Gå til innhold

bursdag og et fortvilt barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Barnet mitt har bursdag snart, vi har hatt fest, men gaven, "på dagen" er spesiell og hellig.

Hun har INGEN ønsker, absolutt ingen :-( det er derfor veldig vanskelig for meg...

Jeg har tullet lett og litt med at så får hun noe praktisk, pene hårstrikk undertøy, treningstøy evt klær m.m., hun setter så nifse øyne i meg og ser skremmende sint ut.

Så hva i alle dager skal jeg kjøpe? :-(

Hun er opptatt av data, men har alt av spilltastatur, headsett, fancy mus, klær har hun i hauger...mye arvet, så hun trenger ingenting, sånn egentlig:-( vi prøvde finne en pen kjole, men vi fant faktisk ingen, 

hun ønsker seg en ting, det er et nytt dyr, men for de som lurer, vi har veeldig mange dyr så et dyr til går ikke, hverdagen er hektisk og flere dyr greier vi ikke nå,

at hun ikke har noen ønsker, men likevel vil ha gave på bursdagen kan skyldes hennes autisme...hun er ganske praktisk, så at hun ikke ønsker seg klær, jakker, sko, når hun har det hun trenger skjønner jeg, men hva gjør jeg?

Hun er interessert i naturfag, er ekstremt aktiv, fysisk, tar salto baklengs og forlengs m.m. så ofte at jeg blir sliten, sånn er hennes natur, hun er henger etter jentene i klassen tydeligvis, for da de så film her i helgen visste hun ikke hva ordet hore betyr, det ble ropt i filmen, og da et barn ville gå inn på foreldrenes soverom, skrek jentene i klassen hennes, "nei nei ikke gå ikke på soverommet", det var foreldrenes soverom, så min datter sa flere ganger forundret og høyt, "men hun er jo redd så hun må jo gå inn til foreldrene sine",

det var min mann som så dette og forklarte at datteren vår ikke forstår det jentene i klassen tydeligvis forstår.

( min mann mente de andre jentene skrek dette fordi det kunne være at foreldrene hadde sex på rommet...vel det kan jo hende, og i vertfall er jeg enig med min datter at det er ikke det man tenker på når man ser en spenningsfilm)

men dette tyder på at selv om hun er faglig flink, så "henger hun etter" på andre områder, hun er nok flinkere enn de fleste på hennes alder på data, men hun har en megaspillPC, kjøpt inn av meg :-) som hun tilbringer mye tid med, men altså innen PC`er har hun også ALT. Hun ønsket seg mic stående på stativ, men hun har headset med mic, så et stativ til et par tusen og mic til et par tusen, det er litt for voldsomt, hun ser opp til sine brødre, men hun er fortsatt faktisk en liten jente som blir 10 år, 

hva gjør man med små barn som har ingen ønsker, men likevel et barslig ønske for dagen?:-(

Anonymkode: 2afcc...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var 10 hadde jeg heller ingen ønsker på bursdagen min. Hva med å f.eks ta henne med på et klatresenter? Gaven behøver jo ikke være en ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Kanskje mikroskop, teleskop, Lego mindstorm. Det var sånt som jeg ville ønsket meg i den alderen , men jeg var jo gutt, da. En mic på stativ trenger ikke være så dyr(?). Våre barn fikk det en gang.Husker ikke prisen, men det var langt fra 4000,-.

Jeg tror mange niåringer ikke vet hva hore er, annet enn at det er et skjellsord. En niåring tenker ikke mye på at foreldrene har sex annet enn for å lage barn. Vår tiåring banker alle fall ikke på døren vår før han braser inn, og han ser fortsatt mørkt på hva han må gjennom for å bli far😂. Kanskje barna skrek fordi det ofte venter noe skummelt bak døren når man går inn i et rom i en spenningsfilm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje mikroskop, teleskop, Lego mindstorm. Det var sånt som jeg ville ønsket meg i den alderen , men jeg var jo gutt, da. En mic på stativ trenger ikke være så dyr(?). Våre barn fikk det en gang.Husker ikke prisen, men det var langt fra 4000,-.

