Gå til innhold

Behandler slutter.


umakenverdt

Anbefalte innlegg

Når min behandler (som er en fantastisk flink behandler) slutter, burde jeg da egentlig prøve meg på egenhånd? Er det forsvarlig å ta opp mer tid da? Jeg har jo fått så mye hjelp, at det ikke er forsvarlig å vurdere å ta opp mer. Jeg har hatt hjelp i litt under et år, har kanskje ikke klart å komme så langt som jeg burde ha klart. Depresjonen (som jeg fikk som diagnose) er mye bedre, men spiseproblematikken og det sosiale er fremdeles ganske vanskelig... Men nå er det kanskje på tide å jobbe på egenhånd? 

Jeg er så forvirret og synes det er vanskelig å vurdere hvordan jeg skal handle videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når min behandler (som er en fantastisk flink behandler) slutter, burde jeg da egentlig prøve meg på egenhånd? Er det forsvarlig å ta opp mer tid da? Jeg har jo fått så mye hjelp, at det ikke er forsvarlig å vurdere å ta opp mer. Jeg har hatt hjelp i litt under et år, har kanskje ikke klart å komme så langt som jeg burde ha klart. Depresjonen (som jeg fikk som diagnose) er mye bedre, men spiseproblematikken og det sosiale er fremdeles ganske vanskelig... Men nå er det kanskje på tide å jobbe på egenhånd? 

Jeg er så forvirret og synes det er vanskelig å vurdere hvordan jeg skal handle videre.

Det var leit å høre umaken, pensjonerer hun seg eller skal hun flytte praksisen? Jeg synes du skal fortsette, og jeg synes du skal drøfte dette med henne og evt få hjelp av henne til å finne en dyktig behandler du kan fortsette videre med. Du har strevd i så mange år, du har vært dyktig og du har jobbet hardt men du trenger fortsatt hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liten40

Når min behandler (som er en fantastisk flink behandler) slutter, burde jeg da egentlig prøve meg på egenhånd? Er det forsvarlig å ta opp mer tid da? Jeg har jo fått så mye hjelp, at det ikke er forsvarlig å vurdere å ta opp mer. Jeg har hatt hjelp i litt under et år, har kanskje ikke klart å komme så langt som jeg burde ha klart. Depresjonen (som jeg fikk som diagnose) er mye bedre, men spiseproblematikken og det sosiale er fremdeles ganske vanskelig... Men nå er det kanskje på tide å jobbe på egenhånd? 

Jeg er så forvirret og synes det er vanskelig å vurdere hvordan jeg skal handle videre.

Vil ikke si at ett år er lang tid i terapeutisk sammenheng. Jeg har gått til psykolog i minst 10 år! Men jeg har litt andre problemer enn deg... likevel syns jeg du kunne unne deg en runde til hvis du tror det kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var leit å høre umaken, pensjonerer hun seg eller skal hun flytte praksisen? Jeg synes du skal fortsette, og jeg synes du skal drøfte dette med henne og evt få hjelp av henne til å finne en dyktig behandler du kan fortsette videre med. Du har strevd i så mange år, du har vært dyktig og du har jobbet hardt men du trenger fortsatt hjelp. 

Nei, hun slutter, men jeg vet ikke hva hun skal gjøre. Hun er en veldig flink lege så hun kan vel gjøre alt mulig. Hun skal ikke pensjonere seg, er forholdsvis ung. 

Hun sa hun vi kunne diskutere å overføre meg til en annen behandler på dps eller så kunne jeg klare meg videre selv. Synes det er vanskelig å i det hele tatt vurdere det første alternativet når jeg nå har fått så mye hjelp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at ett år er lang tid i terapeutisk sammenheng. Jeg har gått til psykolog i minst 10 år! Men jeg har litt andre problemer enn deg... likevel syns jeg du kunne unne deg en runde til hvis du tror det kan hjelpe deg.

Jeg synes det er vanskelig å skulle be om noe når de har gitt meg så mye hjelp. Er redd for å gå gjøre feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

 

Jeg heller mot at du bør be om overføring til en annen. La henne hjelpe deg med avgjørelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg heller mot at du bør be om overføring til en annen. La henne hjelpe deg med avgjørelsen.

Men siden hun skal slutte har hun sikkert mye å gjøre, og jeg er redd for å ta opp for mye av hennes tid nå før hun slutter... Og når du sier at jeg bør la henne hjelpe meg, mener du at jeg skal spørre hva hun synes, eller hvordan kan jeg la henne hjelpe meg? 

Blir det ikke mye styr for dem ved overføring til en annen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra hva du skriver her så tenker jeg at du trenger videre oppfølging. Du er jo fortsatt veldig redd for å være til bry og ta for mye plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg begynner sånn (og det er ikke rent sjelden..) så blir jeg minnet på at terapi er vanskelig, og at det beste å gjøre ofte er det vanskeligste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra hva du skriver her så tenker jeg at du trenger videre oppfølging. Du er jo fortsatt veldig redd for å være til bry og ta for mye plass.

Men blir det ikke å ta veldig mye plass å spørre om det er mulig å få en ny behandler, når jeg allerede har fått så mye hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir det ikke å ta veldig mye plass å spørre om det er mulig å få en ny behandler, når jeg allerede har fått så mye hjelp?

