Gå til innhold

Så lettet- oppstart av ny medisin!:-)


Beautiful_Creatures

Anbefalte innlegg

Beautiful_Creatures

Må bare dele en lettelse med dere her inne. Kommer fra psykiater møte nå og er ekstremt lettet. Nevropsykologiske tester var gjennomgått, i tillegg til at det var gjort en utredning med tanke på eventuelle andre psykiske lidelser. 

Diagnosen var det ingen tvil om: ADHD. I tillegg har jeg litt sosial angst. Ingen andre diagnoser, og i følge legen var psykosen min i 2009 en medikamentutløst psykose. Jeg har heller ingen stemningslidelse og han mente hudproblemene jeg hadde i forbindelse med dette skyltes bivirkninger av Lamictal. Hudavdelingen på Rikshospitalet mente den gang at jeg skulle "snakke meg ut av det", i terapi for at hudproblemene var psykisk betinget. Legen i dag ristet på hodet av dette, noe jeg selv har gjort i alle årene siden. 

Så da starter jeg på Elvanse 30 mg i morgen og skal øke til 60 mg etter en uke, men fikk kjenne litt på dette selv ettersom hvordan jeg følte meg. Han sa at hvis jeg skulle få noen problemer på den var de sannsynligvis doseavhengig. 

Jeg er så lettet at jeg kan gråte! Endelig noen forstår og "ser" meg! Måtte bare dele og ønske alle en fin dag!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utrolig bra for deg! :) Håper du vil få god nytte av Elvanse.

Det er vondt å ikke bli trodd i hjelpeapparatet. Da står man litt "forsvarsløs" som pasient fremfor psykolog og psykiater når de hevder at et somatisk problem er psykisk betinget. Det er rett og slett litt krenkende. Jeg får følelsen av at de sier "det er din egen skyld...".

Bra du endelig har fått riktige diagnoser! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har heller ingen stemningslidelse og han mente hudproblemene jeg hadde i forbindelse med dette skyltes bivirkninger av Lamictal. Hudavdelingen på Rikshospitalet mente den gang at jeg skulle "snakke meg ut av det", i terapi for at hudproblemene var psykisk betinget. Legen i dag ristet på hodet av dette, noe jeg selv har gjort i alle årene siden."

Heh....minner om en gang jeg ble satt på Sarotex pga vestibulitt. Jeg fikk skikkelig utslett på ryggen, det ble værre og værre etterhvert som jeg økte dosen. Det tok ikke så lang tid før jeg forsto at jeg nok reagerte på medisinene. Kort tid etter at jeg sluttet å ta dem ble utslettene borte. Jeg sa til legen på Ullevål at jeg reagerte på dem, men det virket som hun ikke trodde på meg for det var ikke oppført som en bivirkning. Spiller ingen rolle hva det står i pakningsvedlegget, jeg fikk utslett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra!:rolleyes: Glad på dine vegne!! :) Jeg er akkurat ferdig med utredning av ADHD i voksen alder. Nå venter jeg bare på å snakke med en psykiater om utprøvning av medisiner. De skal kontakte meg nå i løpet av Januar.  Er det slik at du må prøve all slags Metylfenidat,  før du kan prøve de nye medisinene som inneholder Lisdekasamfetamin/Deksamfetamin? Jeg har hørt erfaringer fra andre at det er mindre bivirkninger på de nye medisinene og at de funker bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare dele en lettelse med dere her inne. Kommer fra psykiater møte nå og er ekstremt lettet. Nevropsykologiske tester var gjennomgått, i tillegg til at det var gjort en utredning med tanke på eventuelle andre psykiske lidelser. 

Diagnosen var det ingen tvil om: ADHD. I tillegg har jeg litt sosial angst. Ingen andre diagnoser, og i følge legen var psykosen min i 2009 en medikamentutløst psykose. Jeg har heller ingen stemningslidelse og han mente hudproblemene jeg hadde i forbindelse med dette skyltes bivirkninger av Lamictal. Hudavdelingen på Rikshospitalet mente den gang at jeg skulle "snakke meg ut av det", i terapi for at hudproblemene var psykisk betinget. Legen i dag ristet på hodet av dette, noe jeg selv har gjort i alle årene siden. 

