Gå til innhold

Matpakker i skolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ei venninne har ei datter som er kresen i matveien. Hun spiser ikke noe vist hun får brødskive i matpakken. Moren lager salat, pannekaker laget av havregryn, grove horn med ost og skinke og noen ganger rester av middag. For noen måneder siden fikk hun tlf fra læreren . Hun sa at det beste var vist hun sendte med brødskive pga de andre barna kunne bli sjalu. Etter den tid har hun gjort det men ungen spiser ikke og kommer hjem med hodepine. Så nå begynner hun å sende med mat som ungen liker. Hva sier hun vist læreren ringer igjen

Anonymkode: 6716d...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ei venninne har ei datter som er kresen i matveien. Hun spiser ikke noe vist hun får brødskive i matpakken. Moren lager salat, pannekaker laget av havregryn, grove horn med ost og skinke og noen ganger rester av middag. For noen måneder siden fikk hun tlf fra læreren . Hun sa at det beste var vist hun sendte med brødskive pga de andre barna kunne bli sjalu. Etter den tid har hun gjort det men ungen spiser ikke og kommer hjem med hodepine. Så nå begynner hun å sende med mat som ungen liker. Hva sier hun vist læreren ringer igjen

Anonymkode: 6716d...fcd

Hva med å ringe læreren selv og forklare? Kommunikasjon er ofte lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne har ei datter som er kresen i matveien. Hun spiser ikke noe vist hun får brødskive i matpakken. Moren lager salat, pannekaker laget av havregryn, grove horn med ost og skinke og noen ganger rester av middag. For noen måneder siden fikk hun tlf fra læreren . Hun sa at det beste var vist hun sendte med brødskive pga de andre barna kunne bli sjalu. Etter den tid har hun gjort det men ungen spiser ikke og kommer hjem med hodepine. Så nå begynner hun å sende med mat som ungen liker. Hva sier hun vist læreren ringer igjen

Anonymkode: 6716d...fcd

Denne læreren går langt ut over sine grenser spør du meg. Det høres ut som det er flott, sunn og god mat ungen får med seg på skolen. Hadde det vært loff med nugatti eller kaker hadde jeg skjønt det, men ikke dette. Om lærer ringer igjen så sier hun det som det er - at barnet ikke er så glad i brødskiver og derfor får med seg sunn og god mat hun spiser, ellers vil hun ikke klare å konsentrere seg på skolen og får hodepine. Hvis det skjer igjen så be henne ta kontakt med helsesøster, hun bør kunne snakke læreren til fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Ei venninne har ei datter som er kresen i matveien. Hun spiser ikke noe vist hun får brødskive i matpakken. Moren lager salat, pannekaker laget av havregryn, grove horn med ost og skinke og noen ganger rester av middag. For noen måneder siden fikk hun tlf fra læreren . Hun sa at det beste var vist hun sendte med brødskive pga de andre barna kunne bli sjalu. Etter den tid har hun gjort det men ungen spiser ikke og kommer hjem med hodepine. Så nå begynner hun å sende med mat som ungen liker. Hva sier hun vist læreren ringer igjen

Anonymkode: 6716d...fcd

Enig med Lillemus. Dette er ikke innenfor lærerens ansvarsområde. Matpakker er det foreldrene som bestemmer.

Jeg ville svart noe sånt : Jeg sørger for å sende med ungen min sunn mat som hun spiser. Det er viktig at hun spiser i løpet av dagen. De andre foreldrene er ansvarlig for egne unger. Det er innebærer bla å lære ungene at verden ikke alltid er rettferdig uten at det betyr krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne har ei datter som er kresen i matveien. Hun spiser ikke noe vist hun får brødskive i matpakken. Moren lager salat, pannekaker laget av havregryn, grove horn med ost og skinke og noen ganger rester av middag. For noen måneder siden fikk hun tlf fra læreren . Hun sa at det beste var vist hun sendte med brødskive pga de andre barna kunne bli sjalu. Etter den tid har hun gjort det men ungen spiser ikke og kommer hjem med hodepine. Så nå begynner hun å sende med mat som ungen liker. Hva sier hun vist læreren ringer igjen

Anonymkode: 6716d...fcd

Hei!

