Gå til innhold

Jernmangel


oftedaleline

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har hatt jermangel i rundt 5 år og det blir statdig værre. Siste prøver jeg tok viste ferretin på 5 og hb på 8,3 (3 uker siden). Jeg har det siste året hatt problemer med å ta jerntabletter pga at jeg får vodnt i magen og blir kvalm av dem. Den siste tiden har det blitt så ille at jeg ikke orker gå noe særlig, er ør i hode, hører dårlig hva folk sier og det føles som om hender og føtter sover. Det er veldig ubehaglig å sitte hvis jeg ikke kan ha beina opp. Om natten kan jeg våkne at at det gjøre vodt i hender og føtter - som om blodtilstrømning er blitt kuttet av. Om natten har jeg ofte vondt i beina (i hofteleddet og nedover i selve beinet - beinmargen). Ofte får jeg ikke sove om natten fordi blodtilstrøminigen til armer og bein virker som stopper hvis jeg ikke ligger på ryggen. Hjertet slår ofte veldig svakt eller veldig raskt. 

Jeg er 48 år, røyker ikke, har trent i alle år (løping og orientering) inntil dette. 

Jeg er bekymret og lurer på hva jeg skal gjøre. Legen har bestilt utredning på sykehus, men det tar sin tid  å komme ditt. I mellomtiden føler jeg at jeg sakte går i ufrivillig dvale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er selv under utredning pga div.

Jeg sliter med smerter i korsrygg og nedover hofte, kommer og går, spesielt på kvelden.
I tillegg får jeg lett feber på kveldstid.

Blodprosenten er på vei nedover, sist var den 10.4, jern var også lavt, husker ikke tallet.

Klarer ikke svelge jerntabletter pga problemer med å svelge tabletter, så tar flytende. Mindre bivirkninger av de.
Har først tatt Floradix, men denne hjalp lite pga for svak styrke, så har begynt  med Hemjern flytende som er sterkere,

har ikke merket ubehag av denne.

Ellers må en spise fullkorn, mye kjøtt, innmat, mørkegrønne grønnsaker og drikke appelsinjuice til brødmåltid (C-vitamin øker inntaket av jern).

 

Det er uansett viktig å utrede årsak. Jeg har hatt symptomer fra mage, og mistenker en blødningstilstand der.

Det kan også gi leddproblemer.

Anonymkode: 17051...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og håper dere er friske og raske nå. Jeg finner lite informasjon på nettet om hvor lave vedier som er alvorlig. Jeg føler meg alvorlig syk siden jeg ikke fungerer i det hele tatt. Jeg vil ikke gå på akuttmottak hvis jeg unødig tar tid fra folk som er i livsfare, men jeg kjenner at kroppen sliter veldig med å holde meg våken og varm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns det er merkelig at det går så lang tid å få utredning. Jernlageret ditt er snart to.t og du har dårlig allmenntilstand. Ta direkte kontakt med 113 og få deg lagt inn akutt, så blir du utredet. Det kan være både blødninger fra tarm, livmor, blodkreft osv... Ikke for å skremme men når du har så lavt jern over tier det alvorlig, og da bør ikke utredning vente.

Anonymkode: 17051...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg vil ikke spekulere i årsaker, men vil råde deg til å få fastlegen til å purre på utredningen du skal til. Jern er mulig å få intravenøst, og siden du får bivirkninger av jerntilskudd kunne det være vel verdt å diskutere med fastlegen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...