Gå til innhold

Parkeringstillatelse ved autisme


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har forklart det, før, sikkert ikke så bra, men litt her og litt der, men litt gitt opp, da det virket som om uansett hva jeg skrev så ble det ikke lest og det endret ikke noens tanker rundt hva som kan utløse en slik tillatelse av denne typen.

Det er slik at man kan få en slik tillatelse ved andre grunner enn problemer i gang-apparatet, det kan handle om feks vansker med å ta seg over større avstander, og de vanskene kan skyldes feks autisme.

Det betyr at det heller er behovet,enn en bestemt lidelse som blir lagt til grunn. De utsteder ikke lett slike tillatelser, så hvis et menneske med autisme får en slik tillatelse tror jeg ingen bør tvile på behovet, for hjelpen det er i hverdagen for den enkelte, men også kanskje for langt flere enn den ene som har autisme, det reduserer behov for TT kort, øker selvstendighet og at det fører til økt trivsel er naturlig.

mennesker med autisme har mange og sammensatte og ofte skjulte vansker, vansker av kognitiv art, mentalissering, hypersensitivitet på feks lyd, lukt, lys m.m., rigiditet, tendens til å ikke gå ut, greie det når det blir for komplisert og slitsomt enten det skyldes støy eller noe helt annet.

Grunnen til at jeg "kan" ta buss, trikk, t-bane, i følge meg selv, men ikke min mann, er at jeg kan gjøre smertefulle ting i trass, men at det er noe som skjer så sjelden fordi jeg greier det ikke, det har min mann rett i. Men spør noen meg, om jeg kan dette, svarer jeg, "ja".

Sånn er det for meg å ta buss. men også handle eller gå til lesesalen.

 

sånn er det for meg å gå langs et fortau til hvilket som helst sted:

 

Jeg er takknemlig for muligheten til å være så selvstendig pga av parkeringstillatelsen,

jeg er glad for at vansker i dag er så godt kjent, at de som avgjør ser på grad av funksjonsvanske, type vanske og gjør gode vurderinger, med alt de trenger av ekstern og egen ekspertise. Jeg tror ikke noen med autisme eller noen annen usynlig funksjonsvanske uten et reellt behov, får noen parkeringtillatelse av denne type.

Håper det er en forklaring noen vil forstå, for de som lurer på noe mer kan jeg prøve svare...men usikker på om jeg greier det bra,

jeg svarer ikke de som ikke har tatt innover seg det behovet som kan foreligge når man han mer usynlige vansker, som autisme, m.fl andre tilstander noen ganger er.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos meg bare tok de førerkortet helt uten at jeg hadde parkeringsproblemer eller andre problemer bak rattet.

Hvor er rettferdigheten? Skal EN manisk episode gjøre det til en uegnet sjåfør resten av livet, mer enn autisme?

Sier ikke de skal ta ditt førerkort altså.

Bare at de kan for helvete se til å gi meg mitt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hos meg bare tok de førerkortet helt uten at jeg hadde parkeringsproblemer eller andre problemer bak rattet.

Hvor er rettferdigheten? Skal EN manisk episode gjøre det til en uegnet sjåfør resten av livet, mer enn autisme?

Sier ikke de skal ta ditt førerkort altså.

Bare at de kan for helvete se til å gi meg mitt tilbake.

hm

det er mye urettferdig behandling, jeg tror helt sikkert det skjer i saker om førerkort også:-(

for å våge meg litt på sak...uten å ha godt belegg, :

vel, jeg har autisme og så store sanseforstyrrelser, at jeg har vansker gå over store avstander,

jeg greier det ikke pga støy,

det er jo nokså alvorlig, og jeg tror nok mennesker med maniske episoder litt for kjapt kan få konsekvenser slik du fikk,

jeg tror ikke, det på noen måte er til det beste, fordi enkelte vil rett og slett bare ikke si som det er, eller ikke oppsøke hjelp. er det slik vi ønsker det? økt uærlighet?

jeg syns det nye systemet for førekort, åpner mer for økt uærlighet, enn sunn praksis,

så jeg tror du er en av mange som nok har blitt offer for dette:-(

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har forklart det, før, sikkert ikke så bra, men litt her og litt der, men litt gitt opp, da det virket som om uansett hva jeg skrev så ble det ikke lest og det endret ikke noens tanker rundt hva som kan utløse en slik tillatelse av denne typen.

