Gå til innhold

NHD/om søvn.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Min ufaglige erfaring er at søvn er variabelt hvor mye vi mennesker trenger, og at søvnmønster er veldig ulikt.

Som regel sover jeg fra før midnatt til ca kl 06.00, for meg er det nok søvn, (før sov jeg fra 23.00 til kl 05.30) og i det tidsintervallet er jeg ofte våken flere ganger pr natt. Jeg kommer på ting, står opp, stiller andre spørsmål ( ikke så ofte som før, da jeg vet jeg ikke skal vekke andre på natten) , får svar, legger meg, "sover" videre. Jeg føler når jeg står opp at jeg ikke sover resten av natten, men erfaringsmessig sover jeg mer enn jeg tror.

Min mann sover ca 5 timer pr natt, han trenger mindre søvn, men igjen, han sover tungt, når jeg vil snakke om noe om natten, er han i dårlig humør da han lurer på hvorfor ikke dette kan vente til morgenen. Jeg pleier derfor ikke vekke han mer, de fleste mennesker sover på en sånn måte at de ikke vil vekkes, de sover så tungt og på en måte mer komprimert.

det viktige er ikke hvordan man sover, men om man får gjort det man skal på dagtid, og selvsagt er det da viktig med daglige rutiner.

Sover lite du og din mann. Jeg har jo ingenting jeg skal, kan ta det med ro. Skal ikke stresse sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, jeg tror det. Du sovner når du sovner og våkner når du våkner. Ikke tell timer og la antall timer psykisk få lov til å bestemme dagsformen din :-)

Nei jeg skal ta meg sammen, skal klare det her :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Madelenemie skrev:

 

¨når jeg vil snakke om noe om natten, er han i dårlig humør da han lurer på hvorfor ikke dette kan vente til morgenen. Jeg pleier derfor ikke vekke han mer, de fleste mennesker sover på en sånn måte at de ikke vil vekkes, de sover så tungt og på en måte mer komprimert.

 

For meg er det nærmest ufattelig at du kan finne på å vekke noen for å si et eller annet som ikke er livsviktig; hadde du vekket meg på den måten hadde jeg blitt ganske forbannet. Det henger selvfølgelig litt sammen med at jeg sover lett og for lite og kan bruke tid på å sovne igjen.  Skjønner godt at din mann ble sur, og du er heldig om han ikke ble ordentlig sint, dersom dette gjentok seg. Godt du er mottakelig for korreksjoner og endrer atferd deretter :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Xtra skrev:

For meg er det nærmest ufattelig at du kan finne på å vekke noen for å si et eller annet som ikke er livsviktig; hadde du vekket meg på den måten hadde jeg blitt ganske forbannet. Det henger selvfølgelig litt sammen med at jeg sover lett og for lite og kan bruke tid på å sovne igjen.  Skjønner godt at din mann ble sur, og du er heldig om han ikke ble ordentlig sint, dersom dette gjentok seg. Godt du er mottakelig for korreksjoner og endrer atferd deretter :).

Ok,

Jeg pleide før å vekke han ofte. Faktisk var det en epiosde av big bang theory, en av de få jeg har sett, at Sheldon vekket sin romkamerat, og da forstod jeg at å bli vekket om natten var ubehagelig, jeg klarer ikke forklare det bra, men jeg så det på TV pga av den scenen. Så spurte jeg min mann, og da han også bekreftet ubehaget og frustrasjonen med å bli vekket av noe som jeg måtte forklare, da sluttet jeg. Det hender jeg fortsatt vil vekke andre, jeg prøver forsiktig, men banker ikke hardt på døren eller ligende og må si mine ting.Det hender jeg derfor istedet går frem og tilbake i stuen, helt til jeg roer meg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Madelenemie skrev:

Ok,

Jeg pleide før å vekke han ofte. Faktisk var det en epiosde av big bang theory, en av de få jeg har sett, at Sheldon vekket sin romkamerat, og da forstod jeg at å bli vekket om natten var ubehagelig, jeg klarer ikke forklare det bra, men jeg så det på TV pga av den scenen. Så spurte jeg min mann, og da han også bekreftet ubehaget og frustrasjonen med å bli vekket av noe som jeg måtte forklare, da sluttet jeg. Det hender jeg fortsatt vil vekke andre, jeg prøver forsiktig, men banker ikke hardt på døren eller ligende og må si mine ting.Det hender jeg derfor istedet går frem og tilbake i stuen, helt til jeg roer meg ned.

