Gå til innhold

NHD/om søvn.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Er det vanlig blant den norske befolkning å sove lite, og våkne flere ganger om natten? Trodde det var vanlig å sove uavbrutt? Det som er vanlig her på dol, har jeg fått noe å sove på for tidligere. Er det ikke så viktig å sove godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at du kan få et bedre svar om du sier hvor mange timers søvn du anser som lite -  samt kanskje også si litt om oppvåkningene om natten. Slik jeg ser det, så er det stor forskjell på så vidt å våkne, evt. gå en tur på toalettet - og det å bli liggende å vri seg etter man våkner og ikke helt få til å sovne igjen. Synes også det er stor forskjell på et par oppvåkninger og det å f.eks. våkne 1-2 ganger pr time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mener her inne at det er nok med seks timer søvn, og ofte våkner de flere ganger og. Jeg ligger og vrir meg og ser på klokken opp til flere ganger, noen ganger står jeg opp og drikker melk med honning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, stjernestøv skrev:

Trodde det var vanlig å sove om natten jeg. Hvorfor skriver legene ut medisiner da, det er jo normalt?

Ved enkelte psykiske lidelser er søvn viktigere enn vanlig. Av den grunn er nok terskelen for å skrive ut medisiner for søvn lavere i forhold til mennesker med psykiske lidelser enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, frosken skrev:

Ved enkelte psykiske lidelser er søvn viktigere enn vanlig. Av den grunn er nok terskelen for å skrive ut medisiner for søvn lavere i forhold til mennesker med psykiske lidelser enn andre.

Ok, så da mente de det var normalt for friske folk å sove lite og oppstykket? Trodde de friske sov godt jeg, at dårlig søvn var et tegn på psykisk lidelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, stjernestøv skrev:

 Trodde de friske sov godt jeg, at dårlig søvn var et tegn på psykisk lidelse.

Kan du ikke forsøke å være litt mindre firkantet?  Det er ikke nødvendig å sove 8 timer uten avbrudd for å føle at man ikke har et søvnproblem.  Det er også veldig mange variasjoner mellom fysisk / psykisk frisk, fysisk / psykisk syk, (nesten alltid) sove godt og (nesten alltid) sove dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laban skrev:

Kan du ikke forsøke å være litt mindre firkantet?  Det er ikke nødvendig å sove 8 timer uten avbrudd for å føle at man ikke har et søvnproblem.  Det er også veldig mange variasjoner mellom fysisk / psykisk frisk, fysisk / psykisk syk, (nesten alltid) sove godt og (nesten alltid) sove dårlig.

Joda. Men forstår ikke at man kan fungere på dagen skikkelig da, de som skal på jobb. Men det er nå min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våkner opp noen ganger hver natt. Plages med mareritt så noen ganger må jeg stå opp en liten stund før jeg legger meg igjen. Jeg ser aldri på klokken når jeg våkner og prøver ikke å henge meg opp  i hvor mange timer jeg sover hver natt.

Anbefaler deg å lese litt om søvn og hva som er normalt. https://helsenorge.no/sykdom/sovnproblemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men forstår ikke at man kan fungere på dagen skikkelig da, de som skal på jobb.

Sov du alltid hele natten da du hadde småbarn?  Det er mye man kan venne seg til.  Men det kommer selvfølgelig an på både personen og jobben.  Dessuten kan man sove ganske dypt og godt selv om det ikke blir veldig mange timer av det, og da skal det mer enn en enkelt forkortet natt til, for at man merker det på formen.  Men igjen - det er individuelt og varierer bl.a. med alder og vaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laban skrev:

Sov du alltid hele natten da du hadde småbarn?  Det er mye man kan venne seg til.  Men det kommer selvfølgelig an på både personen og jobben.  Dessuten kan man sove ganske dypt og godt selv om det ikke blir veldig mange timer av det, og da skal det mer enn en enkelt forkortet natt til, for at man merker det på formen.  Men igjen - det er individuelt og varierer bl.a. med alder og vaner.

