Gå til innhold

Jeg sier, walla


mxxmas

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

I mine timer må elevene ned og gjøre ti push-ups hver gang de sier "walla". Jeg hater det ordet!

Hvorfor skal du bruke tid og energi på å slå ned på et helt harmløst uttrykk? Det kommer jo nye ord inn i språket hele tiden. Ord som "kult" og "kjipt" var også moteord blant ungdom for 40 år siden, men nå er de helt innarbeidet. Det var sikkert noen lærere som irriterte seg grønne over det og prøvde å stoppe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal du bruke tid og energi på å slå ned på et helt harmløst uttrykk? Det kommer jo nye ord inn i språket hele tiden. Ord som "kult" og "kjipt" var også moteord blant ungdom for 40 år siden, men nå er de helt innarbeidet. Det var sikkert noen lærere som irriterte seg grønne over det og prøvde å stoppe det.

Jeg synes ikke ordet er så harmløst, jeg sverger til Allah og ordet ære gjør meg direkte uvel.  Ingen hadde fått brukt de ordene inne i mitt hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg synes ikke ordet er så harmløst, jeg sverger til Allah og ordet ære gjør meg direkte uvel.  Ingen hadde fått brukt de ordene inne i mitt hus.

Tenk et øyeblikk over at dette sannsynligvis er dagligtale for mange, på samme måte som vi sier "Herregud" uten å legge noe religiøst i det.

Jeg synes det tyder på fremmedfrykt hvis man blir uvel bare fordi ordet opprinnelig er avledet av Allah. Man kan ikke forvente at innvandrere og norske ungdommer skal føle den samme frykten for ordet. Dermed  virker det urimelig å slå ned på det. Det er tross alt ikke et skjellsord eller banneord. 

Enda verre: Man befester inntrykket av at innvandrere, deres språk og religion er noe skummelt. Bøllene synes sikkert det er helt supert at ordene får en sånn kraft. Andre innvandrere blir fremmedgjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Spurte jentungen nå, men hun kunne bare bekrefte at det ikke er et uttrykk som brukes på skolen her i alle fall.

Den yngste her hadde hørt det. Hun sa : Det har noe med koranen å gjøre, men det er bare et tulleord som noen bruker.

Jeg har aldri hørt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den yngste her hadde hørt det. Hun sa : Det har noe med koranen å gjøre, men det er bare et tulleord som noen bruker.

Jeg har aldri hørt det.

:-)

det er fordi vi er litt like det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den yngste her hadde hørt det. Hun sa : Det har noe med koranen å gjøre, men det er bare et tulleord som noen bruker.

Jeg har aldri hørt det.

Ordet brukes vel,ikke på vestkanten.

Anonymkode: d4ab7...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal du bruke tid og energi på å slå ned på et helt harmløst uttrykk? Det kommer jo nye ord inn i språket hele tiden. Ord som "kult" og "kjipt" var også moteord blant ungdom for 40 år siden, men nå er de helt innarbeidet. Det var sikkert noen lærere som irriterte seg grønne over det og prøvde å stoppe det.

Fordi jeg ikke vil ha kebabnorsk i mine norsktimer.

Som jeg sa er elevene fullstendig bevisstløse mtp. at de bruker det hele tida. En del av dem har et ekstremt fattig ordforråd, dette til tross for at de er både 2. og 3. generasjons innvandrere. Jeg synes det er viktig å bevisstgjøre dem på meningsløse ord som de bruker i hytt og pine, og jeg er opptatt av at de skal lære seg korrekt norsk. Det er ingen andre som pirker på norsken deres, så hvorfor skal ikke jeg gjøre det? Hvis ingen gjør det, blir de jo aldri noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den yngste her hadde hørt det. Hun sa : Det har noe med koranen å gjøre, men det er bare et tulleord som noen bruker.

Jeg har aldri hørt det.

Det brukes på skolen her jeg bor, men kun av ungdom med minoritetsbakgrunn, i følge Guttungen. Datra kjente også til uttrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Det brukes på skolen her jeg bor, men kun av ungdom med minoritetsbakgrunn, i følge Guttungen. Datra kjente også til uttrykket.

Etter at hun begynte på ungdomskolen er det flere på skolen med minoritetsbakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk et øyeblikk over at dette sannsynligvis er dagligtale for mange, på samme måte som vi sier "Herregud" uten å legge noe religiøst i det.

Nettopp.  Da trenger man jo ikke legge noe mer og "dypere" i at norsklæreren slår ned på det, heller.  Så lenge det handler om bevisstgjøring rundt det språklige, kan det være helt på sin plass at ungdom får beskjed om å bruke andre ord enn "walla" eller "herregud" i omtrent hver eneste setning.  I min skoletid handlet det gjerne om at det fantes andre adjektiv enn "jævlig". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg ikke vil ha kebabnorsk i mine norsktimer.

Som jeg sa er elevene fullstendig bevisstløse mtp. at de bruker det hele tida. En del av dem har et ekstremt fattig ordforråd, dette til tross for at de er både 2. og 3. generasjons innvandrere. Jeg synes det er viktig å bevisstgjøre dem på meningsløse ord som de bruker i hytt og pine, og jeg er opptatt av at de skal lære seg korrekt norsk. Det er ingen andre som pirker på norsken deres, så hvorfor skal ikke jeg gjøre det? Hvis ingen gjør det, blir de jo aldri noe bedre.

Jeg synes det er bra at du gjør det! Viktig å bli bevisst på hva slags ordforråd og uttale en har!

