Gå til innhold

Trenger jeg å ta en test?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde samleie for ca snart tre uker siden som jeg har vurdert å ta en test for. Dette pga at jeg glemte p.pillen enten den tredje eller fjerde dagen etter. Tviler sterkt på at det kan gjøre at man blir gravid, men bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Har nettopp hatt bortfallsblødning også. 

Har og et annet spm.  Da jeg bodde i kollektiv var jeg så uheldig og oppdaget at jeg muligens hadde klart å ta feil barberhøvel noen ganger og selvfølgelig brukt den nedentil. Nå er jeg litt redd for at den kom litt "inn i meg" (altså ikke bare ytre, men og innvendig på kjønnsleppene da jeg var veldig grundig)  fordi jeg faktisk husker at jeg tenkte at jeg måtte ha skåret meg pga det kom litt blod på håndduken da jeg var ferdig i dusjen. Nå tenker jeg på om hva om denne personen jeg lånte det av hadde noen kjønnssykdommer, eller andre ting, ville jeg da ha blitt smittet? Evt om denne personen og hadde skåret seg på høvelen slik at vedkommendes blod hang igjen på høvelen. Dette er over ett år siden og jeg husker ikke engang om jeg faktisk hadde tatt feil høvel heller så kanskje var det bare min egen jeg brukte. 

Anonymkode: 43916...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har hatt en vanlig 'bortfallsblødning' er det tegn på at du ikke er gravid. Menstruasjon er naturens gratis 'graviditetstest'.

Det som kan smitte med blod (uavhengig av inngangsporten, altså uansett om det er på kjønnsorganet eller annet sted på kroppen hvor smitten har skjedd) er hepatitt og HIV. Etter din beskrivelse er det meget usannsynlig at du kan ha vært smittet, men hvis du går og tenker på det nå etter et år, så kan du jo bli testet ved en blodprøve. Så kan du få den tvil ut av verden.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har faktisk ikke tenkt på den hendelsen i det hele tatt. Men har tenkt på det i det siste. 
Takk for et beroligende svar. :-)

Anonymkode: 43916...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kjønnsykdommer? Jeg synes egentlig det høres veldig usannsynlig ut da barberhøvelen antagelig "skylles" i mellom dusjingen, og bakterier kan vel neppe overleve så lenge. 

Anonymkode: 43916...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hepatitt og HIV er virus, ikke bakterier. Andre kjønnsykdommer er ikke aktuelt, Skylling under vann hjelper ikke, men jeg mener også at et er ganske utenkelig med smitte, men det er du som er engstelig og tok det opp som et problem!

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...