Var oppe med babyer jeg og, men ble dårlig av det. Var ikke særlig frisk når de var babyer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev til sykepleieren at det er visst vanlig å sove dårlig på doktor online. Kan ikke si å sove seks timer er mye, og opphakket. Jaja kos dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, stjernestøv skrev:

Skrev til sykepleieren at det er visst vanlig å sove dårlig på doktor online. Kan ikke si å sove seks timer er mye, og opphakket. Jaja kos dere. 

Du har jo nettopp sluttet med seroquel etter å ha brukt det for søvn gjennom lang tid. I en slik situasjon så tror jeg det uansett er vanlig å måtte regne med en periode med dårligere søvn. Jeg skjønner at du synes seks timer opphakket søvn er for lite, men dersom du skal sove uten seroquel så må du kanskje prøve noen uker for å se om det bedrer seg av seg selv. Det positive er jo at du ikke blir liggende helt søvnløs:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

Du har jo nettopp sluttet med seroquel etter å ha brukt det for søvn gjennom lang tid. I en slik situasjon så tror jeg det uansett er vanlig å måtte regne med en periode med dårligere søvn. Jeg skjønner at du synes seks timer opphakket søvn er for lite, men dersom du skal sove uten seroquel så må du kanskje prøve noen uker for å se om det bedrer seg av seg selv. Det positive er jo at du ikke blir liggende helt søvnløs:-)

Ja det er jo veldig positivt det. Må vel regne med det ja, er bare så irriterende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at samboeren min sovner inn innen 10-15 min. og mener han sover hele natten igjennom, men de nettene jeg ikke sover (frivillig) registrerer jeg at han kan klø seg, virvle rundt i sengen, gjespe osv., så selv om man tror man har sovet godt, har man vært våken i korte sekunder som man ikke selv kan huske. Selv bruker jeg medisiner for å få sove og jeg kan ha kortere samtaler om morgenen med ham før han drar på jobb, som jeg ikke kan huske når jeg våkner et par timer senere. Det samme kan skje ham, at jeg har korte replikker med ham som han ikke kan huske.

Alle kan sove dårlig i blant og normalt sett er ikke det farlig. Nå har jeg gått tre døgn på kun 8 timers søvn, men det er litt i minste laget og jeg vet at om jeg ikke får en god natts søvn snart, vil det forverre min psykiske tilstand. Jeg tror også at noen tåler bedre lite søvn enn andre. Noen blir lett irritert og oppfarende (eller andre følelsesmessige reaksjoner) av for lite søvn mens f.eks. jeg reagerer med å bli oppkvikket.

Det viktigste med å sove, er å ha en god søvnhygiene og rutiner du følger når du skal legge deg. Her kan du lese mer om Søvnhygiene - Gode råd ved søvnproblemer. Ett av punktene er at man ikke skal se på klokken.

På denne nettsiden, "Søvn og søvnsykdommer", kan du lese mye om søvnproblemer.

Det står bl.a.:

Søvnbehovet varierer imidlertid fra person til person. Det er derfor viktig å ikke vurdere sin egen søvn ut fra hvor mange timer man sover. Kvaliteten på søvnen, det vil si mengden av den dype søvnen, er vel så viktig som antall timer. Som hovedregel gjelder at hvis man er uthvilt på dagtid, har man fått tilstrekkelig med søvn. Dette gjelder uavhengig av antall timer med nattesøvn. Enkelte mennesker klarer seg med færre enn seks timers nattesøvn, mens andre trenger ni timer eller mer, for å fungere bra neste dag. Begge deler kan sees på som normalt. Det er viktig å huske på at vi mennesker er forskjellige på mange måter, både når det gjelder høyde, vekt, utseende, og også når det gjelder behovet for søvn. Hvis vi ser på befolkningen totalt sett, ligger gjennomsnittlig søvnlengde på rundt 7-7,5 timer, og de aller fleste sover mellom 6 og 9 timer.

(Sidene jeg lenker til er fra Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 timer siden, stjernestøv skrev:

De mener her inne at det er nok med seks timer søvn, og ofte våkner de flere ganger og. Jeg ligger og vrir meg og ser på klokken opp til flere ganger, noen ganger står jeg opp og drikker melk med honning. 

