Gå til innhold

NHD hvodan forholder du deg til kristne pasienter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har forstått at du ikke tror selv. Men hvis du har pasienter som er troende, vil du da påvirke de til ikke å tro?

Jeg har hatt en kristen oppvekst, og opplevd trygghet med det. Det gav livet mening. Men dette er noe jeg aldri snakker med behandleren om. Jeg vet ikke om han ville forstå det.

Anonymkode: 80f44...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke at NHD har noe imot kristne pasienter. Jeg regner med at han og andre behandlere ikke løfter et øyelokk om en som pasient forteller at en er kristen, muslim, ateist, e.l. 

Men jeg tror at et stort flertall av disse er såpass vitenskapsbaserte at de ikke orker, kan, eller gidder å diskutere religion, fordi de selv ikke tror. Religion/tro/livssyn bør snakkes om med likesinnede/trosfeller, det være seg prest, pastor, imam, o.l.

Når det er sagt, så er det mye av religiøse og åndelige problemer som godt kan forveksles eller gli inn og blande seg med psykiatri/psykisk sykdom. Da kan man komme skikkelig ut å kjøre... -altså hvis ens overbevisning og tro fører til psykisk sykdom. Det har skjedd med meg. Men jeg synes at det åndelige aspektet bør få en plass i helhetssynet på mennesket. Jeg lærte en gang at mennesket er ånd, sjel og legeme. Vi er først og fremst ånd. Så har vi en sjel, og bor i et legeme. 

Vitenskapen benekter dette åndsaspektet ved mennesket og mener at vi bare har sjel og legeme. Men hvis vi også er ånd, så har vel også den behov som enten stilles eller ikke stilles. Og ånden kan da, i likhet med sjel og legeme, enten være frisk eller syk.

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et mrkelig spørsmål. Mennesker er mennesker uansett hva en tror på. De fysiske og de psykiske virkemekanismer er det ingen forskjell på, og hoss psykiateren er det heller ikke et spørsmål om hva en tror på for å få hjelp eller kanskje  bli frisk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du tror? Sånn spesifikt

Sålenge det er normalt i subkulturen så lar de det gå, da kaller de det ikke vrangforestillinger eller prøver å behandle. 

 

Anonymkode: 892c5...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ville selv ikke likt å gå til en religiøs psykiater, der tro var et tema, heller ikke det motsatte av forkynning, det blir jo litt som å diskutere politikk, man blir sjelden enig, man mener det man gjør ofte, eller tror det man tror ofte.

Jeg spurte min pensjonerte psykiater om hun var kristen en gang, jeg fikk et svar, som viste at hun tvilte, men likevel var åpen og medlem av et kirkesamfunn, men ikke var aktiv kirkegjenger, det var for meg trygt, jeg trives best med mennesker som ikke gir uttrykk for å vite noe sikkert om noe så personlig og ubevisbart som tro.

Og jeg er mer skeptisk til en skikkelig religiøs, enn en agnostiker og ateist, agnostikeren kjenner jeg meg igjen i, med all min tvil, ateisten gir meg fred ved at man har med et menneske som forholder seg utelukkende til det reelle, det kjennes veldig trygt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor religion skal være et tema i terapi i det hele tatt. Selv ser jeg på religion som på seksuell legning. Mener det er en privat sak.

Jeg respekterer religiøse akkurat som jeg også respekterer homofile. Det jeg ikke respekterer, og faktisk ikke kan fordra, er de tilfellene hvor det skal lages et så forbanna stort nummer ut av ens tro eller legning. F.eks alt fra misjonering til religiøs propaganda til gay-parade og skeive dager. Det finnes ingen "straight-parade" eller "rette dager". Samfunnet ville vært bedre uten kirkeklokker og bønnerop, etter min mening.

