Gå til innhold

Jeg er kristen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

men tar bibelen med en klype salt. 
I kristne miljøer, spesielt indremisjonen blir ikke slike syn godtatt. Da er man ikke ordentlig kristen.
For man må vedkjenne seg alt i bibelen, til og med skapelseshistorien - at jorda lissom ble skapt på 7 dager og at kvinnen ble skapt av mannens ribbein.
Enhver med en viss iq stiller seg kritisk til bibelen.
Joda, mange av historiene er sanne og rent historiske, men kom i håg at den er skrevet av utallige menn - med gammeldagse syn på verden og egne teorier. Tror dere virkelig Gud satt og dikterte hvert ord som står i bibelen?


Likevel kaller jeg meg kristen. For jeg tror på Gud - og Jesus. De er min støtte i hverdagen og jeg ber til Gud hver dag.
Og Gud har "sagt" at det er helt greit å ikke tro på alt i bibelen, for den er ikke skrevet av Ham!

Og se alt det bestialske som står her: 

http://www.side3.no/dette-er-de-jvligste-tingene-som-star-i-bibelen/3423176720.html

Tror dere virkelig Gud har skrevet alt det der? Det er tolkninger som har blitt skrevet senere.

På samme måte har vi ekstremisme i islam osv, feiltolkninger av gale personer!


Ikke rart det blir ekstremisme og terror i verden om vi skal tro alt vi leser! 

 

Det viktigste i den kristne tro er å være god.  Å tro på godheten i menneskene og være snill med våre medmennesker og dyr.
ha respekt for andre religioner og kulturer og ikke drepe!

Ikke være utro osv. 
Når man er et godt menneske, så følger man så og si alle de 10 budene.

Og Gud tilgir. 

AMEN!

Anonymkode: 49321...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, du høres ut som en alright person du, bare to korte oppfølgingsspørsmål

Hvorfor er du kristen ? (altså hva fikk deg til å tro på det du tror på)

Dersom mye i bibelen er tullball, hvordan skal en finne ut hva som står der som er riktig og guds ønsker for oss mennesker etc og hva som ikke er det. 

Anonymkode: 4593b...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du dette om Bibelen ikke beskriver Gud? Hvor har du det fra? Er det noe du har drømt, eller har det kommet til deg gjennom en hasjpsykose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah så du er smågodt teolog, plukk og miks, og gå for å assosiere jesus og gud som positive, vennlige åndevesner. Vel funket ikke for meg. Men whatever floats your boat :)

 

Det er nok den muntlige og positive tradisjonen med å se på gud som en himmelsk hippie som er mest i vinden for tiden. Den strenge GT guden faller litt på sin egen urimelighet. Jeg lurer på hva slags diagnose NHD ville gitt han...

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel funket ikke for meg.

Der er du inne på problemet. Kristne (og andre religiøse) "tror" på det de gjør, fordi det er praktisk (det "funker"). Med mindre man har PU eller er psykotisk så skjønner man at det der ikke er rasjonelt tankegods. Det er mange som snakker om å VELGE Jesus. Hallo. Jeg VELGER ikke hva jeg tror er riktig, det er ikke noe man velger. Jeg kan ikke bare "velge" å tro at månen er en ost, når jeg vet hvor lite realistisk det er. Jeg kan SI jeg velger det - det er sakens natur med religiøsitet - men det forandrer ikke det faktum, at når man har kunnskapen, så kan man ikke VELGE bort den naturlige slutningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal be for deg jeg PNG :)

 

Tulla, men det er det neste trinnet til de kristne. Pass deg for de, gud er en skjult gud. En skjult gud er en okkult gud, og okkultisme bør man ikke drive med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg var kristen før, og jeg tippa over i det sykelige. Tanken på en allseende allmektig gud, med en potent djevel som motstander, vel hvem trenger det... Religion ligger ganske tett opp til galskap. Vanlig religion er selvfølgelig ikke galskap, men det er lett å tippe over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var kristen før, og jeg tippa over i det sykelige. Tanken på en allseende allmektig gud, med en potent djevel som motstander, vel hvem trenger det... Religion ligger ganske tett opp til galskap. Vanlig religion er selvfølgelig ikke galskap, men det er lett å tippe over.

Undersøkelser viser vel at religiøse er mer lykkelige enn ikke-religiøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Undersøkelser viser vel at religiøse er mer lykkelige enn ikke-religiøse.

