Gå til innhold

Gruer du deg til jul


AnonymBruker

Gruer du deg til jul  

17 stemmer

  1. 1. Gruer du deg til jul

    • Ja
      8
    • Nei
      9


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg gleder meg ikke til jul, men jeg skal skape jul for tre små mennesker som elsker julen, så da blir det full rulle med pynting, baking, god mat og storfamilien. Det dumme er at det er jeg som skal stå for det meste av jobben, så det blir tøft for meg. Men hva gjør man ikke for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer du deg til jul og gjelder deg til det hele er overstått?

Anonymkode: e51e0...fd7

Nei. :) Jeg elsker julen og for tiden så koser jeg meg faktisk med å rydde og vaske, pynte og bake. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan ikke fordra jul. Har ungene i år, og gjør litt ut av ting for deres skyld. Pælmer ut juletreet et par minutter etter at de er ute av døra og dratt til faren sin i romjula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel svare hverken ja eller nei. Jeg har trivdes, som jeg har nevnt i en annen tråd, med å finne passende gaver til riktige personer. Dette begynte jeg med allerede i juni :D Nå må jeg snart pakke inn alt sammen og få det dit det skal.

Jeg vil lage marsipankonfekt, (med hjemmelaget marsipan selvsagt) som nesten har blitt en tradisjon at jeg har med meg på vår "familieturné". Det er marsipan jeg kjevler ut og lager kuler av med diverse innhold som gelétopper, nougatbiter, et par Non-stop, en M, en bit krokanrull osv. og har de i sjokolade med litt kakestrøssel på toppen. Bare fantasien som setter begrensninger. De blir godt mottatt av alle og ingen vet riktig hva som skjuler seg inni kulen.

Jeg gruer meg litt til å være hjemme hos mine foreldre, men håper det går fint når jeg har samboeren min med meg. Jeg gleder meg til å besøke hans familie i romjulen. Jeg har fått en ekstra familie med på kjøpet som jeg setter enormt stor pris på :)

Og, selvfølgelig, jeg gleder meg svært mye til å få se min kjære labbegutt igjen! Jeg gleder meg til å både feire jul og nyttår med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg gruer meg til jul hvert år, og julestemning har jeg bare hørt og lest om, vet ikke hvordan det føles.

Men jeg gleder meg til noen rolige fridager.

Og er glad for at samboeren er minst like lite glad i jula som jeg er. Vi har aldri gitt hverandre gaver, og i år blir det en helt pakkefri julaften for oss. Så lenge vi har hverandre, trenger vi ikke gaver. At julegaver er for unger er vi skjønt enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei i grunnen ikke. Men jeg gleder meg ikke spesielt heller da jeg mangler for mange av mine og det merkes spesielt ved høytider hvor man har mange gode minner fra tidligere og savnet blir litt ekstra sårt.

Anonymkode: d0d2a...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gleder meg. Jeg var ikke glad i julen før jeg fikk barn, men nå liker jeg den. Da sønnen kom fikk jeg ta meg sammen, skape egne tradisjoner og se den gjennom hans øyne. Gradvis har de gamle dårlige minnene blitt erstattet med nye som er fine, og nå har jeg nesten glemt hvor mye jeg hatet julen. Jeg gleder meg aller mest til noen fridager med de nærmeste og all den gode maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva det er å glede seg eller grue seg til. Det er da bare noe som skjer, det er verken krig eller forelskelse. Jeg skjønner heller ikke maset med å bry seg om at andre kanskje ikke har det så bra - hva så? Det er bare en dag, eller noen dager. Året har 365 dager.

Hvorfor har dere (nesten) like profilbilder?

Anonymkode: 43773...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva det er å glede seg eller grue seg til. Det er da bare noe som skjer, det er verken krig eller forelskelse. Jeg skjønner heller ikke maset med å bry seg om at andre kanskje ikke har det så bra - hva så? Det er bare en dag, eller noen dager. Året har 365 dager.

Julen regnes jo for de fleste i Norge som en høytid, så å kalle det for "noe som bare skjer" synes jeg blir galt. Det er en høytid mange gleder seg til. Mange gleder seg til samvær med sine nærmeste, god mat, barns glede osv. Når det er så mye fokus på det positive med julen forstår jeg veldig godt at de som ikke har gode minner fra julen, ikke har noen å feire den med, ikke har sterk nok økonomi osv. gruer seg. Da faller man utenfor fellesskapet, skiller seg ut, og det er aldri en god følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspergers Inc.

 

Julen regnes jo for de fleste i Norge som en høytid, så å kalle det for "noe som bare skjer" synes jeg blir galt. Det er en høytid mange gleder seg til. Mange gleder seg til samvær med sine nærmeste, god mat, barns glede osv. Når det er så mye fokus på det positive med julen forstår jeg veldig godt at de som ikke har gode minner fra julen, ikke har noen å feire den med, ikke har sterk nok økonomi osv. gruer seg. Da faller man utenfor fellesskapet, skiller seg ut, og det er aldri en god følelse.

