta dette opp med min lege for en evt henvisning videre.

 

Vært slik i mange år nå, dette har bare blitt verre den siste tiden så nå er jeg veldig lei å gå rundt som dette uten noen svar. 

Anonymkode: bbeaa...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådsrarter:

 

Til opplysning er jeg 30 år og har to barn, ei på 3 år og en på 6 år. Ingen medisiner og ingen prevensjon er blitt brukt de siste mnd. Ellers har jeg vært innom div p- piller, p-sprøyte, Nova ring og nå har jeg fått resept på p-plaster som jeg ikke har tatt i bruk enda.

 

-Menssmerter er vonde og blødningene er kraftige, div bruker største tamponger samt bind i tillegg de første dagene.

-Mens er aldri kortere en 10 dager. Ellers har jeg hatt mnd med blødninger annenhver uke.

 

Veldig mye som skjer i kroppen min, så den er i ulage.

Anonymkode: bbeaa...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Melk i brystene kan skyldes forhøyet verdi av hormonet prolaktin som stimulerer melkesekresjonen. Prolaktin kan være forhøyet av mange årsaker som lavt stoffskifte, bruk av ulike medikamenter, det kan i sjeldne tilfeller skyldes en svulst på hypofysen (hjernevedhenget) og det kan være forhøyet uten påviselig grunn. En enkel blodprøve kan vise forhøyet verdi (graviditet og bruk av p-pille kan øke verdien). Noen ganger kan det være melkesekresjon uten forhøyet prolaktin.

Vennlig hilsen Mette

 

Endret av Mette Moen, Gynekolog
korreksjon av stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...