Gå til innhold

Hvor god rekord har egentlig elektrosjokk terapi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hører stadig fra psykiatere at det er en helt trygg behandlings metode og de har ikke opplevd mye alvorlige bivirkninger hos pasientene dems, men historier fra pasienter på nettet sier det helt motsatte. Har lest så mange skrekk historier om ECT at jeg ikke tørr å prøve det selv. Har lest mer negative historier enn positive, veldig skummelt. 

Anonymkode: a45a2...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kan det være en "publiseringsbias" blant pasientene?

Tror du de som blir friske og går tilbake til sine vanlige liv, er like tilbøyelige til å skrive om sine erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en "publiseringsbias" blant pasientene?

Tror du de som blir friske og går tilbake til sine vanlige liv, er like tilbøyelige til å skrive om sine erfaringer?

 

Helsedirektoratet sier selv de har lite oversikt over effekt, bivirkninger, og langtidseffekt. Er det i dag, i 2015, opprettet et eget nasjonalt register som kartlegger bivirkningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en "publiseringsbias" blant pasientene?

Tror du de som blir friske og går tilbake til sine vanlige liv, er like tilbøyelige til å skrive om sine erfaringer?

Kan ikke hjelpe med å tenke at å ta ECT er som å spille russisk rulett, du kan enten bli veldig heldig å få positiv effekt. Eller du kan være uheldig å få alvorlige bivirkninger som hukommelse problemer og hodepine uten noen positiv effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elektrosjokk er det som gir psykiatrien ett dårlig rykte. Sjokk gir ekko fra en mer primitiv tid. Men virker det så virker det. Men man kan lure på hva i all verden som fikk en psykiater i utgangspunktet til å prøve å sjokke en pasient til å bli frisk. Vet det skyldes det att de trodde epelepsipasienter ikke kunne få schizofreni, og att sjokk ville rense de for sykdommen.

 

Jeg er glad jeg ikke er født i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Bakgrunnen var følgende: I gamle dager var det få verktøy som hjalp mot alvorlig depresjon. Pasientene lå i årevis på asyl, og det var mange av dem. Rent statistisk var det noen av dem som også hadde epilepsi. En lege observerte at etter et grand-mal-anfall var det en del av de kronisk dypt deprimerte som brått ble friske. Dette fikk han på tanken om at dersom en kunne utløse et epileptisk anfall hos en deprimert, kunne det kanskje være god behandling.

ECT - "elektrosjokk" - ble så introdusert som via å utløse epileptiske anfall, ble en virksom behandling av dype depresjoner.

Når dette ble så vellykket for depresjoner, kom selvsagt tanken om at det kunne virke også på ande og alvorlige psykiske lidelser som en heller ikke hadde behandling for. Det ble utprøvd på (alt for) mange pasienter med schizofreni før en innså at på denne lidelsen hadde det ingen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det også er på sin plass å nevne at "elektrosjokk" ikke er det samme som defibrillering av hjertet ("hjertestarter").

Det er jo lav spenning som tilføres for å skape et epileptisk anfall. Det er ikke 360 joule energi som brukes for å "restarte" hjernen og brenne bort uhensiktsmessige tanker. Det eneste man gjør er jo å øke mengden av visse nevrotransmittere i synapsene.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

75-80 Joule energi er anbefalt minimum...fra relativt ny U.S. fag-litteratur. 

Nestemann får lov å regne dette om til kjente verdier, i V & A & tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

(Beklager, vet dette er en gammel tråd, men kjeder meg visst i dag...)

For 13 år siden fikk jeg ECT-behandlinger mens jeg var innlagt. Jeg valgte å stoppe etter 8 behandlinger pga. store problemer med hukommelsen. Hukommelsen var på plass igjen etter 3-4 mnd. Personalet synes de så forbedring og gikk fra alvorlig depresjon til moderat depresjon. Det man skal huske på er at ECT ikke kan gis mot pasientens samtykke og i dag skjer behandlingen under narkose og kontrollerte former.

Jeg tror nok at NHD har mye rett i at det er de som ikke har hatt effekt eller de som har fått negative bivirkninger og opplevelser i forbindelse med ECT som roper høyest og høres best. Det er en bedre sak for media å frånte "elektrosjokk gjorde henne sykere" enn "jeg har fått et bedre liv etter elektrosjokkterapi".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...