Gå til innhold

Oppdaget nye smaker :)


umakenverdt

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å ta en laksebit eller en kyllingfilet (eller strimlet svin om du liker det), dele i biter og hive i stekepanne eller wok. Tar det ut når det er ferdig og har så oppi ganske finkuttede grønnsaker (ta det du har! løk, purreløk, blomkål, brokkoli, gulrot, søtpotet, sellerirot...) og en neve eller to med kikerter. Når grønnsakene er ferdige putter jeg tilbake fisken eller kjøttet i et par minutter og heller gjerne over en blanding av 1 ss soyasaus, 1 ss østerssaus, noen dråper sitronsaft og bittelitt chili fra glass. Blir kjempegodt! Og det er fort gjort også - det som tar tid er kuttingen av grønnsaker, men litt tid må man sette av til matlaging synes jeg. :)

Kutting av grønnsaker er en av de tingene jeg får til så det går fint å bruke litt tid på :) Nå har jeg mye jeg kan prøve! Tusen takk for mange gode råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ok,

da får du øve deg på et og et fiskestykke, filet er enkelt og kjapt, lime, koriander, mango rødløk feks:-)

Øv deg før hytteturen, for da er det oss to på kjøkkenet;)

Jeg vet ikke om du ville hatt meg på kjøkkenet, jeg tror ikke jeg hadde levd opp til din standard ;) 

Men jeg skal øve meg :) Tenk om jeg kunne blitt ok på kjøkkenet, det hadde vært fantastisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du ville hatt meg på kjøkkenet, jeg tror ikke jeg hadde levd opp til din standard ;) 

Men jeg skal øve meg :) Tenk om jeg kunne blitt ok på kjøkkenet, det hadde vært fantastisk

joda:-)

Trine har bestemt arbeidsfordelingen, så vi to er på kjøkkenet og hun er ute med hundene:-) så øv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du ville hatt meg på kjøkkenet, jeg tror ikke jeg hadde levd opp til din standard ;) 

Men jeg skal øve meg :) Tenk om jeg kunne blitt ok på kjøkkenet, det hadde vært fantastisk

Du kan lære av madelenemie på hytteturen :) Mens jeg holder liv i peis og hunder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke  lage middag, men jeg må jo....

Har også lært meg lit nye smaker de siste årene, og jeg er veldig glad i fersk ingefær og koriander :-)

Bruker også mye løk og hvitløk, gulrot, broccoli, osv.

Noe som er veldig godt er å kutte gulrot, kålrot og selleri (evt også løk) i småbiter og ha i gryte sammen med bare litt smør. Så smørdamper du det og har på litt pepper og salt nydelige farger og god smak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutting av grønnsaker er en av de tingene jeg får til så det går fint å bruke litt tid på :) Nå har jeg mye jeg kan prøve! Tusen takk for mange gode råd :)

Selv har jeg kjøpt denne:

http://www.kjokkenutstyr.net/tefal-fresh-express/

pga vonde hender som gjør rasping av grønnsaker til et slit - med denne tar det null tid! Den tar liten plass og alle delene unntatt selve maskina kan puttes i oppvaskmaskina. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du holder meg oppdatert på hvordan byggryn smaker :)

Byggryn funket veldig bra synes jeg. Jeg laget en slags bygg-risotto bassert på oppskriften her: http://duga.no/portfolio-item/byggotto-med-gulrot-og-gronnkal/

Jeg kan jo dele hva jeg gjorde ettersom jeg ikke gjorde akkurat det samme som i oppskriften.

1 posjon:
30 g eple (helst surt)
30 g løk
1 fedd hvitløk
60 g hele byggryn
30 g grønnkål
1/2 grønnsaksbuljongterning
3 dl vann
10 g revet parmesan

Kvelden før legges byggryn i rikelig med kaldt vann. Dekk til og la det stå til de skal brukes.