Er du religiøs, så fint for deg. Om du ser et behov for å sulte deg selv i en måned hvert år, så synd for deg. Men om du av den grunn ikke er i stand til å oppfylle dine forpliktelser i samfunnet, ikke OK. Om du ser behov for å utbasunere din tro ved å plage folk ved å komme på besøk for å fortelle "det gode budskap", ikke OK. Er du homofil, så vis din kjærlighet til det samme kjønn og selvsagt ikke skam deg over det. Ser du et behov for å gå i tog for å formidle for alle rundt deg at du er homofil og ser et behov for å gjøre et nummer av at du er homofil, så synes jeg det ikke er OK. Hvorfor skal man gjøre det? Jeg gjør ikke noe nummer ut av at jeg er heterofil?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke bra at folk er religiøse, det burde ikke aksepteres i samme grad. Det er ikke greit å undervise barn at Jorden er skapt og er 6000 år gammel. At dinosauene og homo habilis i utgravninger kommer av en flom som sopte vekk onde dyr og mennesker.

Det bør kategoriseres der det hører hjemme; sammen med overtro på spøkelser, julenissen, engler og "sort katt over veien".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra at folk er religiøse, det burde ikke aksepteres i samme grad. Det er ikke greit å undervise barn at Jorden er skapt og er 6000 år gammel. At dinosauene og homo habilis i utgravninger kommer av en flom som sopte vekk onde dyr og mennesker.

Det bør kategoriseres der det hører hjemme; sammen med overtro på spøkelser, julenissen, engler og "sort katt over veien".

 Det er svært mange religiøse som ikke påstår at bibelens versjon av skapelsesberetningen skal forstås bokstavelig.  De aller fleste norske, kristne foreldre lar den offentlige skolen undervise barna sine i historie og biologi uten å komme med motforestillinger.

Jeg sier ikke at alle sider ved religion er uproblematisk, men det blir litt billig å la alle troende unngjelde for det noen få erkekonservative (spesielt amerikanske) grupperinger mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det er svært mange religiøse som ikke påstår at bibelens versjon av skapelsesberetningen skal forstås bokstavelig.  De aller fleste norske, kristne foreldre lar den offentlige skolen undervise barna sine i historie og biologi uten å komme med motforestillinger.

Jeg sier ikke at alle sider ved religion er uproblematisk, men det blir litt billig å la alle troende unngjelde for det noen få erkekonservative (spesielt amerikanske) grupperinger mener. 

Tror du unger på 7 år forstår seg på allegorier? Hvis du forteller en 7-åring at Gud skapte Jorden på 7 dager, hvordan tror du barnet tolker dette?

*

Det er veldig mye erkereligiøsitet i Norge som ikke ser dagens lys. I offentligheten er det "åndelig", men det er det neppe bak de lukkede dører. F.eks. Jehovas Vitner, som bruker fysisk avstraffelse i oppdragelsen, og fortier seksuelle overgrep mot mindreårige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra at folk er religiøse, det burde ikke aksepteres i samme grad. Det er ikke greit å undervise barn at Jorden er skapt og er 6000 år gammel. At dinosauene og homo habilis i utgravninger kommer av en flom som sopte vekk onde dyr og mennesker.

Det bør kategoriseres der det hører hjemme; sammen med overtro på spøkelser, julenissen, engler og "sort katt over veien".

ja alt er skapt, alt som er frambrakt må ha en frembringer. Jorden er skapt slik at det er det idielle sted for at mennesker. Det står ingen plass i bibelen at jorden er bare 6000 år, kanskje over 4 miliarder år. Hvor har du en slik teori fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du unger på 7 år forstår seg på allegorier? Hvis du forteller en 7-åring at Gud skapte Jorden på 7 dager, hvordan tror du barnet tolker dette?

*

Det er veldig mye erkereligiøsitet i Norge som ikke ser dagens lys. I offentligheten er det "åndelig", men det er det neppe bak de lukkede dører. F.eks. Jehovas Vitner, som bruker fysisk avstraffelse i oppdragelsen, og fortier seksuelle overgrep mot mindreårige.

Nå er du helt på jordet. Dette må være noe ryktespreding som du må ha fanget opp i øst og vest. Det kan være lurt av deg å prøve å tilegne deg nøyaktig kunnskap om ting , før du bringer det videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du unger på 7 år forstår seg på allegorier? Hvis du forteller en 7-åring at Gud skapte Jorden på 7 dager, hvordan tror du barnet tolker dette?