Mine barn spiser heller ikke vanlig brødskive, så jeg starter tidlig med matpakkene, som er mer av middagstypen, evt baguett med hjemmelagd pålegg og ferske grønnsaker. Vi har ikke fått høre fra lærerne, men barn har sagt de er missunnelige på barnas matpakker, særlig når de har med sushi, pitabrød, empanadas osv... For vår del er dette nødvendig da barna ellers ikke spiser mat på skolen. Heldigvis har mange andre barn også med tilsvarende mat, slik at de er ikke alene, men blant de som spiser brødskiver med feks kun en osteskive, så skjønner jeg jo at barn også vil ha mer av et fult måltid til lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Mine barn spiser heller ikke vanlig brødskive, så jeg starter tidlig med matpakkene, som er mer av middagstypen, evt baguett med hjemmelagd pålegg og ferske grønnsaker. Vi har ikke fått høre fra lærerne, men barn har sagt de er missunnelige på barnas matpakker, særlig når de har med sushi, pitabrød, empanadas osv... For vår del er dette nødvendig da barna ellers ikke spiser mat på skolen. Heldigvis har mange andre barn også med tilsvarende mat, slik at de er ikke alene, men blant de som spiser brødskiver med feks kun en osteskive, så skjønner jeg jo at barn også vil ha mer av et fult måltid til lunsj.

Hva er galt med brødmat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Det er ikke noe galt med det, men mine barn liker det ikke, ikke jeg heller.

Baguett og pitabrød er da brødmat selv om det består utelukkende av siktet hvetemel. Nasjonalt Råd For Ernæring anbefaler å øke bestanddelen av grovere produkter som helkorn og kli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baguett og pitabrød er da brødmat selv om det består utelukkende av siktet hvetemel. Nasjonalt Råd For Ernæring anbefaler å øke bestanddelen av grovere produkter som helkorn og kli.

Hei!

Vi liker det vi liker og vi bryr oss ikke om Nasjonalt råd for ernæring:-) ser ut som vi klarer oss utmerket uten;)

i pitabrød er det utover ofte falaffler, tomater, salat, aggurk og andre grønnsaker, men også like ofte fisk og rotgrønnsaker, så, i sum, mer av et helt måltid enn en brødskive, sånn ofte mange gjør brødskiver...til en skive med et lag pålegg og i beste fall, en liten grønnsak midt på. Det er ikke et fult måltid for oss:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi liker det vi liker og vi bryr oss ikke om Nasjonalt råd for ernæring:-) ser ut som vi klarer oss utmerket uten;)

i pitabrød er det utover ofte falaffler, tomater, salat, aggurk og andre grønnsaker, men også like ofte fisk og rotgrønnsaker, så, i sum, mer av et helt måltid enn en brødskive, sånn ofte mange gjør brødskiver...til en skive med et lag pålegg og i beste fall, en liten grønnsak midt på. Det er ikke et fult måltid for oss:-)

Høres godt ut. Skulle ønske jeg gadd å lage meg mat. I stedet blir det kneipp med ost og skinke. Til middag skeier jeg ut med å smøre ketchup på og steke det. Men dårlig tid er det siste jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste jeg har hørt, så lenge ungen har med seg sunn at på skolen (og det du forteller i hovedinnlegget virker jo som flott mat) så synes jeg ikke læreren skal bry seg med hva man har med seg. Hva de andre barna føler av evt misunnelse spiller ingen rolle - hvis barnet ikke spiser brødmat (det gjorde ikke mitt barn gjennom stort sett hele grunnskolen), så er det viktigere at barnet har med seg god, sunn mat det spiser - enn at man av hensyn til de andre går gjennom skoledagen uten mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres godt ut. Skulle ønske jeg gadd å lage meg mat. I stedet blir det kneipp med ost og skinke. Til middag skeier jeg ut med å smøre ketchup på og steke det. Men dårlig tid er det siste jeg har.

:-)

Da tror jeg du ville blitt glad om jeg lagde mat til deg:-)

Jeg liker lage mat til andre, jeg syns det er omtrent verdens enkleste måte å gjøre andre mennesker lykkelige på.

I går lagde jeg smørstekt kylling, og nanbrød med ulike toppinger:-) gjestene og  min mann og barna, sovnet de fleste etterpå, de hadde forspist seg. Jeg selv var glad, det er ingen sak for meg å lage sånne nan-brød, og fint at det er så lett å glede andre:-)

Egentlig skulle jeg ønske at det var sånn at hvis man gledet andre med god mat, så var det nok, sånn at man da var like viktig som en atomfysiker eller noe lignende, det er ikke så lett for meg, pga av ting jeg strever med, å ikke bli utslitt eller stresset, mer enn normalt av ute-livet. Men jeg føler, det er noe inni meg, som liksom sier at det er ikke nok, det der å lage god mat til andre, men det er i vertfall noe jeg klarer, og jeg liker gjøre det, for andre spiser og ser så lykkelige ut. (jeg ser vel ikke det, men jeg hører det)

Jeg lager alltid så mye mat, at jeg gir meg gjestene litt også.

Siden de fleste sovnet etter å ha forspist seg på nanbrød med ulike smaker i går, så ble jeg sittende å se et interessant program, tror det het, "med livet som innsats", Det er en fysiker som skjøt seg selv med en sig 550, kjenner du våpenet?

