Gå til innhold

Noen som har vært på Psykia AS?


Janus30

Anbefalte innlegg

Med unntak av spesialister som dr. Kvakkestad, så tror jeg ikke nødvendigvis behandlerne er så mye bedre i det private enn det offentlige. Det er jo veldig mange dyktige behandlere i det offentlige, både i psykiatri og andre spesialiteter.

Problemet er ventetiden. Og jeg greier ikke med min beste evne og vilje å forstå den. Den er jo rimelig konstant, men for lang. Det burde jo vært en ikke uoverkommelig sak å "ta et skippertak" og kutte den ned til akseptabel lengde. Det får meg til å lure på om det offentlige faktisk synes så lang ventetid er greit? En eller annen mente en gang at det var en selvbegrensende sak siden et gitt antall ville dø mens de sto i kø og således begrenset køene en del, nå tviler jeg vel på det, men det fremstår faktisk som at køene til en viss grad er et ikke helt uønsket fenomen siden det reduserer etterspørselen etter spesialisthelsetjenester noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å utdype litt, jeg greier ikke med min beste vilje å forstå det. Det må jo være katastrofalt både samfunnsøkonomisk og for enkeltpersonene. Se f.eks på en ryggoperasjon med 8 ukers ventetid. Det vil føre til 8 uker forlenget smerte for den det gjelder, og i tillegg 8 ukers ekstra sykmelding (betalt av NAV) - med en gjennomsnittslønn på 40.000 kr/mnd vil Staten måtte betale 80.000 kroner unødig, med tillegg av kostnader til medisiner og annen behandling.

Det samme gjelder en rekke andre sykdommer. På landsbasis vil jo dette måtte koste milliarder av kroner i året. Et alternativ ville selvsagt vært at Staten kjøpte tjenestene privat. Kostnaden er langt lavere for det enn for at folk går sykmeldte i lengre tid. Kostnaden for behandlingen påløper jo på et tidspunkt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du glemte fastlegene. Vår erfaring er at de har en fantastisk evne til å justere terskelen for henvisning etter ventetiden.

Vi har økt antall ansatte i poliklinikken og dermed også antall konsultasjoner mange ganger siden nittitallet. Men antallet henviste bare fortsetter å stige. Ventetiden hos oss er i dag knapt 40 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, gråstein said:

Ja, det er sikkert de som syntes systemet i USA er så mye bedre. Og det er det sikkert også. For de rike og (relativt) friske og velfungerende som slipper å fø på snyltere. Dem om det.

Tror ikke det stemmer. Det er en sammenheng mellom hvor store forskjellene i samfunnet blir og økonomiske nedgangstider. Jeg er mer på den gyldne middelvei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Du glemte fastlegene. Vår erfaring er at de har en fantastisk evne til å justere terskelen for henvisning etter ventetiden.

Vi har økt antall ansatte i poliklinikken og dermed også antall konsultasjoner mange ganger siden nittitallet. Men antallet henviste bare fortsetter å stige. Ventetiden hos oss er i dag knapt 40 dager.

40 dager er jo helt akseptabelt. Men det virker som det mer er unntaket enn regelen.

Men det er jo dere som spesialister som gjør vurderingen av om noen skal få hjelp eller ikke? Fastlegene har vel ingen beslutningsmyndighet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

40 dager er jo helt akseptabelt. Men det virker som det mer er unntaket enn regelen.

Men det er jo dere som spesialister som gjør vurderingen av om noen skal få hjelp eller ikke? Fastlegene har vel ingen beslutningsmyndighet der?

Det tror jeg er en sannhet med modifikasjoner. Fastlegene vet hva som må med i henvisningene for at pasientene skal få hjelp i spesialisttjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

40 dager er jo helt akseptabelt. Men det virker som det mer er unntaket enn regelen.

Det er det nok. Jeg måtte vente 11 måneder på utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

Det tror jeg er en sannhet med modifikasjoner. Fastlegene vet hva som må med i henvisningene for at pasientene skal få hjelp i spesialisttjenesten.

Jeg husker at jeg fikk høre av fastlegen min: "Jeg vil ikke henvise deg til DPS, du vil få avslag siden du har så god funksjonsevne. Men jeg kan anbefale en privatpraktiserende spesialist du kan gå til, også kan vi ta en prat med jevne mellomrom".