Det føles helt meningsløst å sitte der på julaften og liksom være glad og ha det trivelig når man ikke føler noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Nei, jeg gleder meg til å ha fri og spise god mat. Jeg gleder meg også til julegavene, selv om jeg skjønner at det på mange måter er tull. Alle kunne egentlig bare brukt pengene sine på seg selv som vanlig, og sluppet å tenke på hva andre ønsker seg. Vi burde kanskje heller sluttet med absolutt alt tull, vært sure og jobbet 365 dager i året. Det hadde vel vært mest fornuftig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at det ikke er noe farlig å ha en rævva jul. Det er bare hysteri om at det er så ufattelig vanskelig. Det er 1-3 dager ut av 365......

 

Men hva når "rævjulen" blir noe som gjentar seg og gjentar seg hvert år? Da skjønner jeg veldig godt at mange tanker og mye energi går med fra oktober og til slutten av desember til å grue seg. Store deler av november og hele desember blir man minnet om julen på TV, i butikken, i blader, på nettet, i nyheter osv. Det er kanskje ikke mange "rævdager" i året, men de som er føles store og lange når man tenker på hvordan andre har det, hvordan man har det selv og hvordan man kunne hatt det.

Men flott du har det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler neppe om min person.

Jeg har aldri følt noen "sorg" fordi andre tilsynelatende har det mye bedre enn meg, eller fordi jeg tenker over hvordan det "kunne" vært..... jeg antar jeg er mer moden og rasjonell enn det. Men nå vet jeg du kommer til å si at da har jeg det bra, da har jeg alt i orden..... ikke sant?

Nei, jeg stoler på at det du sier er riktig og jeg er glad for at du klarer å løfte deg opp og over den vanskelige situasjonen. Da har du kommet langt, men det er mange som ikke har kommet dit og det er de jeg forsøker å snakke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har dere (nesten) like profilbilder?

Anonymkode: 43773...ddf

Hun er nok en copycat. Ikke bare ser hun ut som meg, hun ser også ut til å være en pragmatisk solstråle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Store deler av november og hele desember blir man minnet om julen på TV, i butikken, i blader, på nettet, i nyheter osv. Det er kanskje ikke mange "rævdager" i året, men de som er føles store og lange når man tenker på hvordan andre har det, hvordan man har det selv og hvordan man kunne hatt det.

Jeg tror ikke det er så mange som lever julekatalog- eller TV-reklamejulen.  Selv om man ikke har noe "ræva" liv, er det lett å føle utilstrekkelighet og stress i førjulstiden.  Det er helt normalt at man ikke gleder seg til jul med store bokstaver når barndommen er over.  Hvis man lar glansbildejulen prege "tanken på hvordan man kunne hatt det", tror jeg nærmere 90% vil føle seg mislykket.  Men egentlig er det vel slik at de aller fleste av oss bare trenger å løfte blikket bittelitt for å oppdage noen som har det langt verre.   

Den voksne, konstruktive løsningen er å se bort fra "kravene" som handelsstanden forsøker å dytte på folk, definere sin egen måte å markere julen på og finne noe som gir litt mening oppi det hele.  For mitt vedkommende handlet det om å lage jul for barna i mange år, nå har jeg en veldig gammel far som kanskje skal oppleve sin siste jul, og den blir ikke hyggeligere enn min søster og jeg klarer å gjøre den for ham.  Jeg gleder meg først og fremst til ferie, ikke til typiske "juleaktiviteter", og føler ikke at det er noe galt med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker egentlig adventstiden bedre enn julen. Har pyntet til advent, og synes den lilla tiden er fin. Kjenner at jeg gleder meg mer til å ha fri enn til selve julen, men det er nok fordi vi skal reise bort (som vi alltid gjør). Gleder meg til julestemningen etter hvert, og til siste del av julen, når vi skal være hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Gruer du deg til jul og gjelder deg til det hele er overstått?

Anonymkode: e51e0...fd7

Jeg verken gruer eller gleder med spesielt. Julaften er ikke hva den var for meg. Julaften skal feires sammen med x-mannen for fjerde gang . Det går greit. Det er bare noen timer så er det over. Den samme julefølelsen som tidligere har jeg ikke. Alt føles litt spesielt, rart og vemodig,  men jeg gruer meg ikke. Blir nok slik noen år fremover, hvis ingen nye kjærester begynner å protestere etter hvert . Får ta det som det kommer.

Ellers gleder jeg meg til de andre dagene i jula. Håper som vanlig på hvit jul og skiturer.

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...