Gå til innhold

Skal få fosterbarn: Hva liker en jente på 5 år i dag av leker, klær, musikk osv?


Annelli

Anbefalte innlegg

Vi skal bli fosterforeldre, og får en jenta på 5 år i hus i hui og hast om få dager, uten å bli kjent med henne på forhånd, og uten å vite hva hun liker å leke med, kle seg i eller høre på/se på (hasteplassering). Vi har selv såpass store barn at jeg er helt ute av hva dagens 5-åringer er opptatt av. Kan noen hjelpe meg? Tenkte jeg ville ha klart litt sengetøy, klær, leker, musikk osv til henne, men da er det vel fort gjort å bomme helt. Jeg har sett en prinsesse Sofia, men det er kanskje for yngre barn? Og hva med "Frost", ser det er mye sengetøy osv, men det er kanskje for litt eldre jenter? Hjelp.. Hun vil selvsagt være ganske traumatisert når hun blir lempet inn hos oss vilt fremmede mennesker, så derfor tenker jeg at det er fint at det er noe i huset som kan fenge henne litt. Blir veldig glad for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med nytt fosterbarn!

Jeg har en datter på fem år, så her er hva hun liker fra TV/film (du må oversette fra engelsk, da vi bor i England):

  • Frozen
  • My Little Pony
  • Petpals
  • Disney prinsessene

Hun leker ikke med babydukker noe særlig, men mange fem år gamle jenter gjør det. Kosedyr er alltid et pluss! Hun liker også play-doh, baking, maling, fargelegging og bøker.

Videre vet du sikkert mye om traumatiserte barn, siden du er fosterforelder nå, men husk at leggetid ofte er den verste perioden. Kosedyr, behagelig pysj og nattlys er viktig. Sørg for at hun vet hvor hun finner dere om hun våkner på natten og at dørene er litt på gløtt.

Masse lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for henne er jo et trygt hjem. Mye av klær, leker, musikk osv kan dere jo kjøpe inn etter hvert. Frost er muligens for litt eldre jenter, ja. Hva med bare å bruke noe helt nøytralt fra begynnelsen, og så kan hun være med ut og velge et sengesett en dag det passer? Jenta mi har elsket et sengesett hun trolig fikk i den alderen, det er rosa med store roser på - en periode kalte vi det "det rosete sengetøyet" - og hun ligger fremdeles i det. Hun er 11 nå. Hun har også ett sett fra den alderen med rosa ballettdansere på, og så ett med bokstaver på, som hun trolig fikk da hun begynte på skolen.

Av bøker er Karsten og Petra-bøkene veldig fine. Lillesøster-bøkene likte mine også veldig godt lenge :-)

Dere vet ingenting om hva hun liker? Da noen jeg kjenner fikk fosterbarn, fikk de vite en del om ham på forhånd, men det er sikkert annerledes når det er hasteplassering. Så flott at hun kan komme til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Ser det er en gammel tråd, men må allikevel spørre- Hva er grunnen til at fosterbarnet flytter inn til dere før dere blir kjent over en lengre periode? Dette er i strid med retningslinjene fra barnevernet og fosterhjemstjenesten, derfor jeg lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...