Gå til innhold

NHD hvodan forholder du deg til kristne pasienter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis det er så mange i usa er det nok også endel her i landet.

Anonymkode: 5b49a...ef5

Den norske statskirken står ganske langt fra de mest konservative amerikanske kristenmiljøene.  Det er  da fint lite bråk om skoleundervisningen i naturfag og historie her i landet fra kristent hold? Det er sikkert noen som vil ta bibelen helt bokstavelig, men det blir altfor lettvint å bruke det lille mindretallet til å "ta" alle religiøse.  Denne tråden handler ikke om ekstreme vinklinger, det var poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den norske statskirken står ganske langt fra de mest konservative amerikanske kristenmiljøene.  Det er  da fint lite bråk om skoleundervisningen i naturfag og historie her i landet fra kristent hold? Det er sikkert noen som vil ta bibelen helt bokstavelig, men det blir altfor lettvint å bruke det lille mindretallet til å "ta" alle religiøse.  Denne tråden handler ikke om ekstreme vinklinger, det var poenget mitt.

hvordan kan man kalle seg kristen hvis en ikke følger bibelen? det er mitt poeng.

Anonymkode: 5b49a...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vanlige kristne? De som ikke følger bibelen og aldri går i kirken unntatt dåpet, konfirmasjon og julaften?

Anonymkode: 5b49a...ef5

Jeg tenkte på typiske norske troende, som går i kirken (ikke på  lukkede møter i en sær sekt), sender ungene på søndagsskolen (i den samme statskirken) når det passer, lar Jesus få en bitteliten plass i jule- og påskefering og ikke bråker om at skapelsesberetningen skal tas bokstavelig. 

Herlighet, jeg er ikke religiøs, men alt blir så utrolig ekstremt her.  Noen spør om det er et problem for psykiateren at folk kan være kristne, og så dras det inn erkekonservativt bibelsyn og seksuelt misbruk og jeg vet ikke hva... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan man kalle seg kristen hvis en ikke følger bibelen? det er mitt poeng.

Anonymkode: 5b49a...ef5

Det er svært få som tror man må ta alt i bibelen bokstavelig for å være kristen.  Det er lite mas om Noas ark og gammeltestamentlige regler og helvete i den norske kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært få som tror man må ta alt i bibelen bokstavelig for å være kristen.  Det er lite mas om Noas ark og gammeltestamentlige regler og helvete i den norske kirken.

c

Det er svært få som tror man må ta alt i bibelen bokstavelig for å være kristen.  Det er lite mas om Noas ark og gammeltestamentlige regler og helvete i den norske kirken.

Det er svært få som tror man må ta alt i bibelen bokstavelig for å være kristen.  Det er lite mas om Noas ark og gammeltestamentlige regler og helvete i den norske kirken.

Da lurer jeg litt på hvorfor man føler behov for å definere seg som kristen,

Anonymkode: 5b49a...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at de fleste barn som har religiøse foreldre eller som er innom søndagsskolen, ikke blir fortalt at det var nøyaktig slik det skjedde og at skolen tar feil.  Jeg synes ikke du skal beskylde vanlige kristne miljøer her i landet for å holde på slik som de mest konservative amerikanere (erkekonservative predikanter, kvinneundertrykkende "familieverdier", hjemmeundervisning der man overser vitenskap og biologi som ikke stemmer med bibelen, osv.).  De aller fleste tilhører ikke Jehovas Vitner eller andre mer eller mindre lukkede sekter.

Det foregår nok mer bak lukkede dører enn du, og offentligheten, er klar over. Det er langt i fra uvanlig for norske kristne å tvile på eller fornekte menneskets genetiske opphav gjennom utviklingsteorien, men i Norge så har man regelen om at religion, det snakkes ikke om, det diskuteres ikke. Men det fører til at de blir gående med disse religiøse synene sine for seg selv, eller i familien og kirkegjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det 40% av amerikanerne som tror på dette da?

Anonymkode: 5b49a...ef5

De fleste av dem hører vel l til de som kales for ekstremister.  I usa er det mange tusen forskellige religjøse grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng. Det er mange som går under det en kan kalle for sangkristen, men vet lite om hva bibelen lærer.

Hvorfor er det 40% av amerikanerne som tror på dette da?