Greit nok det, jeg gjorde det. 

Men det virket ikke akkurat som fastlegen min var så veldig frampå når det gjaldt å presse meg inn til time i det offentlige da. Men leger er vel forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Jeg husker at jeg fikk høre av fastlegen min: "Jeg vil ikke henvise deg til DPS, du vil få avslag siden du har så god funksjonsevne. Men jeg kan anbefale en privatpraktiserende spesialist du kan gå til, også kan vi ta en prat med jevne mellomrom".

Greit nok det, jeg gjorde det. 

Men det virket ikke akkurat som fastlegen min var så veldig frampå når det gjaldt å presse meg inn til time i det offentlige da. Men leger er vel forskjellige.

"Alle" vet at flertallet av de med psykiske vansker i Oslo må bruke privatpraktiserende avtalespesialister. Det gjelder ikke på samme måte i resten av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er viktig at fastlegene skriver gode henvisninger med alle relevante opplysninger.

Vi prioriterer pasientene etter en nasjonal prioriteringsveileder som dere finner på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, issomethingwrong said:

"Jeg vil ikke henvise deg til DPS, du vil få avslag siden du har så god funksjonsevne. Men jeg kan anbefale en privatpraktiserende spesialist du kan gå til, også kan vi ta en prat med jevne mellomrom".

*

Får denne setningen deg til å føle deg godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, PNG skrev:

*

Får denne setningen deg til å føle deg godt?

Tja. Hyggelig sagt av fastlegen. Men den har kostet meg rimelig mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, issomethingwrong said:

Tja. Hyggelig sagt av fastlegen. Men den har kostet meg rimelig mye penger.

Gestalt-terapi er rimeligere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

59 modell kvinne

Hei

Jeg har blitt utredet i voksen alder hos Kvakkestad hos Psykia i Asker.  Han gjorde en grundig jobb med utredningen og han fremstår som meget dyktig. Jeg følte at jeg ble godt ivaretatt og at jeg ble hørt.  I utgangspunktet er jeg skeptisk til medisinering men har omsider forstått at jeg ikke kommer utenom hvis jeg skal bli frisk. Har begynt på Lamictal men har ikke kommet til full dose ennå. Jeg fikk time ganske fort fra jeg tok kontakt (noen dager) til jeg var i gang. Han svarer raskt på mail hvis det er noe jeg lurer på. Det koster relativt mye første konsultasjonen men det er absolutt verdt det synes jeg og slippe og måtte gjennom det offentlige som ofte tar lang tid (du finner prisene på nettsiden til Psykia). Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært misfornøyd med behandlingen i det offentlige, ville jeg vurdert en privat utredning. Jeg vet allerede at jeg har bp2, så det ville vært mer for å få riktige medisiner. Jeg har heller ikke verdens største inntekt, men jeg har ved noen anledninger benyttet private helsetjenester. Jeg hadde det så dårlig psykisk mens jeg gjikk på folkehøyskole at store deler av stipendet mitt ble brukt på en privat lege som faktisk brydde seg. Primærlegen tok meg ikke seriøst, så jeg var ikke sein om å bytte så snart fastlegeordningen trådte i kraft. Men likevel. Jeg har ved noen anledninger brukt legevakta på Volvat selv om det koster skjorta. Lite venting, framifra behandling av leger som har tatt seg skikkelig tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Mener ikke sur kritikk av noe.

Ikke det. Det er ofte så vanskelig å vite hva man kunne gjøre annerledes. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Når du snakker om medisiner så er det gått så lang  tid siden sist gang jeg også tok en dose og jeg har akkurat spist brød med makrell i tomat så jeg vil unne meg litt medisin som bare øker i pris virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker
På 1/31/2018 den 0.00, Maggie55 skrev:

Når du snakker om medisiner så er det gått så lang  tid siden sist gang jeg også tok en dose og jeg har akkurat spist brød med makrell i tomat så jeg vil unne meg litt medisin som bare øker i pris virker det som.

Medisinen får du vel på blå resept?

Anonymkode: bf450...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...