Poenget mitt var at de fleste barn som har religiøse foreldre eller som er innom søndagsskolen, ikke blir fortalt at det var nøyaktig slik det skjedde og at skolen tar feil.  Jeg synes ikke du skal beskylde vanlige kristne miljøer her i landet for å holde på slik som de mest konservative amerikanere (erkekonservative predikanter, kvinneundertrykkende "familieverdier", hjemmeundervisning der man overser vitenskap og biologi som ikke stemmer med bibelen, osv.).  De aller fleste tilhører ikke Jehovas Vitner eller andre mer eller mindre lukkede sekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at de fleste barn som har religiøse foreldre eller som er innom søndagsskolen, ikke blir fortalt at det var nøyaktig slik det skjedde og at skolen tar feil.  Jeg synes ikke du skal beskylde vanlige kristne miljøer her i landet for å holde på slik som de mest konservative amerikanere (erkekonservative predikanter, kvinneundertrykkende "familieverdier", hjemmeundervisning der man overser vitenskap og biologi som ikke stemmer med bibelen, osv.).  De aller fleste tilhører ikke Jehovas Vitner eller andre mer eller mindre lukkede sekter.

Jeg mener at mesteparten av religiøs ekstremisme i Norge skjer gjennom Islam, noe gjennom jødedom og noe gjennom diverse av-arter av kristendom ("sekter")

Etniske nordmenn generelt er langt mer sekulære i gjennomsnitt enn muslimer. Noe som der kan betraktes som "moderat" blir i norske øyne relativt ekstremt. Spesielt hva angår det kulturelle, med tanke på klær (tildekning), håndhevelse av faste, underkastelse hva angår ymse skikker, m.m.

Men islam er langt fra å være alene når det gjelder ekstremisme, men i Norge står det for mesteparten av det, siden Norge er et relativt sekulært samfunn som nevnt. Jeg kjørte for ikke lenge siden gjennom Sørstatene, og der var det en rekke påminnelser om nettopp det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Det er svært mange religiøse som ikke påstår at bibelens versjon av skapelsesberetningen skal forstås bokstavelig.  De aller fleste norske, kristne foreldre lar den offentlige skolen undervise barna sine i historie og biologi uten å komme med motforestillinger.

Har ingen tall fra Norge, men i USA er det nærmere 40% som mener at "gud" skapte veren for 6-10000 år siden.

Anonymkode: 5b49a...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja alt er skapt, alt som er frambrakt må ha en frembringer. Jorden er skapt slik at det er det idielle sted for at mennesker. Det står ingen plass i bibelen at jorden er bare 6000 år, kanskje over 4 miliarder år. Hvor har du en slik teori fra ?

Hvorfor er det 40% av amerikanerne som tror på dette da?

Anonymkode: 5b49a...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen tall fra Norge, men i USA er det nærmere 40% som mener at "gud" skapte verden for 6-10000 år siden.

Anonymkode: 5b49a...ef5

Denne tråden handler om norske kristne, og de fleste av dem er opptatt av helt andre ting enn å så tvil om vitenskapelige fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at mesteparten av religiøs ekstremisme i Norge skjer gjennom Islam, noe gjennom jødedom og noe gjennom diverse av-arter av kristendom ("sekter")

Det kan tenkes.  Poenget mitt var at det ikke er noen grunn til å konstruere motsetninger mellom naturvitenskap og "vanlige" norske kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere misforstår spørsmålet, men av de svarene jeg har fått forstår jeg at det ikke har noe hensikt å ta det opp.

Anonymkode: 80f44...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden handler om norske kristne, og de fleste av dem er opptatt av helt andre ting enn å så tvil om vitenskapelige fakta.

Hvis det er så mange i usa er det nok også endel her i landet.

Anonymkode: 5b49a...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan tenkes.  Poenget mitt var at det ikke er noen grunn til å konstruere motsetninger mellom naturvitenskap og "vanlige" norske kristne.

Hva er vanlige kristne? De som ikke følger bibelen og aldri går i kirken unntatt dåpet, konfirmasjon og julaften?

Anonymkode: 5b49a...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...