Det er slik at man kan få en slik tillatelse ved andre grunner enn problemer i gang-apparatet, det kan handle om feks vansker med å ta seg over større avstander, og de vanskene kan skyldes feks autisme.

Det betyr at det heller er behovet,enn en bestemt lidelse som blir lagt til grunn. De utsteder ikke lett slike tillatelser, så hvis et menneske med autisme får en slik tillatelse tror jeg ingen bør tvile på behovet, for hjelpen det er i hverdagen for den enkelte, men også kanskje for langt flere enn den ene som har autisme, det reduserer behov for TT kort, øker selvstendighet og at det fører til økt trivsel er naturlig.

mennesker med autisme har mange og sammensatte og ofte skjulte vansker, vansker av kognitiv art, mentalissering, hypersensitivitet på feks lyd, lukt, lys m.m., rigiditet, tendens til å ikke gå ut, greie det når det blir for komplisert og slitsomt enten det skyldes støy eller noe helt annet.

Grunnen til at jeg "kan" ta buss, trikk, t-bane, i følge meg selv, men ikke min mann, er at jeg kan gjøre smertefulle ting i trass, men at det er noe som skjer så sjelden fordi jeg greier det ikke, det har min mann rett i. Men spør noen meg, om jeg kan dette, svarer jeg, "ja".

Sånn er det for meg å ta buss. men også handle eller gå til lesesalen.

 

sånn er det for meg å gå langs et fortau til hvilket som helst sted:

 

Jeg er takknemlig for muligheten til å være så selvstendig pga av parkeringstillatelsen,

 

 

Det jeg ikke forstår er hovrdan du kan kjøre bil da? JEg merner, hvis du har så problemer med å filtere lyd og ikktrykk kan du ikke være en trygg sjåfør?

Anonymkode: 65c7c...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke forstår er hovrdan du kan kjøre bil da? JEg merner, hvis du har så problemer med å filtere lyd og ikktrykk kan du ikke være en trygg sjåfør?

Anonymkode: 65c7c...169

Det er et legitimt spørsmål.

Kanskje har jeg et slags særtalent  for kjøretøy...som feks gjør at jeg er god på å kjøre. ( dette kanskje burde tas vekk, jeg er så god på å kjøre at enten jeg rygger på plass en tilhenger eller kjører noen et sted, får jeg ikke sjelden spørsmål om jeg er yrkessjåfør, så jeg har vel akkurat der et slags talent.)

Om jeg er elendig på det mellommenneskelige tidvis:-( så har jeg kjørt opp på første forsøk, på alle kjøretøy, da i trafikken i Oslo, (mange stryker, jeg har gått opp til seks førerprøver, og bestått alle på første forsøk, teoretisk og praktisk)

jeg kjenner meg veldig trygg og på plass i en bil skjermet fra mennesker og ord, i bilen er det meg og andre kjøretøy, samt trafikkreglene jeg må forholde meg til, jeg syns dette er veldig beroligende som regel og greit.

Jeg kan bli ekstremt stresset i visse situasjoner, særlig de som er propper i trafiklken og ikke tenker på trafikkflyt, men jeg har lært meg tåle dem, unngå for mye oslo sentrum på en lørdag osv... for å ikke sette meg selv i situasjoner med økende stress.

jeg har i bilen høy musikk eller ørepropper tilgjengelig ved feks ubehageligheter.

Jeg tror de som vurderer om man kan ha sertifikat, vil se på en helhet, feks har jeg 6 ulike rettigheter på å kjøre alt fra personbil til tyngre kjøretøy, samt ingen skadeagenda, m.m. I vertfall ser de det slik for autisme, men som mxxmas skriver så skjer en utstrakt forskjellsbehandling, som man bør tenke over konsekvensene av.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alle med diagnosen det så sånn?

Jeg vet ikke,

jeg har det i vertfall sånn, bare litt verre, dvs på den siste, det å gå langs et fortau.

så for meg ble det en slags sjokk, glede, ro, tilfredshet, glede, ved å se at har noen lagd disse så er det flere som opplever verden sånn.