Jeg tror mange niåringer ikke vet hva hore er, annet enn at det er et skjellsord. En niåring tenker ikke mye på at foreldrene har sex annet enn for å lage barn. Vår tiåring banker alle fall ikke på døren vår før han braser inn, og han ser fortsatt mørkt på hva han må gjennom for å bli far😂. Kanskje barna skrek fordi det ofte venter noe skummelt bak døren når man går inn i et rom i en spenningsfilm?

ok

alle guttene har fått, de kostet med stativ i underkant av 4000.

saken er at det er litt over vårt budsjett, men enda viktigere at hun ikke er youtuber,(enda) sanger og vi ser ikke helt grunnen/formålet med det, brødrene hadde klare formål ved slike ønsker/behov,

Det virker litt som hun bare aper etter brødrene sine.

Nå har far dratt for å finne noe, tips mikroskop, og newton sett, de liker hun, men hun har mange alt fra alarm til vulkan,

rett før han dro tok hun en kandelaber og kastet mot oss...hun sa hun vurderte ta en statue, så jeg sa jeg var glad hun besinnet seg, vi tullet og tok det nok for langt, tullingen, så hennes reaksjon må sees i forhold til to tåpelig barnslige foreldre og en storebror som frydet seg over den økende irritasjonen. Jeg skraper nå talg med det vordende bursdagsbarnet, som VIL og MÅ ha gaver men ikke har ønsker:-(

Anonymkode: 2afcc...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skraper nå talg med det vordende bursdagsbarnet, som VIL og MÅ ha gaver men ikke har ønsker:-(

Anonymkode: 2afcc...fce

Hun høres temmelig bortskjemt ut. Hun har tydeligvis alt, vet ikke hva hun ønsker seg, men forlanger kjempedyre bursdagsgaver? I 10-årsgave fikk guttungen her pil og bue (et skikkelig sett altså) og jentungen fikk sin første mobiltelefon (guttungen hadde da fått av faren), de fikk noen andre ting i tillegg da (antagelig et klesplagg, en film/bok og noe småtterier). Gaver til 4000,- er totalt uaktuelt her i huset.

Jeg synes imidlertid at dere har lagt lista så høyt for brødrene og derfor må følge opp med søstra også. Om det er mikrofon på stativ hun ønsker seg så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående skrekkfilmen tenkte jeg det samme som Gargamel: Det trenger ikke ha noe med sex å gjøre, men at det i den type filmer gjerne skjer noe forferdelig hvis man går ned i kjellere eller åpner lukkede dører.

Går det an å dele opp slik at hun får mikrofon nå og stativ til jul?  Har du sett på coolstuff og liknende sider, etter artige tekniske dingser?

Hvis hun er midt i søskenflokken, altså ikke eldst og ikke yngst, har jeg en viss forståelse for at hun er litt "på hugget" for at hun også skal få bursdagsgave - hun er sikkert vant til å arve både klær og sportsutstyr.  Men jeg har ingen forståelse for at det skal være noe veldig dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Barnet mitt har bursdag snart, vi har hatt fest, men gaven, "på dagen" er spesiell og hellig.

Hun har INGEN ønsker, absolutt ingen :-( det er derfor veldig vanskelig for meg...

Jeg har tullet lett og litt med at så får hun noe praktisk, pene hårstrikk undertøy, treningstøy evt klær m.m., hun setter så nifse øyne i meg og ser skremmende sint ut.

Så hva i alle dager skal jeg kjøpe? :-(

Hun er opptatt av data, men har alt av spilltastatur, headsett, fancy mus, klær har hun i hauger...mye arvet, så hun trenger ingenting, sånn egentlig:-( vi prøvde finne en pen kjole, men vi fant faktisk ingen, 

hun ønsker seg en ting, det er et nytt dyr, men for de som lurer, vi har veeldig mange dyr så et dyr til går ikke, hverdagen er hektisk og flere dyr greier vi ikke nå,

at hun ikke har noen ønsker, men likevel vil ha gave på bursdagen kan skyldes hennes autisme...hun er ganske praktisk, så at hun ikke ønsker seg klær, jakker, sko, når hun har det hun trenger skjønner jeg, men hva gjør jeg?