Det får du vel selv vurdere. Altså om du "er verdt" plassen eller om andre vil ha mere nytte av den.

Noe sånt, vel

Anonymkode: 1b1f8...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg begynner sånn (og det er ikke rent sjelden..) så blir jeg minnet på at terapi er vanskelig, og at det beste å gjøre ofte er det vanskeligste. 

Ja, det letteste vil absolutt være å si at nå fortsetter jeg på egenhånd, ikke å spørre mer om hvorvidt det er mulig å få en ny behandler. Det er veldig skummelt å skulle be om enda mer/diskutere om jeg kan ha behov for mer enn det jeg allerede har fått, når jeg har fått så utrolig mye!

Jeg vil ikke være utakknemlig!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det letteste vil absolutt være å si at nå fortsetter jeg på egenhånd, ikke å spørre mer om hvorvidt det er mulig å få en ny behandler. Det er veldig skummelt å skulle be om enda mer/diskutere om jeg kan ha behov for mer enn det jeg allerede har fått, når jeg har fått så utrolig mye!

Jeg vil ikke være utakknemlig!

 

Nå skal jeg si det motsatte av alle de andre å si at med mindre du har problemer som preger deg mye i hverdagen, så har du ikke behov for mere hjelp (naturligvis ^_^)

Men dette vet jo bare du selv...

Anonymkode: 1b1f8...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det får du vel selv vurdere. Altså om du "er verdt" plassen eller om andre vil ha mere nytte av den.

Noe sånt, vel

Anonymkode: 1b1f8...5b7

Det er veldig naturlig å tenke at andre vil ha mer nytte av den. Jeg vet ikke om jeg klarer å ta ut så mye av behandlingen som jeg burde.

Jeg er tilbake i jobb, og er veldig takknemlig for at jeg er blitt hjulpet med det, så kanskje andre vil ha mer nytte av hjelpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir det ikke å ta veldig mye plass å spørre om det er mulig å få en ny behandler, når jeg allerede har fått så mye hjelp?

Jo umakenverdt, du tar opp så altfor altfor mye plass :P Jeg tviler ikke på at du har fått mye hjelp, men jeg mener at du ikke er helt i mål enda og at du ved å avslutte behandlingen nå havner tilbake der du var. Og da har jo all hjelpen vært bortkastet. Jeg syns du burde få hjelp til å tørre å ta mer plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det letteste vil absolutt være å si at nå fortsetter jeg på egenhånd, ikke å spørre mer om hvorvidt det er mulig å få en ny behandler. Det er veldig skummelt å skulle be om enda mer/diskutere om jeg kan ha behov for mer enn det jeg allerede har fått, når jeg har fått så utrolig mye!

Jeg vil ikke være utakknemlig!

 

Nettopp derfor skal du gøre det, da kommer du fremover! Eller du kan gjøre det lette, det du ville gjort før, og kaste vekk det året du har brukt. Det vil jeg kalle utakknemlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo umakenverdt, du tar opp så altfor altfor mye plass :P Jeg tviler ikke på at du har fått mye hjelp, men jeg mener at du ikke er helt i mål enda og at du ved å avslutte behandlingen nå havner tilbake der du var. Og da har jo all hjelpen vært bortkastet. Jeg syns du burde få hjelp til å tørre å ta mer plass.

Ja, jeg er jo redd for det, jeg skal ikke tilbake til der jeg var. Det går ikke! Men siden jeg har fått så mye hjelp, så burde jeg kanskje klare meg alene videre. Det er mange som trenger hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor skal du gøre det, da kommer du fremover! Eller du kan gjøre det lette, det du ville gjort før, og kaste vekk det året du har brukt. Det vil jeg kalle utakknemlig. 

Men hvordan vet man når man har fått nok hjelp, slik at man kan klare å komme videre selv. Jeg vil ikke ha kastet bort det året jeg har brukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vet man når man har fått nok hjelp, slik at man kan klare å komme videre selv. Jeg vil ikke ha kastet bort det året jeg har brukt!

Det vet man vel sjelden, ikke jeg iallfall. Men så lenge begrunnelsen er at du ikke fortjener det/andre trenger det mer el lign, så vil jeg si at du ikke er der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun slutter, men jeg vet ikke hva hun skal gjøre. Hun er en veldig flink lege så hun kan vel gjøre alt mulig. Hun skal ikke pensjonere seg, er forholdsvis ung. 

Hun sa hun vi kunne diskutere å overføre meg til en annen behandler på dps eller så kunne jeg klare meg videre selv. Synes det er vanskelig å i det hele tatt vurdere det første alternativet når jeg nå har fått så mye hjelp! 

Hvis behandleren din har nevnt muligheten for videre hjelp synes jeg du skal se på det som at hun mener du fortjener/er verdt mer hjelp!

Når du etterhvert skal klare deg på egenhånd burde du kanskje ha en behandler som kjenner deg som du har avtale om at du kan kontanke hvis det ikke skulle gå så bra. Jeg ser for meg at hvis ikke kommer det til å bli veldig vanskelig for deg å be om hjelp på nytt om du skulle trenge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...