Du har en veldig tålmodig mann om han lot dette skje mange ganger uten å bli irritert :).

 

Jeg ville bli irritert om du bare så mye som forsøkte å vekke meg forsiktig, evt. sjekket at jeg var våken så du kunne fortelle meg noe. Er jeg først på vei inn i drømmeland må jeg begynne helt på nytt om noen stjeler oppmerksomheten min. Godt vi ikke er gift ;).

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Madelenemie skrev:

Ok,

Jeg pleide før å vekke han ofte. Faktisk var det en epiosde av big bang theory, en av de få jeg har sett, at Sheldon vekket sin romkamerat, og da forstod jeg at å bli vekket om natten var ubehagelig, jeg klarer ikke forklare det bra, men jeg så det på TV pga av den scenen. Så spurte jeg min mann, og da han også bekreftet ubehaget og frustrasjonen med å bli vekket av noe som jeg måtte forklare, da sluttet jeg. Det hender jeg fortsatt vil vekke andre, jeg prøver forsiktig, men banker ikke hardt på døren eller ligende og må si mine ting.Det hender jeg derfor istedet går frem og tilbake i stuen, helt til jeg roer meg ned.

Jeg tror du bør lære deg selv en regel om å aldri vekke andre mennesker om natten, så sant det ikke er snakk om en nødsituasjon av enten medisinsk eller annen karakter. Du må selvfølgelig vekke mann og barn om det er røykutvikling i huset, men aldri fordi du har noe du har lyst til å spørre om eller snakke med dem om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke klage nå, sov ca fra ellve til åtte :) Dette lover godt :) Men kunne sovet fra ellve til ellve jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei NHD er vel ikke den rette til å svare her så lite som han sover. Men vet om ei som drev med healing og sånt, hun sov enda mindre...to tre timer var nok. Jo høyere utviklet et menneske er jo mindre søvn trenger de, det sier vel litt om meg hehe. Men det er bare noe jeg har lest altså. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Madelenemie skrev:

Ok,

Jeg pleide før å vekke han ofte. Faktisk var det en epiosde av big bang theory, en av de få jeg har sett, at Sheldon vekket sin romkamerat, og da forstod jeg at å bli vekket om natten var ubehagelig, jeg klarer ikke forklare det bra, men jeg så det på TV pga av den scenen. Så spurte jeg min mann, og da han også bekreftet ubehaget og frustrasjonen med å bli vekket av noe som jeg måtte forklare, da sluttet jeg. Det hender jeg fortsatt vil vekke andre, jeg prøver forsiktig, men banker ikke hardt på døren eller ligende og må si mine ting.Det hender jeg derfor istedet går frem og tilbake i stuen, helt til jeg roer meg ned.

Enig med det de andre sier her. Ikke vekk folk om natta i det hele tatt - så sant det ikke er en nødsituasjon. Jeg er så utrolig glad i å sove og setter veldig pris på å få sove i fred, så jeg hadde blitt kjempeirritert om noen hadde vekket meg for å spørre om noe midt på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, stjernestøv skrev:

Kan ikke klage nå, sov ca fra ellve til åtte :) Dette lover godt :) Men kunne sovet fra ellve til ellve jeg. 

Nei, det var jo flott!

Jeg sov fra ca 0015 til 6.45 (da ringte klokka). Sov i ett hele natta. Merket at det hadde blitt en halvtime kortere enn det burde være, så det var tungt å stå opp i dag. Men i dag er det fredag, så da kan jeg sove lenge i morgen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Nei, det var jo flott!

Jeg sov fra ca 0015 til 6.45 (da ringte klokka). Sov i ett hele natta. Merket at det hadde blitt en halvtime kortere enn det burde være, så det var tungt å stå opp i dag. Men i dag er det fredag, så da kan jeg sove lenge i morgen :-)

Ja jeg sover jo bedre enn friske folk :) Sov mindre du da ja, godt du kan sove lenger i morgen da :) Pleier du sove til ti eller noe da? Forstår ikke de som har vane for å stå opp tidlig, at de klarer å sove lenger i helgene. Men da legger man seg kanskje senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja jeg sover jo bedre enn friske folk :) Sov mindre du da ja, godt du kan sove lenger i morgen da :) Pleier du sove til ti eller noe da? Forstår ikke de som har vane for å stå opp tidlig, at de klarer å sove lenger i helgene. Men da legger man seg kanskje senere?

