Gå til innhold

Carpal tunnell syndrom


janeymor

Anbefalte innlegg

hei!!

Var hos lege i dag pga smerter og nummenhet i hender, og han mistenkte carpal tunnell syndrom..

Lurer på hva dette er..hvordan utarter det seg, og hva kan jeg gjøre for å lette situasjonen for meg..ble litt trist når jeg fikk denne diagnosen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke du skal bli trist fordi du får diagnostisert plagene dine..?

"Carpal tunnelen" er innsiden av håndleddet. Der passerer alle senene og nervene til hånden og fingrene, og det kan av ulike årsaker bli så trangt i denne tunnelen at det klemmer på nervene. Under en graviditet er en typisk årsak at man får økt væskemengde i kroppen. Dette vil altså for de aller fleste gå over når barnet er født og væskenivået stabiliserer seg. Selv var jeg veldig plaget av dette de par siste ukene før fødsel, og det gikk nok et par måneder etterpå før jeg med sikkerhet kunne si at problemet var borte. Umiddelbar hjelp består i å holde hånden høyt og gjerne "pumpe" (åpne/ lukke hånden, lee forsiktig på fingrene). Nedkjøling (is) vil også hjelpe. Dersom smertene vedvarer også etter fødsel vil det være en løsning å splitte senebåndene som bunter sammen senene/ nervene i tunnelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske vanlig hos gravide, men såvidt jeg vet helt ufarlig. Men plagsomt er det!!! Hadde det selv, og det ble gradvis værre i løpet av graviditeten. Gradvis bedre etter fødselen, og det forsvant helt i løpet av ca 6 uker.

Prøv Birdies tips - Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Når det gjelder carpal tunnel syndrom, synes jeg det er så mange kloke innlegg som tilsier at ytterligere kommentarer er unødvendige.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Når det gjelder carpal tunnel syndrom, synes jeg det er så mange kloke innlegg som tilsier at ytterligere kommentarer er unødvendige.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...