Gå til innhold

Graviditet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en kvinne på 37 år som forsøker å bli gravid. Mannen min er 36 år. Vi har to friske barn på 4 og 5 år, men vi ønsker oss et tredje barn. Da jeg fikk mine første barn, ble jeg gravid begge gangene på første forsøk. Denne gangen ser det ut som det tar lenger tid. Jeg er generelt svært sensitiv med hensyn til hormonendringer. I de forrige svangerskap, ble jeg kvalm og fikk symptomer få dager etter befruktning. Jeg har derfor heller ikke brukt hormonprevensjon i særlig grad, ettersom jeg reagerer svært sterkt på slike preparater. Vi har nå forsøkt å bli gravide i tre måneder, som jo i seg selv ikke er så lenge. Det merkelige er imidlertid at jeg hver måned har fått symptomer på at jeg er gravid noen dager etter eggløsning (Kvalme, stikninger i livmor og bryster, økt utflod osv). Likevel har jeg fått mensturasjon til vanlig tid, eller noen få dager på overtid. Graviditetssymptomene forsvinner da gradvis ettersom mensturasjonen kommer i gang. Spørsmålet mitt er om dette er tre spontanaborter, eller om det er slik at et befruktet egg eventuelt ikke har festet seg (som vil forklare symptomene?). Jeg lurer altså på om jeg burde be om utredning for habituell abort, eller bare se det an. Det kan nevnes at jeg i andre svangerskap utviklet rosacea. Etter at vi fikk våre to første gikk jeg gjennom en svært stressende tid, med to tette små barn og doktorgradsarbeid. Jeg fikk da en del stress-symptomer, som tørre øyne, tørr munn, muskespenninger, irritabel mage. Disse symptomer har imidlertid blitt langt bedre etter at jeg gikk inn i en roligere periode, og har lært meg teknikker for å stresse mindre. Jeg lurer imidlertid på om denne stressende perioden kan ha påvirket hormonnivået, slik at jeg nå sliter med å få barn. Evt. om det er noe galt med meg som gjør at egget ikke fester seg. Er jo ellers forberedt på at dette kan ta lenger tid denne gangen på grunn av alder.

 

Anonymkode: 10ee9...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Din siste setning er nok det avgjørende, at det tar lenger tid å bli gravid, jo eldre man blir. Ved 37 år kan det ta dobbel så lang tid å oppnå graviditet som ved 30 år. Det skyldes at eggene er blitt eldre og mange har dårligere kvalitet enn i de tidligere år. Eggene er ikke fornyet siden fosterlivet.

Nyere studier har vist at kanskje så mye som halvparten av påbegynte graviditeter ender som abort, men ofte så tidlig at det bare oppfattes som en litt forsinket menstruasjon. Det at dine menstruasjoner er regelmessige tyder på at hormonsystemet og eggløsningen er i orden. En tidligere stressperiode har ikke noe å si for situasjonen i dag.

Du vil sannsynligvis ikke bli mottatt til utredning for mulig habituelle abort eller infertilitet med beskrevne sykehistorie. Først når det har gått mer enn ett år eller det har vært dokumentert tre spontane aborter (pos graviditetstester). Dessverre har man ikke muligheter for å bedre eggkvaliteten, det er ‘bare’ å ha tålmodighet og vente på at et godt egg løsner og befruktes. Du vet at den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før neste menstruasjon? Samleie 2-3 ganger per uke er optimalt. Husk folat!

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et oppfølgingsspørsmål: gitt at jeg har hatt tidlige spontan aborter eller at eggene har gått til grunne før de fikk festet seg, kan jeg bare fortsette prøvingen, eller bør jeg stå over en syklus før vi fortsetter (har forstått dette anbefales ved SA)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Nei, det er ingen grunn til å vente, bruk alle sjanser.

Endret av Mette Moen, Gynekolog
stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...