Gå til innhold

Allergi og hull i ørene


Hiltonlise

Anbefalte innlegg

Jeg har en jente som blir 6 år om noen uker. Hun har nå begynt å mase om å få hull i ørene, for nesten alle jentene i klassen hennes har det. Vi har holdt igjen dette bevisst, for vi har fått høre at det å få hull i ørene kan utløse allergi. Datteren vår er har pr i dag ingen kjente allergier, men det er mye allergi på begge sider av familien. Far har heller ingen kjente allergier, men både hans mor og søster har diverse allergier. Jeg har pollenallergi med kryssallergi til mat og min mor igjen har også diverse allergier.

Spørsmålet mitt er, kan hull i ørene utløse allergier? Eller kan vi gi henne hull i ørene uten nevneverdig risiko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var ikke (kjent) disponert for noen allergier da jeg fikk hull i ørene som 10-åring, men du verden som det har trigget nikkelallergi hos meg! Jeg får kløe, rødhet og utslett av øredobber (det er kun de i gull jeg tåler), beltespenner, metalldetaljer på klær, metalltråder i pynteskjerf, klokkelenker, baksiden på klokker, uekte smykker.... Opplevde på ungdomsskolen at jeg reagert så kraftig på uekte øredobber at bakdelen rett og slett verket seg inn i øreflippen og måtte skjæres ut på sykehuset. Unødvendig å si at jentungen min som nå er 15 år IKKE har hull i ørene. Nå vil hun ikke ha selv heller, men jeg forklarte henne at hun ikke fikk hull før hun ble stor for jeg var redd hun skulle få samme plager som meg, da hun spurte etter det da hun var liten.

Jeg hadde ikke latt et barn få hull i ørene uansett fordi jeg ikke synes det er pent på så små, men det er en annen sak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke (kjent) disponert for noen allergier da jeg fikk hull i ørene som 10-åring, men du verden som det har trigget nikkelallergi hos meg! Jeg får kløe, rødhet og utslett av øredobber (det er kun de i gull jeg tåler), beltespenner, metalldetaljer på klær, metalltråder i pynteskjerf, klokkelenker, baksiden på klokker, uekte smykker.... Opplevde på ungdomsskolen at jeg reagert så kraftig på uekte øredobber at bakdelen rett og slett verket seg inn i øreflippen og måtte skjæres ut på sykehuset. Unødvendig å si at jentungen min som nå er 15 år IKKE har hull i ørene. Nå vil hun ikke ha selv heller, men jeg forklarte henne at hun ikke fikk hull før hun ble stor for jeg var redd hun skulle få samme plager som meg, da hun spurte etter det da hun var liten.

Jeg hadde ikke latt et barn få hull i ørene uansett fordi jeg ikke synes det er pent på så små, men det er en annen sak. :)

Jeg har hørt mange lignende historier og ville ikke latt egen datter ta hull i ørene - om jeg hadde noen. Hun skulle i hvertfall ha vært ganske stor først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt igjen ganske lenge på mine jenter, pga mye allergi i familien. Men gav meg til slutt da de var 8 og 11 (de fikk samtidig). Veldig stas! Men hun eldste fikk en del kluss med litt betennelse, og måtte rense lenge. Etter en del om og men for begge to, hadde de vel ett års tid hvor de syntes det var veldig gøy - men så droppet de øredobbene, og nå bruker ingen av dem øredobber, og jeg regner med at hullene har grodd igjen. De er nå 11 og 14. Det ble altså ikke noe allergisk reaksjon for dem, men de brukte dem kanskje for kort tid, for å si sikkert hvordan det ville blitt etter hvert. Jeg selv har ikke hull i ørene, men det var fordi jeg var litt trassig og absolutt ikke ville gjøre slik som alle de andre jentene i klassen min gjorde.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen allergier heller før jeg fikk hull i ørene som 12 åring

men jeg merket meg at jeg alltid hadde klødd i hendene når jeg holdt mynter lenge... (nikkel)

og når jeg gikk med uekte i ørene, fikk jeg kjøttår... kløende, væskende. Jeg fikk det også i nakken om jeg hadde smykke på

Nå merker jeg at jeg reagerer på enkelte parfymer, pollen, mugg, støv og enkelte hunderaser og vilt.

Anonymkode: b82e6...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...