Anonymkode: 5b49a...ef5

De fleste av dem hører vel l til de som kales for ekstremister.  I usa er det mange tusen forskellige religjøse grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at de fleste barn som har religiøse foreldre eller som er innom søndagsskolen, ikke blir fortalt at det var nøyaktig slik det skjedde og at skolen tar feil.  Jeg synes ikke du skal beskylde vanlige kristne miljøer her i landet for å holde på slik som de mest konservative amerikanere (erkekonservative predikanter, kvinneundertrykkende "familieverdier", hjemmeundervisning der man overser vitenskap og biologi som ikke stemmer med bibelen, osv.).  De aller fleste tilhører ikke Jehovas Vitner eller andre mer eller mindre lukkede sekter.

Er JV en lukket sekt ? Var det det du mente ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan man kalle seg kristen hvis en ikke følger bibelen? det er mitt poeng.

Anonymkode: 5b49a...ef5

Det er et veldig godt poeng. De sanne krisne går inn for å leve etter bibelens prinnsipper og veiledning, Samt lære å forstå dens innhold og betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av dem hører vel l til de som kales for ekstremister.  I usa er det mange tusen forskellige religjøse grupper.

Er 40% av amerikanerne ekstremister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er synd at denne tråden utviklet seg til å bli en diskusjon om ulike religioner. Det var ikke det TS ønsket og jeg synes at TS sitt opprinnelige spørsmålet i seg selv er mer interssant enn religiøse trosretninger osv.

Jeg holder meg til det opprinnelige emnet i denne tråden:

Jeg tror at en terapeut er så pass profesjonell at han eller hun holder sitt private syn på religion, politikk, legning osv. for seg selv i terapien. Jeg tror at en terapeut kan lytte og akseptere en pasients trosretning og handling, men skiller profesjon og privatliv.

Endret av Elionoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er synd at denne tråden utviklet seg til å bli en diskusjon om ulike religioner. Det var ikke det TS ønsket og jeg synes at TS sitt opprinnelige spørsmålet i seg selv er mer interssant enn religiøse trosretninger osv.

Jeg holder meg til det opprinnelige emnet i denne tråden:

Jeg tror at en terapeut er så pass profesjonell at han eller hun holder sitt private syn på religion, politikk, legning osv. for seg selv i terapien. Jeg tror at en terapeut kan lytte og akseptere en pasients trosretning og handling, men skiller profesjon og privatliv.

Hva om man er så religiøs at det et på grensen til psykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om man er så religiøs at det et på grensen til psykdom?

Religiøsitet er en sykdom man ikke behandler fordi 99% av verdens befolkning har den... noen er hardere rammet enn andre.

Til TS: Jeg tror behandleren din har forståelse for at denne sykdommen ikke skal behandles, bare din andre sykdom. Går nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religiøsitet er en sykdom man ikke behandler fordi 99% av verdens befolkning har den... noen er hardere rammet enn andre.

Sykdom defineres vel også av subjektive plager og funksjonsevne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er JV en lukket sekt ? Var det det du mente ? 

Den står i hvert fall fjernt fra den vanlige (eks-)statskirken og den religionsutøvelse som bedrives der.

Jeg svarte i denne tråden fordi jeg synes det er en uting å blande inn erkekonservative kristne miljøer som ikke er særlig utbredt i Norge, bare fordi trådstarter bruker uttrykket "kristne pasienter".  Jeg er lei av at alt blir så ekstremt og overdrevent negativt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er synd at denne tråden utviklet seg til å bli en diskusjon om ulike religioner. Det var ikke det TS ønsket og jeg synes at TS sitt opprinnelige spørsmålet i seg selv er mer interssant enn religiøse trosretninger osv.

Jeg er helt enig med deg, og det var derfor jeg svarte den som trakk inn fornektelse av utviklingslæren osv., bare fordi ordet "kristne" ble nevnt.  Jeg er lei av den negative forvrengningen av alt her.  Dessverre førte det ikke til noe positivt for tråden som helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært få som tror man må ta alt i bibelen bokstavelig for å være kristen.  Det er lite mas om Noas ark og gammeltestamentlige regler og helvete i den norske kirken.

Det er forskjell på å leke kristen og være ekte kristen som følger guds ord.

Anonymkode: 5b49a...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...