Hun er interessert i naturfag, er ekstremt aktiv, fysisk, tar salto baklengs og forlengs m.m. så ofte at jeg blir sliten, sånn er hennes natur, hun er henger etter jentene i klassen tydeligvis, for da de så film her i helgen visste hun ikke hva ordet hore betyr, det ble ropt i filmen, og da et barn ville gå inn på foreldrenes soverom, skrek jentene i klassen hennes, "nei nei ikke gå ikke på soverommet", det var foreldrenes soverom, så min datter sa flere ganger forundret og høyt, "men hun er jo redd så hun må jo gå inn til foreldrene sine",

det var min mann som så dette og forklarte at datteren vår ikke forstår det jentene i klassen tydeligvis forstår.

( min mann mente de andre jentene skrek dette fordi det kunne være at foreldrene hadde sex på rommet...vel det kan jo hende, og i vertfall er jeg enig med min datter at det er ikke det man tenker på når man ser en spenningsfilm)

men dette tyder på at selv om hun er faglig flink, så "henger hun etter" på andre områder, hun er nok flinkere enn de fleste på hennes alder på data, men hun har en megaspillPC, kjøpt inn av meg :-) som hun tilbringer mye tid med, men altså innen PC`er har hun også ALT. Hun ønsket seg mic stående på stativ, men hun har headset med mic, så et stativ til et par tusen og mic til et par tusen, det er litt for voldsomt, hun ser opp til sine brødre, men hun er fortsatt faktisk en liten jente som blir 10 år, 

hva gjør man med små barn som har ingen ønsker, men likevel et barslig ønske for dagen?:-(

Anonymkode: 2afcc...fce

Samme problem her i huset. Og vi kjøper ikke dyre ting i gaver bare fordi vi synes de bør.

 

Nei, når vi ikke har noen "fin" gave de ønsker seg får de heller noe de trenger - f.eks.ny vinterjakke eller noe sportsutstyr. Slikt ville de vanligvis fått utenom jul og bursdag, men har ikke vært misfornøyde når de får det til jul heller. De får gjerne noe småtteri ved siden av, en bok, et spill eller kanskje aller helst en "rank" til PC-spillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående skrekkfilmen tenkte jeg det samme som Gargamel: Det trenger ikke ha noe med sex å gjøre, men at det i den type filmer gjerne skjer noe forferdelig hvis man går ned i kjellere eller åpner lukkede dører.

Går det an å dele opp slik at hun får mikrofon nå og stativ til jul?  Har du sett på coolstuff og liknende sider, etter artige tekniske dingser?

Hvis hun er midt i søskenflokken, altså ikke eldst og ikke yngst, har jeg en viss forståelse for at hun er litt "på hugget" for at hun også skal få bursdagsgave - hun er sikkert vant til å arve både klær og sportsutstyr.  Men jeg har ingen forståelse for at det skal være noe veldig dyrt.

Hei!

Hun er sist og arver alt, men det liker hun egentlig, hun liker ikke gå i butikker.

Men det ordnet seg, vi kjøpte et spionsett, en fin fargebok og blyanter som hun har sittet med hver ledig stund, og tre klesplagg hun ble så rørende stolt av og hadde på seg på skolen. Hun får sjelden noe helt nytt, så det var tydelig stas, så har hun en spion og detektivklubb så utstyr til å finne fungeravtrykk m.m. falt veldig i smak:-)

Men hun hadde så mange mareritt dagen før selve bursdagen, flere ganger måtte jeg vekke henne og spørre hva det var og hver gang svarte hun noe om at hun drømte hun stod opp og ingen var hjemme, og at det bare stod saft på kjøkkenbordet, eller at ingen husket hun hadde bursdag , mange ulike varianter av dette, tror hun våknet en 5 ganger, hvor av 2 ganger fikk jeg slag i ansiktet, men hun sov, og var sint i marerittet. På morgenen var det første hun sa "Å så dere hadde ikke glemt bursdagen min".

Rart at hun fikk så voldsom frykt for det, for vi har aldri glemt den før, men vi tullet alle litt med at vi jo har feiret henne, og at butikken var stengt i forhpød til gave, så vi trakk det kanskje litt for langt tror jeg.

