Gå til innhold

Skoletannlegen fikk betalt pr fylte hull?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var det sånn på 70- og 80-tallet (og kanskje tidligere åsså) at skoletannlegen fikk betalt pr. hull de fyllte? Var det kanskje derfor de like å legge svære fyllinger?

Anonymkode: 08973...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var det sånn på 70- og 80-tallet (og kanskje tidligere åsså) at skoletannlegen fikk betalt pr. hull de fyllte? Var det kanskje derfor de like å legge svære fyllinger?

Anonymkode: 08973...f42

Nei. Tannlegene la svære fyllinger fordi amalgam ikke har de samme "lime"-egenskapene som for eksempel plast, som holder seg på plass selv når fyllingen er liten. For å feste amalgam måtte man ofte bore bort deler av tannen under fyllingen for å få den til å sitte, og folk fikk derfor store plomber og lite igjen av tannen som ble fyllt. Etter noen år har amalgamfylte tenner lett for å sprekke, og mange ender derfor opp med enten rotfylling og/eller å legge på krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Tannlegene la svære fyllinger fordi amalgam ikke har de samme "lime"-egenskapene som for eksempel plast, som holder seg på plass selv når fyllingen er liten. For å feste amalgam måtte man ofte bore bort deler av tannen under fyllingen for å få den til å sitte, og folk fikk derfor store plomber og lite igjen av tannen som ble fyllt. Etter noen år har amalgamfylte tenner lett for å sprekke, og mange ender derfor opp med enten rotfylling og/eller å legge på krone.

De la unødvendige fyllinger i gamle dager etter mottotet "det blir ikke hull i en tann full av amalgam".

Disse kostnadene vi får nå til rotryllinger og kroner og annen faenskap burde blitt dekket av staten de tennene ble ødelagt av offentlige tannleger.

Anonymkode: 08973...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De la unødvendige fyllinger i gamle dager etter mottotet "det blir ikke hull i en tann full av amalgam".

Disse kostnadene vi får nå til rotryllinger og kroner og annen faenskap burde blitt dekket av staten de tennene ble ødelagt av offentlige tannleger.

Anonymkode: 08973...f42

Nei, jeg tenker ikke nødvendigvis at "de" alltid skal ordne opp jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg tenker ikke nødvendigvis at "de" alltid skal ordne opp jeg. 

De som har skyld bør ordne opp.

Anonymkode: 08973...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var det sånn på 70- og 80-tallet (og kanskje tidligere åsså) at skoletannlegen fikk betalt pr. hull de fyllte?

Anonymkode: 08973...f42

Tannlegen min benekter dette.  Det vet jeg siden jeg har spurt -  noen nevnte det for meg for noen år siden.  Tviler på at det kan bevises eller at noen ønsker å stå frem og si at de "borret friske tenner" fordi de ble betalt pr hull...

Anonymkode: c10d5...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tannlegen min benekter dette.  Det vet jeg siden jeg har spurt -  noen nevnte det for meg for noen år siden.  Tviler på at det kan bevises eller at noen ønsker å stå frem og si at de "borret friske tenner" fordi de ble betalt pr hull...

Anonymkode: c10d5...d01

Mistenker noe lurings, for har hatt mistenkelig lite hull etter ungdomsskolen. Bortsett fra problmer med gamle monsterfyllinger, da.

Anonymkode: 08973...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange tannleger som borer i stykker tennene til mennesker med "lav status", f.eks. sosialklienter. De har null respekt, som store deler av resten av samfunnet. Og NAV betaler for herligheten. De det gjelder burde vært henrettet offentlig.

Anonymkode: e14cc...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mistenker noe lurings, for har hatt mistenkelig lite hull etter ungdomsskolen. Bortsett fra problmer med gamle monsterfyllinger, da.

Anonymkode: 08973...f42

Nja...har og hatt ekstremt lite hull i tennene etter ungdomsskolen, faktisk bortimot "null hull" i årevis....så hva blir greia da? "Vokseproblemer" beinbygning, bare en tanke, har ikke peiling! 

Anonymkode: c10d5...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nja...har og hatt ekstremt lite hull i tennene etter ungdomsskolen, faktisk bortimot "null hull" i årevis....så hva blir greia da? "Vokseproblemer" beinbygning, bare en tanke, har ikke peiling! 

Anonymkode: c10d5...d01

Ikke godt å si, men det er morsommere med konspirasjonsteorier, vel.

Anonymkode: 08973...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke godt å si, men det er morsommere med konspirasjonsteorier, vel.

Anonymkode: 08973...f42

Ja det er det :wub:....