Hjemme hos oss er det ikke så mange besvergelser, men jeg gir meg ikke i kampen mot schirka, schole, schøtt osv :-P Det er heldigvis bare 1/3 av mine som fremdeles prøver seg. 2/3 har merkelig nok hørt på meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at du gjør det! Viktig å bli bevisst på hva slags ordforråd og uttale en har!

Hjemme hos oss er det ikke så mange besvergelser, men jeg gir meg ikke i kampen mot schirka, schole, schøtt osv :-P Det er heldigvis bare 1/3 av mine som fremdeles prøver seg. 2/3 har merkelig nok hørt på meg :-)

Jeg tok mine på kj-lyden fra lenge før de begynte på skolen jeg... En ting er at det kan være litt sjarmerende når en 4-åring sier schole og schino, men det er ikke det samme når en tenåring eller voksen sier det. Da virker det rett og slett lite smart. Jeg har truffet unger som ikke klarer å uttale navnet sitt riktig engang! Da lurer jeg litt på hvor bevisstløse foreldrene egentlig er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at du gjør det! Viktig å bli bevisst på hva slags ordforråd og uttale en har!

Ja, ikke sant? Jeg har bl.a. sagt til dem at jeg aldri kommer til å slutte med å rette på dem når de bruker feil preposisjon. Det heter nemlig ikke "jeg har den på klasserommet", " da jeg kom i skolen i dag", "skrive det på boka mi",  eller "gikk på barnehagen".

På samme måte peser jeg dem med bruken av da/når. Det heter nemlig ikke "da jeg står opp om morran" eller "da jeg går til skolen".

Jeg møtte på noen tidligere elever en dag, og det var påfallende hvor mye dårligere norsk de snakka nå enn da jeg hadde dem. Det sier noe om elendigheten med ghettoskoler i Oslo, om hvor uheldig dette egentlig er. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok mine på kj-lyden fra lenge før de begynte på skolen jeg... En ting er at det kan være litt sjarmerende når en 4-åring sier schole og schino, men det er ikke det samme når en tenåring eller voksen sier det. Da virker det rett og slett lite smart. Jeg har truffet unger som ikke klarer å uttale navnet sitt riktig engang! Da lurer jeg litt på hvor bevisstløse foreldrene egentlig er...

Jeg startet også lenge før skolestart med dette, men det sitter altså i hos hun minste fremdeles, selv om hun er 11. Mulig vi var litt slappere med henne. Hun på 14 har også noen "rudimenter" av det, men synes det er OK at jeg påpeker det. Det klør i fingrene/ørene når jeg hører vennene hennes si det, men det er sjelden jeg retter på andre da.

Når det gjelder den minste, så nekter jeg innimellom å svare henne når hun sier lyden feil, og hun KAN jo si det riktig, men hun blir veldig påvirket av de andre rundt henne som er sløve på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant? Jeg har bl.a. sagt til dem at jeg aldri kommer til å slutte med å rette på dem når de bruker feil preposisjon. Det heter nemlig ikke "jeg har den på klasserommet", " da jeg kom i skolen i dag", "skrive det på boka mi",  eller "gikk på barnehagen".

På samme måte peser jeg dem med bruken av da/når. Det heter nemlig ikke "da jeg står opp om morran" eller "da jeg går til skolen".

Jeg møtte på noen tidligere elever en dag, og det var påfallende hvor mye dårligere norsk de snakka nå enn da jeg hadde dem. Det sier noe om elendigheten med ghettoskoler i Oslo, om hvor uheldig dette egentlig er. :(

Men hvor mye er OK å rette på voksne folk som ikke har norsk bakgrunn? Jeg kjenner en som har bodd i Norge i ti år, men som har dårlig uttale og til dels dårlig ordforråd. Innimellom retter jeg litt på ham, men jeg synes det er vanskelig å gjøre det uten å virke uhøflig.

Det med da/når er vanskelg muntlig, synes jeg, fordi på vår dialekt bruker vi omtrent aldri DA, men skriftlig skal vi jo gjøre det, og regelen er jo klar. Men jeg vet at hun minste synes det er lit vanskelig.

Preposisjoner er vel kanskje noe av det vanskeligste på de fleste språk, så her er det bare å pugge og korrigere - dersom en ønsker å beherske språket! Fortsett med det gode arbeidet du gjør for elevene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye er OK å rette på voksne folk som ikke har norsk bakgrunn? Jeg kjenner en som har bodd i Norge i ti år, men som har dårlig uttale og til dels dårlig ordforråd. Innimellom retter jeg litt på ham, men jeg synes det er vanskelig å gjøre det uten å virke uhøflig.

Det med da/når er vanskelg muntlig, synes jeg, fordi på vår dialekt bruker vi omtrent aldri DA, men skriftlig skal vi jo gjøre det, og regelen er jo klar. Men jeg vet at hun minste synes det er lit vanskelig.

Preposisjoner er vel kanskje noe av det vanskeligste på de fleste språk, så her er det bare å pugge og korrigere - dersom en ønsker å beherske språket! Fortsett med det gode arbeidet du gjør for elevene dine!

Jeg retter lite på voksne. Kun moren til en elev som har bedt meg gjøre det og en kollega som er norsklærer som også har sagt vi må rette på henne dersom hun sier noe feil. Ja, og så faren min.

Men jeg retter gjerne på folk med heilnorsk bakgrunn. Kun folk jeg kjenner godt, da. ;)

Endret av mariaflyfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...