Så da starter jeg på Elvanse 30 mg i morgen og skal øke til 60 mg etter en uke, men fikk kjenne litt på dette selv ettersom hvordan jeg følte meg. Han sa at hvis jeg skulle få noen problemer på den var de sannsynligvis doseavhengig. 

Jeg er så lettet at jeg kan gråte! Endelig noen forstår og "ser" meg! Måtte bare dele og ønske alle en fin dag!:-)

:-)

så flott!

Hvorfor fikk du lamictal da? Jeg trodde du hele tiden har hatt adhd.

Jeg kjenner ikke til elvanse og har ikke nå tid å google:-) men lykke til:-)

Har du adhd er ofte amfetamin det beste, men jeg skal google mer senere:-) skal på et møte,

men er glad på dine vegne, (tommel opp:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautiful_Creatures

Tusen takk for alle hyggelige svar fra dere:-) Da er jeg på andre dagen med Elvanse og må bare komme meg en liten statusoppdatering fra i går. Dagen i går gikk over all forventning i positiv forstand. 

Stod opp og tok medisinen i 10 tiden. Var helt utslitt fra dagen før og ekstra smerter fordi jeg sikkert hadde spent meg mye i tillegg. Etter ca 1 - 1/2 time begynte jeg likevel helt umerkelig plutselig å ordne ting inne. Ordnet litt på kjøkkenet og småryddet litt. Gikk på posten og i butikken. På vei tilbake la jeg plutselig merke til ting jeg ikke pleier. Trodde et øyeblikk bl.a at de hadde fått ny farge på veggen et stykke inne i et hus jeg går forbi daglig. Oppe i leiligheten igjen la jeg plutselig merke til at folk har blomsterpotter og andre ting i vinduene. Jeg har ikke sett dette før fordi jeg har vært så "fjern". Altså, det føltes faktisk som å ha fått på seg et par nye briller, og plutselig se omverdenen og detaljer klarere. Helt merkelig og for meg uventet:-)

Og jeg som ikke trodde jeg hadde noe særlig utslag på hyperaktivet, plutselig gikk det opp for meg at jeg ikke satt å fiklet med armbåndene mine, eller neglene sånn jeg pleier å gjøre. Jeg satt stille uten at armene måtte gjøre noe. Og jeg sjekket ikke tlf 10 ganger i timen fordi jeg må "gjøre noe". Senere tok jeg oppvasken rolig ut av maskin, uten å stresse og knuse noe av vimsethet, og satt å snakket lenge med hun jeg deler leilighet med. Hadde også mindre smerter totalt sett og kjente at jeg spente meg mindre. På kvelden ble jeg litt mer urolig igjen og begynte å fikle med ting, men jeg kjente tbl virke til rundt kl 21.00, altså 10 timer!

Dette høres jo nesten for godt ut til å være sant. Det var jo t.o.m bare halv dose (30 mg). Jeg håper så inderlig at det ikke er forbigående eller noe sånt, for dette var veldig overraskende for meg. I tillegg var det ikke sånn at jeg "kjente etter" heller, det bare skjedde liksom. Hun jeg bor sammen med sa hun merket veldig stor forskjell på meg på omtrent alle områder, at jeg t.o.m hadde mer øyekontakt og virret mindre med blikket når vi snakket sammen!

Er helt målløs og håper bare det fortsetter! :-) Tenkte jeg skulle skrive litt her, så andre som vurderer å bytte medisin vet hva forskjellen kan være:-)

Til dere som er litt interessert i medikamenter så var ikke effekten så helt ulik den man merker på Wellbutrin, bare at jeg fikk en helt annen ro i kroppen av denne. Wellbutrin ble jeg bare et hakk mere våken og mindre sliten av, men det kan kjennes litt likt, særlig det man er bevisst på at man kjenner. Alt dette uventede er det bare Elvanse som har gjort på meg. Ikke Ritalin i det hele tatt. Kan overhode ikke sammenlignes som medisiner synes jeg. 