Hakk eple, løk og hvitløk. Stek dette på middels varme i en kjele eller dyp panne. Hell av vannet på byggrynene og la de renne godt av seg. Tilsett grynene i pannen og la dette steke under omrøring til det er nesten tørt i bunnen av pannen. Kok opp 3 dl vann i en egen gryte/vannkoker. Løs buljongterningen opp i vannet. Ha alt buljongvannet over i pannen med grynene og sett opp varmen litt. La dette koke uten lokk og rør om av og til. Etter ca 15-20 min vil mesteparten av vannet ha kokt bort. Skjær grønnkål i fine strimler/biter og ha i med grynene. La dette koke til resten av vannet har kokt bort. Rør godt på slutten så det ikke svir seg. Strø over parmesan og rør inn. Ferdig! :) 

Jeg brukte en kjele med teflonbelegg slik at jeg ikke trengte å bruke olje, men om man ikke er så redd for kaloriene i olje (slik som jeg er :P), så kan man bruke det slik som i oppskriften jeg lenket til. Man kan også  bytte ut grønnkål med andre grønnsaker om man vil, eller bruke annen buljong/kraft. (Grunnen til at jeg brukte eple istedet for eplejus er ganske enkelt at ingen i huset her drikker eplejus, så jeg gadd ikke kjøpe en hel kartong bare for å lage denne retten. Et eple spiser jeg imidlertid alltids opp etterhvert. Det er mye mat som gjør seg med litt eple.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg kjøpt denne:

http://www.kjokkenutstyr.net/tefal-fresh-express/

pga vonde hender som gjør rasping av grønnsaker til et slit - med denne tar det null tid! Den tar liten plass og alle delene unntatt selve maskina kan puttes i oppvaskmaskina. :) 

Spennende :) Jeg får på sikt se om jeg skaffer meg en slik da. Den så jo veldig grei ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byggryn funket veldig bra synes jeg. Jeg laget en slags bygg-risotto bassert på oppskriften her: http://duga.no/portfolio-item/byggotto-med-gulrot-og-gronnkal/

Jeg kan jo dele hva jeg gjorde ettersom jeg ikke gjorde akkurat det samme som i oppskriften.

1 posjon:
30 g eple (helst surt)
30 g løk
1 fedd hvitløk
60 g hele byggryn
30 g grønnkål
1/2 grønnsaksbuljongterning
3 dl vann
10 g revet parmesan

Kvelden før legges byggryn i rikelig med kaldt vann. Dekk til og la det stå til de skal brukes.

Hakk eple, løk og hvitløk. Stek dette på middels varme i en kjele eller dyp panne. Hell av vannet på byggrynene og la de renne godt av seg. Tilsett grynene i pannen og la dette steke under omrøring til det er nesten tørt i bunnen av pannen. Kok opp 3 dl vann i en egen gryte/vannkoker. Løs buljongterningen opp i vannet. Ha alt buljongvannet over i pannen med grynene og sett opp varmen litt. La dette koke uten lokk og rør om av og til. Etter ca 15-20 min vil mesteparten av vannet ha kokt bort. Skjær grønnkål i fine strimler/biter og ha i med grynene. La dette koke til resten av vannet har kokt bort. Rør godt på slutten så det ikke svir seg. Strø over parmesan og rør inn. Ferdig! :) 

Jeg brukte en kjele med teflonbelegg slik at jeg ikke trengte å bruke olje, men om man ikke er så redd for kaloriene i olje (slik som jeg er :P), så kan man bruke det slik som i oppskriften jeg lenket til. Man kan også  bytte ut grønnkål med andre grønnsaker om man vil, eller bruke annen buljong/kraft. (Grunnen til at jeg brukte eple istedet for eplejus er ganske enkelt at ingen i huset her drikker eplejus, så jeg gadd ikke kjøpe en hel kartong bare for å lage denne retten. Et eple spiser jeg imidlertid alltids opp etterhvert. Det er mye mat som gjør seg med litt eple.)

Takk! Jeg får prøve meg på det når jeg har spist opp den maten jeg har. Nesten slik at jeg burde skaffe meg en bok der jeg kan skrive ned alle gode ideene deres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...