Jeg legger meg litt seinere i helgene ja, kanskje nærmere ett. Det kommer an på ungene (de er store), om jeg ser på noe på TV eller om jeg er veldig sliten. Tipper at jeg sovner ca ett i dag :-) Og da kommer jeg kanskje til å sove til 9 eller 10 i morgen, muligens? Ofte våkner jeg i 9-tida, og så er det aller beste å kunne ligge i senga en time, lese, være på mobilen, høre på radio etc, uten å MÅTTE stå opp :-) En sjelden gang kan jeg sove til 11 også, ja - men det er ikke ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Jeg legger meg litt seinere i helgene ja, kanskje nærmere ett. Det kommer an på ungene (de er store), om jeg ser på noe på TV eller om jeg er veldig sliten. Tipper at jeg sovner ca ett i dag :-) Og da kommer jeg kanskje til å sove til 9 eller 10 i morgen, muligens? Ofte våkner jeg i 9-tida, og så er det aller beste å kunne ligge i senga en time, lese, være på mobilen, høre på radio etc, uten å MÅTTE stå opp :-) En sjelden gang kan jeg sove til 11 også, ja - men det er ikke ofte.

Ok, ja det er deilig å sove, det må man nyte :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sov også helt voldsomt i natt.

Satte på tørketrommelen klokken 21.00 og skulle være våken til den var ferdig for å brette klærne, men jeg greide å sovne på sofaen klokken 21.30, våkne og brette klær klokken 02.00, la meg igjen og sov til 07.30.

Jaja. Da er jeg i alle fall uthvilt :-p

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, stjernestøv skrev:

Forstår ikke de som har vane for å stå opp tidlig, at de klarer å sove lenger i helgene. Men da legger man seg kanskje senere?

Vane og vane...  Jeg står opp mellom 06 og 0630 når jeg skal på jobb mandag - fredag, og da vekkes jeg nesten alltid av alarmen.  I helgene, når jeg ikke bruker vekkerklokke, våkner jeg av meg selv omkring kl. 8, noen ganger litt senere.  Det hender at jeg også i helgen har et våkent øyeblikk rundt den tiden jeg pleier å stå opp på hverdager, men da sovner jeg som regel igjen på et blunk.  Dette går helt av seg selv, uansett når jeg legger meg.

Jeg tror at hvis jeg lot biorytmen få bestemme fritt, ville jeg sove ca. 0030 - 08, i hvert fall om vinteren.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, laban skrev:

Vane og vane...  Jeg står opp mellom 06 og 0630 når jeg skal på jobb mandag - fredag, og da vekkes jeg nesten alltid av alarmen.  I helgene, når jeg ikke bruker vekkerklokke, våkner jeg av meg selv omkring kl. 8, noen ganger litt senere.  Det hender at jeg også i helgen har et våkent øyeblikk rundt den tiden jeg pleier å stå opp på hverdager, men da sovner jeg som regel igjen på et blunk.  Dette går helt av seg selv, uansett når jeg legger meg.

Jeg tror at hvis jeg lot biorytmen få bestemme fritt, ville jeg sove ca. 0030 - 08, i hvert fall om vinteren.

Ok :) Ja man trenger jo mer søvn om vinteren, skal bli herlig med vår nå snart og lysere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tror du bør lære deg selv en regel om å aldri vekke andre mennesker om natten, så sant det ikke er snakk om en nødsituasjon av enten medisinsk eller annen karakter. Du må selvfølgelig vekke mann og barn om det er røykutvikling i huset, men aldri fordi du har noe du har lyst til å spørre om eller snakke med dem om.

Hei!