Ønsker alle som leser en super dag!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautiful_Creatures

:-)

så flott!

Hvorfor fikk du lamictal da? Jeg trodde du hele tiden har hatt adhd.

Jeg kjenner ikke til elvanse og har ikke nå tid å google:-) men lykke til:-)

Har du adhd er ofte amfetamin det beste, men jeg skal google mer senere:-) skal på et møte,

men er glad på dine vegne, (tommel opp:-)

 

Jeg fikk Lamictal fordi de trodde jeg var bipolar. Men det de trodde var svingninger i humøret kom av ubehandlet ADHD. De misforsto fordi jeg hadde hatt flere alvorlige depresjoner, men disse kom rett etter utprøving av rusmidler i ungdomstiden slik jeg tror selv at det var det som var årsaken til disse. "Hypomanier" varte for det første alt for kort, og er egentlig bare "kort lunte", frustrasjon og ivrighet som jeg alltid har hatt. Har ikke vært deprimert siden 2004. 

Takk for hyggelig innlegg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautiful_Creatures

Så bra!:rolleyes: Glad på dine vegne!! :) Jeg er akkurat ferdig med utredning av ADHD i voksen alder. Nå venter jeg bare på å snakke med en psykiater om utprøvning av medisiner. De skal kontakte meg nå i løpet av Januar.  Er det slik at du må prøve all slags Metylfenidat,  før du kan prøve de nye medisinene som inneholder Lisdekasamfetamin/Deksamfetamin? Jeg har hørt erfaringer fra andre at det er mindre bivirkninger på de nye medisinene og at de funker bedre...

Hei!

Ja, desverre tror jeg det er sånn at man må prøve metylfenidat først. Det burde ikke være sånn synes jeg, men i norske er ting veldig strengt. Psykiateren jeg var hos fortalte bl.a at selv i Danmark (tror det var Danmark) er Elvanse et C-preparat, fordi det er konstruert slik det er og ikke kan misbrukes. Her gis det automatisk bare til barn, og vi voksne på kjempe for rett hjelp:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre. Nå håper jeg nesten at jeg får Elvanse på mandag. Ritalin hjelper på enkelte ting, men jeg merker at jeg er mye kvalm og fra kl 17-18 er jeg ganske ødelagt. Tar siste dose kl 15. Det virker som kvalmen kommer når medisinen er på vei ut av kroppen. Ca 2-2,5 timer etter jeg har tatt dem. Når jeg kan ta ny dose så roer kvalmen seg, men om kvelden er jeg kvalm noen timer før det gir seg. Det er ganske slitsomt.

Jeg håper virkelig effekten du føler ikke er forbigående :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautiful_Creatures

Hmm, det med kvalme kjenner ikke personlig igjen, men jeg tror det står oppført som bivirkning. Er nok ikke helt uvanlig. Håper også du kan få prøve noe annet når du har det sånn:-)

I dag merker jeg ikke den helt store effekten, men han påpekte at 30 mg var en veldig liten dose og at jeg sannsynlig ikke ville merke noen ting til den før jeg økte. Så da tar jeg den gårsdagen som et tegn på hvordan det kan virke i rette doser. Han sa også at hvis jeg fikk noen problemer på den så var de høyst sannsynlig doserelatert. Skal øke etter en uke men fikk litt spillerom til å kjenne etter selv:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det med kvalme kjenner ikke personlig igjen, men jeg tror det står oppført som bivirkning. Er nok ikke helt uvanlig. Håper også du kan få prøve noe annet når du har det sånn:-)

I dag merker jeg ikke den helt store effekten, men han påpekte at 30 mg var en veldig liten dose og at jeg sannsynlig ikke ville merke noen ting til den før jeg økte. Så da tar jeg den gårsdagen som et tegn på hvordan det kan virke i rette doser. Han sa også at hvis jeg fikk noen problemer på den så var de høyst sannsynlig doserelatert. Skal øke etter en uke men fikk litt spillerom til å kjenne etter selv:-)

 

 

Ok. Jeg syns det er vanskelig å vite om kvalmen er medisinrelatert eller om det skyldes noe annet. Tenkte at jeg prøver å ikke ta mer Ritalin i dag og ser om jeg blir bedre. Nå har jeg tatt afipran og alikevel tør jeg ikke bevege meg i frykt for å spy. Ganske slitsomt. Om jeg blir bedre utover kvelden så lar jeg være å ta Ritalin i morgen. Om jeg da ikke blir kvalm så er det vel sannsynlig å tro at det er Ritalinen som er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så glad på dine vegne.