Jeg skrev at jeg ikke sov mer enn 6 timer hver natt (i hverdagene), men jeg skrev ikke at det var nok :-) Jeg sover ikke oppstykket. Jeg sover som en stein hele natta gjennom. Kan nok komme av at jeg legger meg litt for sent med tanke på at jeg også står opp tidlig. Jeg skrev ikke at jeg våkner i løpet av natta. Det gjør jeg bare når jeg må på do.

Det at du ligger og vrir deg kommer nok av at du sier du liker å legge deg tidlig og også å sove litt lenge. Du kan nesten ikke forvente at du sovner med det samme og sover helt uavbrutt da.Du har dessuten gjort deg avhengig av sovetabletter og du må gi det en sjanse og venne deg til å leve uten før du klager :-)

Jeg forstår dessuten ikke hvorfor du stresser dette med søvn når du uansett ikke skal på jobb. Jeg synes du kan tillate deg å være litt avslappet iht dette med søvn, så ordner det seg kanskje av seg selv. Det er jo ingen krise om du ikke sover 7-8 timer hver natt. Vær litt mindre opptatt av det :-)

 

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg skrev at jeg ikke sov mer enn 6 timer hver natt (i hverdagene), men jeg skrev ikke at det var nok :-) Jeg sover ikke oppstykket. Jeg sover som en stein hele natta gjennom. Kan nok komme av at jeg legger meg litt for sent med tanke på at jeg også står opp tidlig. Jeg skrev ikke at jeg våkner i løpet av natta. Det gjør jeg bare når jeg må på do.

Det at du ligger og vrir deg kommer nok av at du sier du liker å legge deg tidlig og også å sove litt lenge. Du kan nesten ikke forvente at du sovner med det samme og sover helt uavbrutt da.Du har dessuten gjort deg avhengig av sovetabletter og du må gi det en sjanse og venne deg til å leve uten før du klager :-)

Jeg forstår dessuten ikke hvorfor du stresser dette med søvn når du uansett ikke skal på jobb. Jeg synes du kan tillate deg å være litt avslappet iht dette med søvn, så ordner det seg kanskje av seg selv. Det er jo ingen krise om du ikke sover 7-8 timer hver natt. Vær litt mindre opptatt av det :-)

 

Ja skal prøve å ta det med ro :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, stjernestøv skrev:

Er det vanlig blant den norske befolkning å sove lite, og våkne flere ganger om natten? Trodde det var vanlig å sove uavbrutt? Det som er vanlig her på dol, har jeg fått noe å sove på for tidligere. Er det ikke så viktig å sove godt?

Hei!

Min ufaglige erfaring er at søvn er variabelt hvor mye vi mennesker trenger, og at søvnmønster er veldig ulikt.

Som regel sover jeg fra før midnatt til ca kl 06.00, for meg er det nok søvn, (før sov jeg fra 23.00 til kl 05.30) og i det tidsintervallet er jeg ofte våken flere ganger pr natt. Jeg kommer på ting, står opp, stiller andre spørsmål ( ikke så ofte som før, da jeg vet jeg ikke skal vekke andre på natten) , får svar, legger meg, "sover" videre. Jeg føler når jeg står opp at jeg ikke sover resten av natten, men erfaringsmessig sover jeg mer enn jeg tror.

Min mann sover ca 5 timer pr natt, han trenger mindre søvn, men igjen, han sover tungt, når jeg vil snakke om noe om natten, er han i dårlig humør da han lurer på hvorfor ikke dette kan vente til morgenen. Jeg pleier derfor ikke vekke han mer, de fleste mennesker sover på en sånn måte at de ikke vil vekkes, de sover så tungt og på en måte mer komprimert.

det viktige er ikke hvordan man sover, men om man får gjort det man skal på dagtid, og selvsagt er det da viktig med daglige rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja skal prøve å ta det med ro :-) 

Ja, jeg tror det. Du sovner når du sovner og våkner når du våkner. Ikke tell timer og la antall timer psykisk få lov til å bestemme dagsformen din :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...