Gå til innhold

Hormoner i overgangsalderen


Ann

Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg er 59 år, og har brukt estrdot 75 mikrogram plaster 2 gr pr uke i 18 år. Begynte med plasteret etter at jeg måtte fjerne min livmor.

i tillegg har jeg også migrene, bruker, maxalt v behov. Da blodtrykket var noe høyt ble jeg satt på Pranolol, også med tanke på at det kunne v.re forebyggende for migrenen.

det jeg lurer på er om det nå er på tide å starte en nedtrapping på Estradot ?

vil jeg gradvis komme i overgangsalder da?

i forhold til evt tørre slimhinner som da vil komme, 

hva vil du anbefale da ?

 

håpe rå høre fra deg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke gi deg noe bestemt råd, men jeg synes at det kan være fornuftig å stoppe (prøve-stoppe) når du nå nærmer deg  60 år. På samme måte vil jeg poengtere at det var fornuftig for deg å starte med hormonbehandling for 18 år siden. (Jeg går ut fra at du ikke bare fikk fjernet livmoren, men også eggstokker?)

Det er ikke vist at det å trappe langsomt ned med hormon er mer skånsomt enn å stoppe brått. Du vil sannsynligvis nå få de symptomer, som de fleste kvinner (over 75%) får når menstruasjonene stopper opp ved overgangsalderen. Det kan ta flere år før symptomene forsvinner, så det kan være at du ønsker å starte opp med østrogen igjen. Du er i en gunstig situasjon, i og med at livmoren er fjernet. Da kan du bruke rent østrogen, og det ser ikke ut til å øke risiko for brystkreft. Plasterbruk øker sannsynligvis ikke risiko for blodpropp. Plaster kan også være bedre enn tabletter ved høyt blodtrykk.

Hvis du velger å fortsette, bør du prøve å redusere dosen, 75 mikrogram er en relativ høy dose. 25 -50mikrogram er alternativer.

For tørre slimhinner kan du uten resept kjøpe svakt østrogen (østriol) som stikkpiller eller krem. Hvis du synes at det er for klisset å bruke, kan du be din lege om resept på østradiol i form av skjede-tablett.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du svarte meg. Da reduserer jeg til 50 mikrogram x 2, av estradot

om jeg forstår deg rett, så gjør det ikke noe om jeg fortsetter 1 år eller 2 til med plaster. Det fungerer fint egentlig, men det var en kommentar fra "apoteker damen " da de ikke hadde 75 mikrogram, om at det kanskje var på tide at jeg reduserte. :-)

jeg vet faktisk ikke om Propronolo reduserer migrenen, så jeg tror jeg stopper med den også

jeg har brukt 20 MG x 2-

hva tenker du om det ?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...