Samtidig er det utrolig interessant å lese din opplevelse av virkningen av medisinene.  Du beskriver det veldig godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautiful_Creatures

Er så glad på dine vegne.

Samtidig er det utrolig interessant å lese din opplevelse av virkningen av medisinene.  Du beskriver det veldig godt. 

Tusen takk!:-) Veldig hyggelig å høre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautiful_Creatures

Ok. Jeg syns det er vanskelig å vite om kvalmen er medisinrelatert eller om det skyldes noe annet. Tenkte at jeg prøver å ikke ta mer Ritalin i dag og ser om jeg blir bedre. Nå har jeg tatt afipran og alikevel tør jeg ikke bevege meg i frykt for å spy. Ganske slitsomt. Om jeg blir bedre utover kvelden så lar jeg være å ta Ritalin i morgen. Om jeg da ikke blir kvalm så er det vel sannsynlig å tro at det er Ritalinen som er årsaken.

Jeg sliter jo med kvalme selv, sannsynligvis mest fra anspenthet og nakken. Tar også Afipran så kanskje jeg ikke er den rette til å si at jeg ikke har det som bivirkning. Men må si at etter Elvanse har jeg ikke hatt så mye kvalme som til vanlig. Så det kan jo være at når man spenner seg mindre så vil man merke bedring. Men selvfølgelig, hvis du merker forskjell en dag uten må det jo være den. Kan ikke være efexor som henger igjen da? Bare kom på det mens jeg skrev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter jo med kvalme selv, sannsynligvis mest fra anspenthet og nakken. Tar også Afipran så kanskje jeg ikke er den rette til å si at jeg ikke har det som bivirkning. Men må si at etter Elvanse har jeg ikke hatt så mye kvalme som til vanlig. Så det kan jo være at når man spenner seg mindre så vil man merke bedring. Men selvfølgelig, hvis du merker forskjell en dag uten må det jo være den. Kan ikke være efexor som henger igjen da? Bare kom på det mens jeg skrev. 

Jo, det kan være efexor som henger igjen. Og det kan være spente muskler (jeg sliter jo med det). Men da burde jo ikke kvalmen avta på kvelden. Det er vanskelig å vite når man har sluttet på en medisin, startet på en ny og er mer stiv i nakken enn normalt i tillegg. Men jeg syns ikke Ritalin har nok effekt til at jeg orker ta det om det skal gjøre meg så kvalm som jeg er nå. Så jeg vil gjerne bli litt sikrere på om det er Ritalin innen mandag. I følge felleskatalogen er kvalme en mer normal bivirkning på Ritalin enn Elvanse. Jeg tror uansett, siden Ritalin ikke har hatt større effekt enn det har, at jeg får prøve noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautiful_Creatures

Ja, håper virkelig det for din skyld:-) Unner deg sånn den gode effekten som man kan leve med over tid uten for mye bivirkninger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Lamictal fordi de trodde jeg var bipolar. Men det de trodde var svingninger i humøret kom av ubehandlet ADHD. De misforsto fordi jeg hadde hatt flere alvorlige depresjoner, men disse kom rett etter utprøving av rusmidler i ungdomstiden slik jeg tror selv at det var det som var årsaken til disse. "Hypomanier" varte for det første alt for kort, og er egentlig bare "kort lunte", frustrasjon og ivrighet som jeg alltid har hatt. Har ikke vært deprimert siden 2004. 

Takk for hyggelig innlegg:-)

Hei!

Bra du selv fant ut av det.

tankevekkende at man så fort setter mennesker på feil medisiner, og at mennesker må være like ressurssterke som deg for å få hjelp, finne ut av ting.

Du bekrefter det inntrykket jeg har, glad på dine vegne!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...