Tror ejg ikke noe på, men jeg tror på att de religiøse tror de er lykkeligere, selvbedrag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ejg ikke noe på, men jeg tror på att de religiøse tror de er lykkeligere, selvbedrag..

De lever ihvertfall lenger. Men er de lykkeligere? Hvem vet.

http://forskning.no/forebyggende-helse-religion/2010/05/religiose-lever-lenger

Sterkt troende mennesker lever et lengre og sunnere liv enn andre. Det viser en ny, stor internasjonal undersøkelse.

Gud, Buddha, spirituelle energier.

Uansett hva du tror på, ser det ut til å hjelpe. Religiøse mennesker er lykkeligere, får færre hjertesykdommer og lever lenger enn andre.

Det viser en stor og systematisk gjennomgang av alle vitenskapelige undersøkelser som er beskrevet i engelskspråkelige tidsskrifter gjennom de siste ti årene.

– Dette er noe vi bør ta på alvor. Mye av forskningen viser at religiøse mennesker har flere sosiale forbindelser, færre negative og flere positive følelser enn andre, og at religion kan være årsaken til at de har det bra, sier Koenig.

Vitenskapen har ennå ikke skaffet godt underbygget kunnskap om hvorfor religion ser ut til å holde oss sunne og glade. Effekten kan muligens skyldes at religiøse generelt lever sunnere både psykisk og fysisk.

På det psykiske planet viser Koenigs metaundersøkelse at religiøse opplever mer mening og formål med livet enn ikke-troende. De har mer håp, de tilgir mer, og opplever større takknemlighet og kjærlighet til sine medmennesker.

– Det ser ut til at religion gir folk en grunn til å leve. Hele 42 av 45 studier konkluderer med at mer religiøse opplever større mening med livet enn de som er mindre religiøse, konstaterer Koenig.

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men tar bibelen med en klype salt. 
I kristne miljøer, spesielt indremisjonen blir ikke slike syn godtatt. Da er man ikke ordentlig kristen.
For man må vedkjenne seg alt i bibelen, til og med skapelseshistorien - at jorda lissom ble skapt på 7 dager og at kvinnen ble skapt av mannens ribbein.
Enhver med en viss iq stiller seg kritisk til bibelen.
Joda, mange av historiene er sanne og rent historiske, men kom i håg at den er skrevet av utallige menn - med gammeldagse syn på verden og egne teorier. Tror dere virkelig Gud satt og dikterte hvert ord som står i bibelen?


Likevel kaller jeg meg kristen. For jeg tror på Gud - og Jesus. De er min støtte i hverdagen og jeg ber til Gud hver dag.
Og Gud har "sagt" at det er helt greit å ikke tro på alt i bibelen, for den er ikke skrevet av Ham!

Og se alt det bestialske som står her: 

http://www.side3.no/dette-er-de-jvligste-tingene-som-star-i-bibelen/3423176720.html

Tror dere virkelig Gud har skrevet alt det der? Det er tolkninger som har blitt skrevet senere.

På samme måte har vi ekstremisme i islam osv, feiltolkninger av gale personer!
Ikke rart det blir ekstremisme og terror i verden om vi skal tro alt vi leser! 

Det viktigste i den kristne tro er å være god.  Å tro på godheten i menneskene og være snill med våre medmennesker og dyr.
ha respekt for andre religioner og kulturer og ikke drepe!

Ikke være utro osv. 
Når man er et godt menneske, så følger man så og si alle de 10 budene.

Og Gud tilgir. 

AMEN!

Anonymkode: 49321...1c5

Jeg ble mildt talt forbløffet over hva du skrev.

1. Hvis skal tro på den guden som er omtalt i Bibelen, må man ha en kilde man kan stole 100% på. Og så skriver du at du tar den med en klype salt. Skal du tro på noe som du etter egen vurdering ikke har troverdig kilde til?

2. Visste du ikke at Bibelen omtales for å være Guds ord, nedskrevet av omtrent 40 personer? Den utgir seg selv for å ha Gud til kilde selv om ordene er nedskrevet av mennesker: 1 Tim 3,16: "Alle skrifter som er inngitt av Gud, er også nyttige til å gi opplæring og tale til rette, hjelpe på rett vei og oppdra i rettferd."

3. Linken du henviser til, er en tekst skrevet av en temmelig fanatisk ateist. Vil du som kristen la deg veilede om det viktigste i livet ditt av en person som vil ta dette fra deg?

