Gå til innhold

Joggesko til løping på asfalt


påskelilje

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å jogge, og skoene jeg har er helt greie for løping på stier og på grus. Men dersom jeg skal fortsette løpingen utover vinteren, bør jeg nok ha et par med bedre demping for løping på asfalt.

Jeg har store, brede føtter - bruker 41,5 - 42, og kan dermed ha herremodell. Veier ca 75 kilo.

Hva slags sko bør jeg ha? Er det slik at alle merker (Nike, Asics, Mizunu (?) osv) har slike asfaltsko? Er det slik at noen merker har brede lester og noen smale, eller er dette også likt for alle?

Siste spørsmål: jeg skal til Tallinn snart, og håper å finne noen gode joggesko der, som er billigere enn hjemme. Noen som har erfaring med å kjøpe joggesko der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker godt Asics (husker ikke modellnavn) og Saucony, som begge er relativt brede foran og har god demping. Men hvilke sko som passer er jo veldig individuelt, og det bør blant annet tas hensyn til hvordan du trår/om du pronerer når du løper. I gode sportsbutikker har de tredemølle med speil/filming og de har erfaring med å velge hvilke sko som er gode til deg. Om du har helt normalt steg "midt på foten" kan det hende dette ikke er nødvendig, men mange får god hjelp til å velge sko på denne måten.

 

Men prøv et par Saucony :-) http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article1545163.ece

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å jogge, og skoene jeg har er helt greie for løping på stier og på grus. Men dersom jeg skal fortsette løpingen utover vinteren, bør jeg nok ha et par med bedre demping for løping på asfalt.

Jeg har store, brede føtter - bruker 41,5 - 42, og kan dermed ha herremodell. Veier ca 75 kilo.

Hva slags sko bør jeg ha? Er det slik at alle merker (Nike, Asics, Mizunu (?) osv) har slike asfaltsko? Er det slik at noen merker har brede lester og noen smale, eller er dette også likt for alle?

Siste spørsmål: jeg skal til Tallinn snart, og håper å finne noen gode joggesko der, som er billigere enn hjemme. Noen som har erfaring med å kjøpe joggesko der?

Alle de kjente joggesko-merkene (samt noen mindre kjente) vil kunne ha egnede sko, bare du velger blant toppmodellene, dvs. ikke går for langt ned i pris. Hva som vil være best for deg, avhenger både av om du over - eller underpronerer, hvor bred foten din er osv. osv. Jeg ville gått til en god sportsbutikk - helst en som analyserer løpesettet ditt på tredemølle (i Oslo gjøres det blant annet på Løplabbet og på Oslo Sportslager), og få anbefalt en sko egnet for ditt løpesett og ditt behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Jeg har flere par, men bruker nesten bare Hoka Clifton 2  fordi man kan jogge på asfalt uten å føle at føtter og knær får juling i det hele tatt. Ulempen er høy pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Ingen løper som du" er Løplabbets motto. Og det er sant. Så jeg vil absolutt anbefale at du tar deg en tur dit, Løplabbet har butikk i din by. Der får du hjelp til å finne sko som passer til dine føtter og måten du løper på.

Ikke akkurat  sko til Europris-priser, men det er etter min mening verdt pengene hvis man kan løpe skadefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen Oslo sportslager har flere modeller av Hoka, sport1-butikker har dem og løplabbet har dem ihvertfall.

https://www.loplabbet.no/hoka-w-bondi-3

https://www.oslosportslager.no/produktkategori/joggesko-nyheter-4-6188.aspx

 

Denne linken er bedre https://www.oslosportslager.no/sok.aspx?q=hoka

Bor langt fra Oslo, så det er ikke aktuelt. Men takk for tips om Hoka :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Ingen løper som du" er Løplabbets motto. Og det er sant. Så jeg vil absolutt anbefale at du tar deg en tur dit, Løplabbet har butikk i din by. Der får du hjelp til å finne sko som passer til dine føtter og måten du løper på.

Ikke akkurat  sko til Europris-priser, men det er etter min mening verdt pengene hvis man kan løpe skadefritt.

