Gå til innhold

Hjelpe noen med å lære norsk...


umakenverdt

Anbefalte innlegg

Jeg er med i en organisasjon som hjelper personer med å lære seg norsk. De får grunnopplæring fra andre, men dette er et tilleggstilbud.

Jeg er kanskje litt pertentlig av meg og synes det er vanskelig å ikke rette på åpenbare skrivefeil osv. Jeg har imidlertid ingen pedagogisk bakgrunn, og lurer på om det beste kanskje ikke er å rette på alt. Det hender jeg retter på veldig mye, men jeg vil ikke demotivere disse fine menneskene. 

Jeg har fått inntrykk av at det er noen her inne med litt pedagogisk kunnskap, og jeg spør derfor om råd. Jeg vil så gjerne unngå å demotivere. Bør jeg da bare rette på de delene av oppgavene de øver på der og da (f.eks verb, bøyning av verbet, adverb, substantiv eller lignende)? Det er jo eksempelvis også mange som har norsk som morsmål som har problemer med forskjellen på "og" og "å" og doble konsonanter...

Jeg prøver å rose mye når setninger blir riktige :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke jeg, det er vel like greit å rette på alt slik at de ikke tror de har skrevet riktig også er det egentlig feil. Dersom det ikke er som i hundetrening da. Da øver man på momenter og belønner/korrigerer det man trener på og driter i resten.

Uansett er du nok den hyggeligste hjelperen der, det tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tihi :) Jeg lurer på om jeg burde gjøre mer som i hundetrening da. Er redd for å demotivere og at det kanskje blir for mye informasjon slik at de ikke lærer like mye. Målet må jo være at de lærer mest mulig som de kan bruke videre.

Du er nå så hyggelig mot meg du :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville rettet på det som er tema og dessuten det som tidligere er ordentlig gjennomgått som tema, forutsatt at det er "typiske" feil (spesielt hvis de også høres feil ut muntlig og / eller kan føre til misforståelser) og ikke unntak.  F.eks. hvis de har hatt mye om substantiv, men oppgaven handler om verb, ville jeg påpekt og forklart grunnleggende substantivfeil (som manglende artikler) i tillegg til verbfeilene, så lenge alt var innenfor det som er gjennomgått tidligere.

Detaljer som ikke er viktige i muntlig (som og / å, dobbeltkonsonant og andre stavefeil som ikke høres) ville jeg sett stort på når dette ikke er tema.  Digresjon: Når journalister skriver "Artikkelen fortsetter under bilde" fordi stavekontrollprogrammet tolererer det, er det ikke mye håp for stumme bokstaver uansett :angry:

Du kan kanskje også tilpasse dette litt til den enkeltes nivå - en som fikser det grunnleggende, kan få beskjed om feil som ligger utenfor dagens tekst, mens en som sliter med temaet, bør få konsentrere seg mest om det.  Som du selv nevner, handler det om å beholde motivasjonen.        

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville rettet på det som er tema og dessuten det som tidligere er ordentlig gjennomgått som tema, forutsatt at det er "typiske" feil (spesielt hvis de også høres feil ut muntlig og / eller kan føre til misforståelser) og ikke unntak.  F.eks. hvis de har hatt mye om substantiv, men oppgaven handler om verb, ville jeg påpekt og forklart grunnleggende substantivfeil (som manglende artikler) i tillegg til verbfeilene, så lenge alt var innenfor det som er gjennomgått tidligere.

Detaljer som ikke er viktige i muntlig (som og / å, dobbeltkonsonant og andre stavefeil som ikke høres) ville jeg sett stort på når dette ikke er tema.  Digresjon: Når journalister skriver "Artikkelen fortsetter under bilde" fordi stavekontrollprogrammet tolererer det, er det ikke mye håp for stumme bokstaver uansett :angry:

Du kan kanskje også tilpasse dette litt til den enkeltes nivå - en som fikser det grunnleggende, kan få beskjed om feil som ligger utenfor dagens tekst, mens en som sliter med temaet, bør få konsentrere seg mest om det.  Som du selv nevner, handler det om å beholde motivasjonen.        

Enig i digresjonen :)

Et problem er imidlertid at jeg ikke har oversikt over hva de har lært tidligere, men kun dagens oppgaver og tekst. Nivået er veldig varierende. Noen er på helt grunnleggende nivå, mens andre er kommet litt lenger. Jeg får forsøke å tilpasse mer enn jeg gjør :) Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem er imidlertid at jeg ikke har oversikt over hva de har lært tidligere, men kun dagens oppgaver og tekst. Nivået er veldig varierende. Noen er på helt grunnleggende nivå, mens andre er kommet litt lenger. Jeg får forsøke å tilpasse mer enn jeg gjør :)

Med de forutsetningene er nok tilpasning til den enkeltes nivå det beste du kan få til, det er jeg enig i. 

En annen sak er at det kanskje ikke hadde kostet så mange anstrengelser å informere dere litt om hva som foregår på forhånd, slik at dere vet om de forskjellige temaene / reglene er godt kjent, litt kjent eller totalt ukjent, fra før.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...