Anonymkode: 2afcc...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problem her i huset. Og vi kjøper ikke dyre ting i gaver bare fordi vi synes de bør.

 

Nei, når vi ikke har noen "fin" gave de ønsker seg får de heller noe de trenger - f.eks.ny vinterjakke eller noe sportsutstyr. Slikt ville de vanligvis fått utenom jul og bursdag, men har ikke vært misfornøyde når de får det til jul heller. De får gjerne noe småtteri ved siden av, en bok, et spill eller kanskje aller helst en "rank" til PC-spillet.

Hei!

Ja da har vi det litt likt:-)

Vi gir heller ikke PC`er uten grunn, et år får kanksje et av barna, det får da en mye dyrere gave enn de andre, men man må se behov og at i lengden jevner det seg jo ut.

Med skiutstyr og mye annet, så har min evne til langtidsplanlegging vært heller dårlig, så det er når vi skal på vinterferie, at jeg oppdager at oi, de trenger nye ski og sko:-) har en nabo, som er superflink på alt sånt, av og til får vi en del derfra, så selv sportsutstyr er ikke alltid nytt. Hun syns jeg er så fantastisk rolig alltid, vel mens det er en styrke hun ser i meg, så er jeg kjeempeimponert over at hun allerede i juni tenker på vintertøy, ulltøy osv... Jeg var på loppemarked med henne, men jeg greide ikke være der pga av støy og kaos, så jeg satt i bilen, for hun har ikke bil, så fant hun ting til oss begge, men allerede på våren tenkte hun på neste vinter...:-) og kom med flott ullundertøy til meg, og mye annet jeg jo trenger.

Jeg syns det der å finne merkeklær, kvalitetsklær og mye annet på loppemarked er en form for talent, jeg ser rask og rot jeg, mens hun finner det utroligste. Så noen ganger gjør vi det sånn at jeg kjører og sitter i bilen og leser, og hun finner ting som vi trenger, hun ber meg skrive en liste. Det er forresten en ting jeg kan orke lete etter på loppemarked, det er noter, derfor har hun vist meg hvor notene er, de pleier være i et rom med bøker, også når jeg er ferdig der, setter jeg meg i bilen, det hender jeg må vente mer enn en time, derfor har jeg med meg bok.

Anonymkode: 2afcc...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående skrekkfilmen tenkte jeg det samme som Gargamel: Det trenger ikke ha noe med sex å gjøre, men at det i den type filmer gjerne skjer noe forferdelig hvis man går ned i kjellere eller åpner lukkede dører.

Går det an å dele opp slik at hun får mikrofon nå og stativ til jul?  Har du sett på coolstuff og liknende sider, etter artige tekniske dingser?

Hvis hun er midt i søskenflokken, altså ikke eldst og ikke yngst, har jeg en viss forståelse for at hun er litt "på hugget" for at hun også skal få bursdagsgave - hun er sikkert vant til å arve både klær og sportsutstyr.  Men jeg har ingen forståelse for at det skal være noe veldig dyrt.

ok,

jeg skal se på det, hun liker tekniske ting.

Filmen sa min mann var pinlig fordi det var tydelig at alle unntatt min datter forstod hva foreldre gjorde på soverommet, samt at de andre visste hva hore betydde, de lo da min datter spurte hva det var, ingen ville forklare, men de kniste, vel vel, det er vel ikke det verste man kan henge etter på. Men faktisk en dag da noen snakket om å date, kom jeg på at dette må jeg jo forklare for min datter så jeg sa, "skal jeg forklare hva ordet date betyr?", da svarte hun, "Mamma jeg er ikke født i går", jeg svarte at det vet jeg og jeg var forundret over at hun visste hva ordet betydde.

