Gå til innhold

Hvordan skal jeg hjelpe min søster?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min søster sliter psykisk etter et brudd med mannen sin. Hun tok noen gale valg dagen bruddet skjedde, og plutselig er livet snudd på hodet for henne og hele familien. Hun drakk seg fra sans og samling og fyllekjørte og kræsjet i en bil. I min verden finnes det aldri unnskyldning for å kjøre i fylla, men nå må vi rundt hjelpe til videre. Fra å være en rolig og sindig jente som aldri har skadet en flue sitter hun nå i skikkelig knipe. Hvordan bygger man opp livet etter en slik grusom dag der alt gikk galt. Hun bor avsidesliggende og uten kollektivtilbud og føler seg som i fengsel uten lappen. Hun har mistet den for tre år og må kjøre opp på nytt. I tillegg må hun ut med 200 000 kr for bilen hun kræsjet i. 

 

Det blir liksomt litt for lett å si at man må ta seg selv i kragen og dra seg opp. Finnes det noe sted hun kan få veiledning til hvordan hun skal klare den økonomiske belastningen? 

 

Jeg er redd hun snart mister forstanden, og det er ingen tjent med. Før den ulykkelige dagen var hun en god medborger som bidro til fellesskapet, en omsorgsfull mor og en som jobbet jevnt og trutt. Nå vil hun bare dø. Ikke nok med at mannen dro, men hun føler hun selv har ødelagt livet fullstendig. Hun har ingen krefter til å ta seg sammen. 

 

Hun har alltid slitt med psyken, uten at det har merkes av samfunnet. Nå ble alt utløst. Hun er knekt. Hvilket samfunn vil vi ha? Skal vi knekke henne ytterligere, eller bør det finnes en måte å hjelpe folk tilbake til livet? 

 

Hun kunne trengt et sted å være, der hun jevnlig fikk samtaleterapi, trening, sunn mat Osv. Ikke ulikt slik min svoger fikk etter kreft. Da fikk han være på et sted for å bygge seg opp. 

 

Vi vet hun har gjort seg selv kriminell ved å kjøre i fylla. Men vi vil gjøre henne frisk igjen, så hun kan gjøre opp for seg ved å bidra inn i samfunnet, og ikke sykne hen og gi opp livet. Nå snakker hun om selvmord hver dag. 

Anonymkode: 8e168...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes opptreningssentre rundt om, også der man kan komme hvis man er utslitt og sliter med psyken. Altså ikke psykiatriske klinikker men sånne opptreningssentre for fysisk og litt psykiske ting. Da må hun henvises fra lege, og hun må betale mye av det selv. Hun kan søke om opphold på feks 2 uker. Kanskje det ville være godt for henne? Det var i alle fall det første jeg tenkte på da jeg leste det.

Anonymkode: 0cb5a...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har du navn på noen slike steder? Jeg har googlet uten hell.

Anonymkode: 8e168...2c2

Dersom det skal søkes om plass på opptreningsinstitusjon, så må det søkes gjennom sentral enhet for rehabilitering i helseregionen der hun bor. Det er vanskelig å få plass på opptreningssentrene dersom hovedproblemet er av psykisk eller sosial karakter, i helse Sør-Øst er det omtrent umulig, mens det i noen av de andre helseregionene er noe lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...