Gå til innhold

Medisin og kvalme.


Mari Y

Anbefalte innlegg

Jeg startet på jerntabletter for noen uker siden, fordi legen hadde merket at jeg hadde jernmangel. I tillegg går jeg på medisiner mot slim i halsen, og medisiner mot psykiske lidelser. Jeg merker at jeg blir litt i grenseland uvel, noe jeg fikk beskjed om da jeg startet med tablettene. Jeg tar Escitalopram Actavis( kl 0900 om morgenen)mot psykiske lidelser, Aerius 5 mg( 1 pr dag) mot slim i halsen, og to tabletter Ferromax jerntabletter, daglig. Jeg tar alle tablettene ofte samtidig. Jeg var også innom tannlegen, som konstaterte at jeg hadde veldig dårlig tannhygiene, så dårlig at jeg må til spesialist. Hender at jeg drikker kaffe rett etter medisinering om morgenen, og lurer også på om dette kan ha noen sammenheng, i tillegg til at jeg ikke alltid sover like bra. Samtidig spiser jeg sjeldent frokost, og lurer på om det kan ha noen kombinasjon. Jeg drikker av og til Cola, for å døyve kvalmen. Er det noe sunnere alternativ, som f eks vanlig mineralvann?  Det er sjeldent så ille at jeg kaster opp, men det er nok til at jeg føler meg rar i magen og hodet, samt at jeg kjenner meg i grenseland kvalm. Er ikke alltid så god på å drikke vann. Har dere noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

GJeg startet på jerntabletter for noen uker siden, fordi legen hadde merket at jeg hadde jernmangel. I tillegg går jeg på medisiner mot slim i halsen, og medisiner mot psykiske lidelser. Jeg merker at jeg blir litt i grenseland uvel, noe jeg fikk beskjed om da jeg startet med tablettene. Jeg tar Escitalopram Actavis( kl 0900 om morgenen)mot psykiske lidelser, Aerius 5 mg( 1 pr dag) mot slim i halsen, og to tabletter Ferromax jerntabletter, daglig. Jeg tar alle tablettene ofte samtidig. Jeg var også innom tannlegen, som konstaterte at jeg hadde veldig dårlig tannhygiene, så dårlig at jeg må til spesialist. Hender at jeg drikker kaffe rett etter medisinering om morgenen, og lurer også på om dette kan ha noen sammenheng, i tillegg til at jeg ikke alltid sover like bra. Samtidig spiser jeg sjeldent frokost, og lurer på om det kan ha noen kombinasjon. Jeg drikker av og til Cola, for å døyve kvalmen. Er det noe sunnere alternativ, som f eks vanlig mineralvann?  Det er sjeldent så ille at jeg kaster opp, men det er nok til at jeg føler meg rar i magen og hodet, samt at jeg kjenner meg i grenseland kvalm. Er ikke alltid så god på å drikke vann. Har dere noen tips? 

Prøv ta medisine med mat.

Anonymkode: 691c0...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også mulig å få kvalmestillende medisiner om du ikke klarer å håndtere kvalmen på annet vis.

Når det kommer til tannhygienen, kan noe av dette skyldes munntørrhet som du kan få av Cipralex (= Escitalopram). Det er en svært vanlig bivirkning. Når spyttet i munnen reduseres, blir det lettere å få hull. Tannlegen kan ta spyttprøve av deg og om du har tilstrekkelig munntørrhet, kan du få deler av beløpet dekket av HELFO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...