Anonymkode: c10d5...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De regnet med at alle tyggeflater ville få hull før eller senere.  Derfor fylte de hele når tannen først var utsatt for et lite angrep - noen ganger kunne det være bare en antydning eller at overflaten var "slitt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De regnet med at alle tyggeflater ville få hull før eller senere.  Derfor fylte de hele når tannen først var utsatt for et lite angrep - noen ganger kunne det være bare en antydning eller at overflaten var "slitt".

har du en kilde på dette? Jeg har tilgode å møte en tannlege utdannet etter 1990 som bekrefter dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tilgode å møte en tannlege utdannet etter 1990 som bekrefter dette. 

Jeg tror absolutt ikke at den holdningen eksisterer for de som utdannes nå.  De skoletannlegene jeg har erfaring med, jobbet mellom 1965 og 1975...  Jeg burde nok presisert at jeg ikke akkurat beskrev 80-tallet.

Det at de regnet med at alle tyggeflater kom til å få hull, sto svart på hvitt i en sånn "tannhelsebok" som alle fikk av skoletannlegen. 

Det med slitasjen var de helt åpne om.  Men det var sikkert litt forskjellige "behandlingsfilosofier" ute og gikk den gangen også.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt ikke at den holdningen eksisterer for de som utdannes nå.  De skoletannlegene jeg har erfaring med, jobbet mellom 1965 og 1975...  Jeg burde nok presisert at jeg ikke akkurat beskrev 80-tallet.

Det at de regnet med at alle tyggeflater kom til å få hull, sto svart på hvitt i en sånn "tannhelsebok" som alle fikk av skoletannlegen. 

Det med slitasjen var de helt åpne om.  Men det var sikkert litt forskjellige "behandlingsfilosofier" ute og gikk den gangen også.

Jeg skjønte at du ikke snakket om 80-tallet, og trodde ikke et øyeblikk at du snakket om dagens tannleger, men trenger nok likevel å få bekreftet med kilde at tannleger på 60- og 70-tallet borret hele tenner ved lite hull/liten slitasje "fordi det likevel ville bli hull". Jeg har fått forståelse av at  dette er en seigpinet myte, og omtrent like sant som at "du får mark i magen av å spise snø" (som man også trodde på samme tid) ;)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte at du ikke snakket om 80-tallet, og trodde ikke et øyeblikk at du snakket om dagens tannleger, men trenger nok likevel å få bekreftet med kilde at tannleger på 60- og 70-tallet borret hele tenner ved lite hull/liten slitasje "fordi det likevel ville bli hull". Jeg har fått forståelse av at  dette er en seigpinet myte, og omtrent like sant som at "du får mark i magen av å spise snø" (som man også trodde på samme tid) ;)

Jeg kan kun snakke om egen erfaring, men min tannlege fylte alle flater på alle mine 6-års jeksler da jeg var seks år gammel fordi emaljen var dårlig og tennene skulle beskyttes mot hull. Gigantfyllinger - som jeg har vært så heldig å ikke få problemer med i etterkant. *Banker veldig i bordet!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte at du ikke snakket om 80-tallet, og trodde ikke et øyeblikk at du snakket om dagens tannleger, men trenger nok likevel å få bekreftet med kilde at tannleger på 60- og 70-tallet borret hele tenner ved lite hull/liten slitasje "fordi det likevel ville bli hull". Jeg har fått forståelse av at  dette er en seigpinet myte, og omtrent like sant som at "du får mark i magen av å spise snø" (som man også trodde på samme tid) ;)

Nå har det aldri vært slik at alle tannleger har samme syn på ting, det ser man jo når media tester dem.  Send rundt en person som ikke har vært hos tannlegen på en god del år, så får h*n helt ulike beskjeder om hva som må gjøres.   

De sa det rett ut til oss, i den grad skoletannleger snakket i klartekst (vi kunne spekulere i timevis på hva de egentlig mente når de snakket tannlegespråk til seg selv under undersøkelsene): "Du har noen ganske slitte jeksler i underkjeven, vi får se om vi må ta dem neste år".  Dessuten var det et kjent fenomen at de (dvs. enkelte skoletannleger) benyttet siste året på ungdomsskolen til å "ta" både det ene og det andre. 

Og altså - det der med at "vi regner med at alle tyggeflater vil få hull" sto rett ut i "tannhelseboka" som vi fikk med hjem av skoletannlegen.  Den inneholdt informasjon om tannpleie og skoletannhelsetjenesten. 

For ordens skyld: Man spurte ikke skoletannlegen om noe på 60-tallet.  Hvis man ikke var en uvanlig frekk unge, og det var verken jeg eller noen av jentene jeg gikk i klasse med. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...