Men jeg skrev jo og forklarte at fordi jeg så den episoden, det var jo pussig, liksom se, ikke i en læringsvideo, men bare tilfeldig på det mange betrakter som et humorprogram, at å bli vekket om natten medfører ubehag. Så stilte jeg min mann spørsmål, fikk svar, og innrettet meg etter det. Selvsagt har jeg ofte lyst fortsatt til å vekke andre om natten, men jeg gjør det ikke, da jeg vet de misliker det. Jeg visste ikke det før. Det lengste jeg går nå, er å stille andre et lavt spørsmål, som de ikke svarer på, jeg går ikke lenger enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, påskelilje skrev:

Enig med det de andre sier her. Ikke vekk folk om natta i det hele tatt - så sant det ikke er en nødsituasjon. Jeg er så utrolig glad i å sove og setter veldig pris på å få sove i fred, så jeg hadde blitt kjempeirritert om noen hadde vekket meg for å spørre om noe midt på natta.

ok

Bare så det ikke er noen misforståelse, jeg skrev at jeg ikke vekker mennesker lenger, samt hvorfor.:-)

Tja, min mann er ganske temperamentsfull, og blir fort irritert, om natten er han imidlertid bare trøtt, og han pleide spørre om det var noe som kunne vente til neste dag, noe jeg svarte nei på. Men dette var før jeg så programmet. Jeg innrømmer at jeg går og ser om han er våken, men jeg vekker han ikke mer, noe han syns er flott. Men han er ikke lite irritert, men også det har blitt mye bedre, han skriker meg sjelden inn i ørene mer. Det er vel alderen som gjør mennesker mer medgjørlige og rolige.

(skriking er mitt ord, andre vil nok kalle det at man hever stemmen, men for meg er hevingen av stemmeleie når han hisser seg opp såpass plagsomt at jeg oppfatter det som skriking. Jeg forstår ikke hvorfor man skal endre stemmeleie fordi om man er uenig i noe)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok, ja det er deilig å sove, det må man nyte :) 

Hei!

Jeg er ikke så sikker på det. Jevnt over er jeg glad når kl blir ca 06.00 for da kan man stå opp.

Det er viktig å ligge i sengen om natten selv om man tror man ikke sover, for man sover litt likevel, skal man stå opp, skal man feks ikke slå på noe lys, ikke spise mat, ikke drikke saft, ikke sette på TV, ikke slå på PC m.m.,men kun drikke vann, men det er best å ikke sette bena på gulvet for da tar det lenger tid før man sovner igjen.

En sjelden gang dusjer jeg om natten, det er noe av det dummeste jeg kan gjøre, for da blir jeg helt opplagt resten av natten, også er jeg trøtt om morgenen. Min mann har sagt at når jeg har fri og ikke må opp tidlig, og har sovet lite at jeg må da kunne ligge litt lenger. Det er vanskelig når man har prinsipper, men jeg har prøvd, men fra ca kl 07.00 får jeg ryggsmerter, så jeg kan faktisk ikke ligge sammenhengende mer enn 6-7 timer ca.

Jeg opplever ikke at det er deilig å sove, jeg tror at det er fordi det evt deilige man måtte føle, da sover man jo, og er ikke bevisst at det er deilig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg er ikke så sikker på det. Jevnt over er jeg glad når kl blir ca 06.00 for da kan man stå opp.

Det er viktig å ligge i sengen om natten selv om man tror man ikke sover, for man sover litt likevel, skal man stå opp, skal man feks ikke slå på noe lys, ikke spise mat, ikke drikke saft, ikke sette på TV, ikke slå på PC m.m.,men kun drikke vann, men det er best å ikke sette bena på gulvet for da tar det lenger tid før man sovner igjen.

En sjelden gang dusjer jeg om natten, det er noe av det dummeste jeg kan gjøre, for da blir jeg helt opplagt resten av natten, også er jeg trøtt om morgenen. Min mann har sagt at når jeg har fri og ikke må opp tidlig, og har sovet lite at jeg må da kunne ligge litt lenger. Det er vanskelig når man har prinsipper, men jeg har prøvd, men fra ca kl 07.00 får jeg ryggsmerter, så jeg kan faktisk ikke ligge sammenhengende mer enn 6-7 timer ca.

Jeg opplever ikke at det er deilig å sove, jeg tror at det er fordi det evt deilige man måtte føle, da sover man jo, og er ikke bevisst at det er deilig.

 

Det må være kjedelig å ikke nyte å sove, hva nyter du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...