 

 

 

Det er få våpen som kan avfyres under vann, men dette kan det fordi har en enkel konstruksjon som gjør at gasstrykket kommer ut på en enkel måte.

her er link til prgrammet, interessant

 https://tv.nrk.no/serie/med-livet-som-innsats

 

Hm prøvde legge ut bilde men går ikke? av våpenet, men du kan google det, skikkelig kraftig våpen:-)

Endret av Madelenemie
manglet bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste jeg har hørt, så lenge ungen har med seg sunn at på skolen (og det du forteller i hovedinnlegget virker jo som flott mat) så synes jeg ikke læreren skal bry seg med hva man har med seg. Hva de andre barna føler av evt misunnelse spiller ingen rolle - hvis barnet ikke spiser brødmat (det gjorde ikke mitt barn gjennom stort sett hele grunnskolen), så er det viktigere at barnet har med seg god, sunn mat det spiser - enn at man av hensyn til de andre går gjennom skoledagen uten mat.

Hei!

 

Jeg har selv en gang erfart dette med en lærer. Min sønn ble redd for å ha med hjemmelagd burger og vafler til lunsj på skolen. Etter hvert forstod vi at en lærer hadde lagd en plakat med fy-mat, men vi tok opp dette med skolen, og plakaten måtte fjernes, det er ikke mer usunt med hjemmelagd burger og grønnsaker enn brødskive med brunost eller skinke.

Denne ene læreren hadde en sær ide, men det løste seg greit, da ingen ønsket kontrollering av barnas matpakker. Litt overraskende at en lærer imidlertid ikke vet/forstår, næringsinnholdet og fullverdigheten feks et burger måltid består av, friske grønnsaker, oljer/saus, rent kjøtt, fisk eller vegetarkaker, osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Jeg har selv en gang erfart dette med en lærer. Min sønn ble redd for å ha med hjemmelagd burger og vafler til lunsj på skolen. Etter hvert forstod vi at en lærer hadde lagd en plakat med fy-mat, men vi tok opp dette med skolen, og plakaten måtte fjernes, det er ikke mer usunt med hjemmelagd burger og grønnsaker enn brødskive med brunost eller skinke.

Denne ene læreren hadde en sær ide, men det løste seg greit, da ingen ønsket kontrollering av barnas matpakker. Litt overraskende at en lærer imidlertid ikke vet/forstår, næringsinnholdet og fullverdigheten feks et burger måltid består av, friske grønnsaker, oljer/saus, rent kjøtt, fisk eller vegetarkaker, osv....

Tror kommunikasjon er viktig - og at lærere innser at de ikke alltid sitter på den absolutte sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig skulle jeg ønske at det var sånn at hvis man gledet andre med god mat, så var det nok, sånn at man da var like viktig som en atomfysiker eller noe lignende, det er ikke så lett for meg, pga av ting jeg strever med, å ikke bli utslitt eller stresset, mer enn normalt av ute-livet. Men jeg føler, det er noe inni meg, som liksom sier at det er ikke nok, det der å lage god mat til andre, men det er i vertfall noe jeg klarer, og jeg liker gjøre det, for andre spiser og ser så lykkelige ut. (jeg ser vel ikke det, men jeg hører det)

*

De viktigste i samfunnet er de som produserer (og distribuerer) mat, og de som rydder søppelet. Det er en vrangforestilling at jo mer "avansert" en jobb er, jo mer viktig er den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med flere over her i at dette går utenfor det som læreren kan styre.

 

Når det er sagt er jeg veldig glad for at jeg har et barn som alltid har godtatt vanlige, "kjedelige" matpakker på skolen! :-) Selv om han gjerne skulle spist middagsmat til ethvert måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med flere over her i at dette går utenfor det som læreren kan styre.

 

Når det er sagt er jeg veldig glad for at jeg har et barn som alltid har godtatt vanlige, "kjedelige" matpakker på skolen! :-) Selv om han gjerne skulle spist middagsmat til ethvert måltid.

Hei!

 

Jeg hadde vært glad for det jeg også. Jeg ser naboene smøre matpakker om morgenen, mens jeg bruker i vertfall en time, bruker de nesten bare 5-10 min. Når jeg står opp, er huset mørklagt, så en time etterpå, når jeg nesten er ferdige med matpakkene, står de opp tydeligvis, de smører matpakker superfort, og vips er vi ute av døren omtrent samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv lærer, men har aldri kommet på at jeg skulle legge meg oppi matpakkene elevene har. Et unntak kunne kanskje vært om en elev har det vanskelig sosialt fra før og at det med matpakken er enda en ting som gjør ham/henne utenfor. Kanskje det er det som er saken her? Da kan man jo prøve å tone ned det litt - barn ønsker ofte selv å passe inn. 

Men ellers synes jeg det er kjempeflott at noen har overskudd til å lage noe ekstra ut av matpakkene til barna. Jeg ser også at det er mye mer variasjon over matpakkene nå - det er slett ikke bare skiver barna har med seg. 

Anonymkode: e8022...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...