Har aldri spurt noen med autisme om de opplever det sånn, om du vil kan jeg spørre på mandag, det er asperger gruppe og jeg har lyst til å gå, jeg føler at jeg har en form for venner når jeg er der, ingen har jo venner, så da kan vi jo føle litt på at vi muligens er venner...

om du vil kan jeg spørre også fortelle deg hva de svarte.

Det er rart at ingen har venner, også blir ikke vi som møtes heller venner, det syns jeg er veldig rart, men noen har jobbkolleger, kjæreste, mann , så det er mulig de ikke har tid. De fleste har vært russ og drukket seg fulle...hvis de ikke har venner, har de gjort dette alene... det kom jeg på nå, så sa spør jeg på mandag, hvordan det var å drikke seg full alene som russ.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke,

jeg har det i vertfall sånn, bare litt verre, dvs på den siste, det å gå langs et fortau.

så for meg ble det en slags sjokk, glede, ro, tilfredshet, glede, ved å se at har noen lagd disse så er det flere som opplever verden sånn.

Har aldri spurt noen med autisme om de opplever det sånn, om du vil kan jeg spørre på mandag, det er asperger gruppe og jeg har lyst til å gå, jeg føler at jeg har en form for venner når jeg er der, ingen har jo venner, så da kan vi jo føle litt på at vi muligens er venner...

om du vil kan jeg spørre også fortelle deg hva de svarte.

Ja, gjerne det. Jeg har det ihvertfall ikke sånn (blir sliten av for mye lyder og inntrykk, men ikke på langt nært så ekstremt). Så da lurer jeg litt på om jeg kan være feildiagnostisert?

Det er rart at ingen har venner, også blir ikke vi som møtes heller venner, det syns jeg er veldig rart, men noen har jobbkolleger, kjæreste, mann , så det er mulig de ikke har tid. De fleste har vært russ og drukket seg fulle...hvis de ikke har venner, har de gjort dette alene... det kom jeg på nå, så sa spør jeg på mandag, hvordan det var å drikke seg full alene som russ.

Hmm, jeg har ingen venner og var ikke russ og drakk meg full. Så sånn er det med den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjerne det. Jeg har det ihvertfall ikke sånn (blir sliten av for mye lyder og inntrykk, men ikke på langt nært så ekstremt). Så da lurer jeg litt på om jeg kan være feildiagnostisert?

Hmm, jeg har ingen venner og var ikke russ og drakk meg full. Så sånn er det med den saken.

Ok,

jeg skal spørre på mandag,

glemmer jeg legge ut svaret fort, spør meg,

bra du ikke har vært russ og drukket deg full:-) 

Jeg har en venn, muligens, tror jeg, barndomsvennen min, som jeg ikke ser lenger, men hun er jo travel, også min psykiater, det blir jo to det, hvis jeg skal ta med Trine blir det tre osv...men jeg har aldri truffet Trine, så der starter komplikasjonene....

Og nb: neida, du skal ikke tvile på din diagnose, man har asperger med eller uten eller i ulike varsiasjoner av sanseforstyrrelser, det er bare en del, kan være av autisme:-)

 

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,

jeg skal spørre på mandag,

glemmer jeg legge ut svaret fort, spør meg,

bra du ikke har vært russ og drukket deg full:-) 

Jeg har en venn, muligens, tror jeg, barndomsvennen min, som jeg ikke ser lenger, men hun er jo travel, også min psykiater, det blir jo to det, hvis jeg skal ta med Trine blir det tre osv...men jeg har aldri truffet Trine, så der starter komplikasjonene....

Og nb: neida, du skal ikke tvile på din diagnose, man har asperger med eller uten eller i ulike varsiasjoner av sanseforstyrrelser, det er bare en del, kan være av autisme:-)

 

:wub: Vi kan vel være venner selv om vi ikke har truffet hverandre. Vi støtter jo hvherandre og det er jo det venner gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: Vi kan vel være venner selv om vi ikke har truffet hverandre. Vi støtter jo hvherandre og det er jo det venner gjør :)

:wub::rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hos meg bare tok de førerkortet helt uten at jeg hadde parkeringsproblemer eller andre problemer bak rattet.

Hvor er rettferdigheten? Skal EN manisk episode gjøre det til en uegnet sjåfør resten av livet, mer enn autisme?