Anonymkode: 2afcc...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med skiutstyr og mye annet, så har min evne til langtidsplanlegging vært heller dårlig, så det er når vi skal på vinterferie, at jeg oppdager at oi, de trenger nye ski og sko:-)

Anonymkode: 2afcc...fce

Tips:

Denne sportsmessen arrangeres nær deg hvert eneste år i god tid før snøen kommer, gjerne rundt månedsskiftet okt / nov: https://www.facebook.com/pages/Kjels%C3%A5s-alpin-sportsmesse/405952266124723?fref=ts

Det selges brukt utstyr billig, men også mye helt nytt (både ski, klær og tilbehør) fra fjorårets sesong til reduserte priser, og det er fagfolk til stede og hjelper til med å finne noe som passer.  De monterer bindinger fortløpende, så du slipper å reise til en butikk og hente tingene flere dager senere.  Det er mye ryddigere enn et loppemarked, alt er sortert, ferdigpriset og lite kaotisk.  Selv om alpingruppa er arrangør, bugner det av langrennsutstyr også.

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje mikroskop, teleskop, Lego mindstorm. Det var sånt som jeg ville ønsket meg i den alderen , men jeg var jo gutt, da. En mic på stativ trenger ikke være så dyr(?). Våre barn fikk det en gang.Husker ikke prisen, men det var langt fra 4000,-.

Jeg tror mange niåringer ikke vet hva hore er, annet enn at det er et skjellsord. En niåring tenker ikke mye på at foreldrene har sex annet enn for å lage barn. Vår tiåring banker alle fall ikke på døren vår før han braser inn, og han ser fortsatt mørkt på hva han må gjennom for å bli far😂. Kanskje barna skrek fordi det ofte venter noe skummelt bak døren når man går inn i et rom i en spenningsfilm?

ok,

det kan hende dette var mikrofoner i en dyrere klasse, de driver med sang og bruker mic mer enn til spilling.

ok, da har vi like 10-åringer:-)

Anonymkode: 2afcc...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips:

Denne sportsmessen arrangeres nær deg hvert eneste år i god tid før snøen kommer, gjerne rundt månedsskiftet okt / nov: https://www.facebook.com/pages/Kjels%C3%A5s-alpin-sportsmesse/405952266124723?fref=ts

Det selges brukt utstyr billig, men også mye helt nytt (både ski, klær og tilbehør) fra fjorårets sesong til reduserte priser, og det er kyndige folk til stede og hjelper til med å finne noe som passer.  De monterer bindinger fortløpende, så du slipper å reise til en butikk flere dager senere.  Det er mye ryddigere enn et loppemarked, alt er sortert, ferdigpriset og lite kaotisk.  Selv om alpingruppa er arrangør, bugner det av langrennsutstyr også. 

 

tusen takk for tips,

jeg videresender til min mann for jeg har ikke FB, så jeg får ikke logget meg inn.

Da skal jeg sende dette til naboen også, det vil hun nok like.

Anonymkode: 2afcc...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg videresender til min mann for jeg har ikke FB, så jeg får ikke logget meg inn.

Da skal jeg sende dette til naboen også, det vil hun nok like.

Anonymkode: 2afcc...fce

Jeg har heller ikke FB, så jeg fant bare fram til riktig side.  De oppdaterer hvert år når det nærmer seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke FB, så jeg fant bare fram til riktig side.  De oppdaterer hvert år når det nærmer seg. 

ok,

men kommer du inn på siden uten FB?

Noen har opprettet en FB på meg for mange år siden, men jeg kommer ikke inn på den...vet ikke passord eller brukernavn.

en gang fant jeg ut av det, for det har hendt jeg har trengt det på studiet, men så har jeg greid meg uten likevel...mister noen oppdateringer...så jeg burde kanksje fikset det egentlig

Anonymkode: 2afcc...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke feilmelding på linken, det kommer opp en side slik at jeg ser reklamen og det som ligger på forsiden akkurat nå. 

Det legges ut info her også, men de websidene er ikke særlig gode på verken PC eller mobil: http://kjelsaas.no/Alpint.html?actions=91:content&idc=751

Nå var jeg nesten fristet til å legge ut link til min klubbs bruktmarked (og bruktside på FB) også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et smykke da?  Ville hun bli glad for det tror du?  

Ja:-)

Hun blir glad for det meste når jeg tenker meg om:-) ble glad for alt vi ga:-)

Kanskje handler det mer om å få noe som bare er hennes, selv om hun ikke hadde ønsker i særlig grad.

Anonymkode: 2afcc...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...