Skal ta en tur dit en dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere par, men bruker nesten bare Hoka Clifton 2  fordi man kan jogge på asfalt uten å føle at føtter og knær får juling i det hele tatt. Ulempen er høy pris.

Jeg har slitt litt med vondt i ryggen, så jeg er litt redd for å løpe på asfalt - så dersom jeg skal det - MÅ jeg ha gode sko!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt Asics (husker ikke modellnavn) og Saucony, som begge er relativt brede foran og har god demping. Men hvilke sko som passer er jo veldig individuelt, og det bør blant annet tas hensyn til hvordan du trår/om du pronerer når du løper. I gode sportsbutikker har de tredemølle med speil/filming og de har erfaring med å velge hvilke sko som er gode til deg. Om du har helt normalt steg "midt på foten" kan det hende dette ikke er nødvendig, men mange får god hjelp til å velge sko på denne måten.

 

Men prøv et par Saucony :-) http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article1545163.ece

 

 

Takk for fin test! Har aldri hørt om Saucony heller - men det merket skal jeg bite meg merke i :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt litt med vondt i ryggen, så jeg er litt redd for å løpe på asfalt - så dersom jeg skal det - MÅ jeg ha gode sko!

De har Hoka på løplabbet også, som noen over her mener de har hos deg ;) Jeg vil nok anbefalle deg en tur dit. De skal være dyktige der, var der jeg ble anbefalt mine. Og om du allerede har litt vondt i ryggen så er det viktig å ha ordentlige sko. Er nok av dem som har fått prolaps pga for mye løping på asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil fraråde deg å løpe på (bar) asfalt uansett om du har gode sko med demping. Og særlig hvis du har tendens til å få vondt i rygg, knær eller hofter. Snødekt asfalt går fint. Har du ikke mulighet tli å finne grusveier hvis du kjører et stykke? Tredemølle er også mye mere skånsomt enn  asfalt, men etter mitt syn kjedelig og monotont. Da må jeg i det minste ha muligheten til å se på TV samtidig.

Så for meg er tredemølle en nødløsning,vanligvis løper jeg bare på grusveier, og da med brodder utenpå skoene (nordic grip running fra Enklere liv) hvis det er glatt. Men det er mange som synes tredemølle er helt OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper IKKE på asfalt. Kun noen få meter mellom grus og gress, aldri lengre distanser. Om vinteren kan jeg gjøre det om det er et bra og fast snølag oppå asfalten. Skal ikke mange asfaltturene til før den ene hofta mi sier fra for å si det sånn.

Når det gjelder sko er det umulig å høre på det andre sier, du må prøve til du finner noen som føles gode på foten rett og slett. Jeg bruker bare Asics da de er de enste som har så høy hælkappe som jeg foretrekker, i alle fall av de jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også Asics, bruker bare det nå. Tidligere sverget jeg til Mizuno, men de har en "grøft" under skoene som  samler og pakker snøen sammen til steinhard is om vinteren, og jeg må stoppe for å skrape hvis det er løssnø/kram snø. Så nå går det i asics.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg løper som sagt mest på asfalt, og synes skoene har vel så mye å si som underlaget. Med racing flats (~tøfler) merker jeg stor forskjell på asfalt og bane eller sti/grusvei. Man kjenner støtene gjennom hele kroppen, og særlig når man blir sliten og løper tungt. Med Hoka merker jeg *ingen* forskjell. En grusvei er tross alt knallhard i forhold til sålen på en sånn sko. Jeg vil i alle fall ikke skremme noen fra å løpe på asfalt, men hør med de på Løplabbet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på 13 kjøpte seg nye asfaltsko i sommer, han kjøpte mizuno. Og har vært kjempefornøyd med disse skoene. Han liker disse mye bedre enn Asics som han har hatt mye av. 

Han har str 42. Og veier rundt 55 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å være veldig forsiktig dersom jeg skal løpe på asfalt, og bare gjøre det hvis jeg har gode nok sko + løpe litt de første gangene. Vil ikke få vondt i ryggen igjen!

Takk for tips alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...