4. Teksten denne ateisten innleder med, er hans private tolkninger som er fullstendig på bærtur. Hans gudsforestilling er en skikkelse som straffer langt hardere enn menneskelig moralsk svikt og strafer uten forutgående menneskelige moralske svikter. Det stemmer bare ikke! Et av eksemplene hans er straffene over egypterne på den tiden israelittene bodde der. Egypterne henga seg til ekstrem ondskap. En rettferdig gud kunne ikke latt slikt passere, men lot dem få stor straff som stod i samsvar med ugjerningene. Israelittene begikk ikke samme ugjerninger. Derfor ble ikke israelittene straffet, så det er ingen rasisme slik denne ateisten påstod. Ikke greier han å skille mellom profetier om vold og hva som er Guds vilje heller.

5. Er det slik at alle som ikke deler din oppfatning av skapelsen har lav IQ? Hvorfor tror du da at alle de berømte naturvitenskapsfolkene fram til ca 1930 (med unntak av Albert Einstein som var jøde) - de som la grunnlaget for moderne naturvitenskap, var kristne og tok skapelseberetningen bokstavlig? Hvorfor tror du nobelprisvinnen og ateisten Francis Crick (han bidrog til oppdagelsen av DNA-molekylets struktur) ikke trodde på evolusjon på Jorden? Hadde han lav IQ tror du?

6. Fortsett å be. Det vil gjøre deg godt. Gud velsigne deg.

Anonymkode: ff6a1...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor tror du da at alle de berømte naturvitenskapsfolkene fram til ca 1930 (med unntak av Albert Einstein som var jøde) - de som la grunnlaget for moderne naturvitenskap, var kristne og tok skapelseberetningen bokstavlig?

Kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/26/2016 at 23.54, PNG skrev:

Der er du inne på problemet. Kristne (og andre religiøse) "tror" på det de gjør, fordi det er praktisk (det "funker"). Med mindre man har PU eller er psykotisk så skjønner man at det der ikke er rasjonelt tankegods. Det er mange som snakker om å VELGE Jesus. Hallo. Jeg VELGER ikke hva jeg tror er riktig, det er ikke noe man velger. Jeg kan ikke bare "velge" å tro at månen er en ost, når jeg vet hvor lite realistisk det er. Jeg kan SI jeg velger det - det er sakens natur med religiøsitet - men det forandrer ikke det faktum, at når man har kunnskapen, så kan man ikke VELGE bort den naturlige slutningen.

Hei!

Nei i vertfall for min del så tror jeg ikke fordi det funker, jeg mener heller ikke at troen er rasjonell og fornuftig, og jeg valgte det ikke.

Så for min del passer det bedre å si som det står i Bibelen, "troen er en gave" eller om jeg skulle sagt det med egne ord, " troen er irriterende  når man har en personlighet som ellers går dårlig overens med overtro". 

Men verre problemer orker jeg ikke lage ut av det, tro er tro, vitenskap og rasjonalitet enklere å forholde seg til. Det viktigste er jo likevel å være et realt og ærlig menneske, som ikke kun ser seg selv, men ser det ansvar vi har for hverandre, om enn på ulike måter og avhengig av våre forutsetninger.

Man skal likevel ikke ringakte tro og religion ensidig sånn som enkelte lett har å gjøre, tro har vært samlende for mennesker gjennom tidene og utviklende for også mye bra i kulturer og virket svært utviklende på kulturer nettopp ved den samlede effekten som igjen virket skapende og utviklende for mange ulike felt. Det blir også kunnskapsløst å se kun på det negative ved tro, og enda mer interessant hva tro og religion har hatt å si for fremskritt også, teknologisk, deling av kunnskap, kulturdannelse m.m.

Jeg syns vi må greie å respektere hverandre på at nå er vi mennesker satt sammen sånn at noen tror, og noen helt sikkert ikke tror, og en stor midten som både tror og ikke tror, dvs tvilerne.

Det er mye bra ved å tørre akseptere at jeg tror, jeg har et håp, og akkurat det er ikke så lett i dag alltid, men det er også  bra å tørre stå ærlig frem å si,. " jeg tror ikke", samt stille utfordrende spørsmål, eller bare si, "jeg vet ikke jeg". Det er jo der hvor man er ærlig, men lyttende, spørrende og ikke forutinntatt og fordømmende, alle veier, at man utretter noe bedre, og frastår fra å være fordømmende. Det gjelder for alle, enten vi tror, ikke tror eller tviler.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...