Sier ikke de skal ta ditt førerkort altså.

Bare at de kan for helvete se til å gi meg mitt tilbake.

Var du psykotisk i din maniske episode? Hvis du har vært psykotisk kan de ta fra deg førerkortet og du må ha vært fri fra psykotiske symptomer, med eller uten medisiner, en viss tid. Du søker fylkeslegen om å få førerkortet tilbake. Da anbefaler jeg deg å ordlegge deg litt bedre enn "de kan for helvete se til å gi meg mitt tilbake" - da vil de riste på hodet og tenke at "h*n er nok ikke helt trygg i trafikken enda...". Beklager, slik er livet.

De samme reglene gjelder for epileptikere, men der får man det tilbake automatisk etter å ha vært anfallsfri i 5 år (tror jeg...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Var du psykotisk i din maniske episode? Hvis du har vært psykotisk kan de ta fra deg førerkortet og du må ha vært fri fra psykotiske symptomer, med eller uten medisiner, en viss tid. Du søker fylkeslegen om å få førerkortet tilbake. Da anbefaler jeg deg å ordlegge deg litt bedre enn "de kan for helvete se til å gi meg mitt tilbake" - da vil de riste på hodet og tenke at "h*n er nok ikke helt trygg i trafikken enda...". Beklager, slik er livet.

De samme reglene gjelder for epileptikere, men der får man det tilbake automatisk etter å ha vært anfallsfri i 5 år (tror jeg...).

du tror virkelig jeg ordla meg sånn da jeg prøvde søke om å få det tilbake? Legene vil ikke hjelpe meg søke og det er tre år siden psykosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du tror virkelig jeg ordla meg sånn da jeg prøvde søke om å få det tilbake? Legene vil ikke hjelpe meg søke og det er tre år siden psykosen. 

 

Nei, jeg trodde ikke du uttalte deg slik. Det var mer ment som en spøk, men skriftlige spøker kommer ikke alltid så godt frem... Beklager.

Er det fastlegen eller en psykiater som sier nei til å gi deg førerkortet tilbake? Og hva er begrunnelsen? Om de er difuse i begrunnelsen kan du be om å få utskrift av journal og selv lese det svart på hvit. Jeg har vanskelig for å tro at leger gjør det av vrangvilje. Det er nok en grunn, men hvor god denne grunnen er kan du jo da få se...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har alle med diagnosen det så sånn?

jeg er på autismespekteret, men jeg har ikke lys ømfintlighet. Men jeg hater bråe uforutsigbare lyder som barneskrik og bjeffing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er på autismespekteret, men jeg har ikke lys ømfintlighet. Men jeg hater bråe uforutsigbare lyder som barneskrik og bjeffing.

ok,

ingen av de jeg kjenner unntatt meg selv og barna er lysømfindtlige, så det har sikkert lite med autisme å gjøre,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

ingen av de jeg kjenner unntatt meg selv og barna er lysømfindtlige, så det har sikkert lite med autisme å gjøre,

 

Har du og barna dine lyse øyne? F.eks. lys blå på iris? Mennesker med lyse øyne er mer lysømfientelige enn mennesker med f.eks. brune øyne - og da ser du hvorfor det er sjelden å finne infødte blåøyde i områder med mye sol :) Brune iris slipper inn minst sol på netthinnen og man tåler mer lys enn om man har lyse øyne hvor mer sol kommer inn på netthinnen. Dette merkes veldig godt når du kommer fra mørkt til lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du og barna dine lyse øyne? F.eks. lys blå på iris? Mennesker med lyse øyne er mer lysømfientelige enn mennesker med f.eks. brune øyne - og da ser du hvorfor det er sjelden å finne infødte blåøyde i områder med mye sol :) Brune iris slipper inn minst sol på netthinnen og man tåler mer lys enn om man har lyse øyne hvor mer sol kommer inn på netthinnen. Dette merkes veldig godt når du kommer fra mørkt til lyst.

Hei!

 

Bare jeg har blå øyne:-)

Men jeg har så store pupiller at det stadig har vært gjenstand for oppmerksomhet, jeg har lest et sted at barn med autisme har større pupiller. Jeg kan muligens ha noen tanker om hvorfor.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...