Gå til innhold

Mystiske hevelser i huden, og de klør


Kvinne 31

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg stiller et spørsmål som gjelder min mann. Det har dukket opp noe som vi ikke finner ut av, og heller ikke lege har funnet ut av det til nå.

Han har hatt det i ca et par-tre måneder. Han hadde det også i 2009, så vidt.

Han får hevelser i huden og de klør noe veldig. Jeg skal prøve å forklare: det er ikke et utslett! Overflaten er ikke prikkete eller sårliknende i det hele tatt. Overflaten i huden er like glatt og fin som normalt, men blir rødfarget og hevet, og klør. Og - han er brun ellers, om det har noe å si. Fra Øst-Afrika.

Hevelsen ser ut til å sitte dypt i huden. Når jeg tar på, kjenner jeg at det er tykt og hardt under huden. Men det er ikke bevegelig, slik at man kan presse det fra side til side under huden. Nei, det er liksom selve huden som er tykk.

De utgjør mest typisk et relativt stort område. F.eks ca 5 x 5 cm. Kan gjerne være en slags avlang figur, kan vel faktisk være rundt 10 cm eller mer. Men noen ganger er det mindre områder, kanskje et helt område med flere 1 x 1 cm-hevelser. De store områdene er oftest veldig tydelig avgrenset i kantene. De har på en måte ikke et 'høyest midtpunkt'. Hele det hevede området er like høyt. De er som sagt rødlige, og de klør. Men som sagt, det ser ikke ut i det hele tatt som at huden på utsiden er irritert/betent, hva man skal si. Det er liksom huden inni som er fortettet.

De kommer og de går, over natta. En dag våknet han med en hevelse mellom skulder og biceps. Den var virkelig stor! Og varte vel et par dager. Han har hatt på magen, på ryggen, i nakkeområdet, kragebein, på lår, arm, osv. Ikke i ansikt, heldigvis. Men ellers over alt (nesten..). Han har nesten til en hver tid en eller flere slike hevede områder på kroppen. Det er en sjelden dag at han ikke har noe.

Noen av de hevelsene han fikk på korsryggen nå sist, gjorde også at porene, eller hva det heter, ble veldig tydelige der. Nesten som han hadde huller i huden.

Nå vet jeg ikke hva mer jeg kan forklare. Jeg skulle lagt ved et bilde, men det vet jeg for det første ikke om man kan gjøre her, og for det andre har jeg ikke et tilgjengelig bilde akkurat nå.

Håper du har noen idè om hva dette kan være. Vi har selvfølgelig googlet en del, i håp om å finne bilder av hevelser som likner, og da å finne navnet. Men vi har ikke sett noe som ser likt ut.

Forresten - legen foreskrev Cetrizin, tror eg det var. Tabletter. Det har hatt null virkning. Heller ikke å smøre med fet krem daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som elveblest og er da en form for allergi. Kan komme av varme, kulde, matvarer, kremer, såper, vaskemiddel, medisiner osv osv.

Anonymkode: 2fa88...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg synes egentlig det høres nøyaktig ut som en allergisk reaksjon, som når noen reagerer kraftig på myggstikk. Da hovner selve huden opp og blir hard i et område uten at det er eksem eller blemmer. Størrelsen stemmer også med din beskrivelse. 

Kanskje dette høres litt søkt ut, men kan dere ha fått lopper i huset fra et dyr eller fugl? Noen typer kan bite mennesker, men ikke leve på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror ikke det er lopper eller noe slikt. Vi bor jo i samme hus, og jeg har ikke noe. Og det er liksom ikke som noe bitt. Elveblest, ja kanskje. Jeg har sett bildene på Google, av elveblest. Det ligner egentlig ikke på det.

Han henvises videre til hudspesialist nå snart, så får vi se hva de finner ut der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...