Gå til innhold

NHD/om søvn.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det må være kjedelig å ikke nyte å sove, hva nyter du da?

Hei!

Å det er veldig mange ting, vet ikke rekkefølgen på dem, men feks.

Akvariet mitt(det er blitt så fint nå), gå tur i skogen, film (jeg skal på den siste Tarantino filmen, elsker tarantino), lage mat, (det siste elsker jeg) være flink å følge listene, få gjort alt jeg bør og ikke bare liker best, som nå finne ut av hvordan et apotek skal lage en medisin:-), fikse ting, lage enda bedre systemer og struktur, se at andre liker orden og systemene jeg lager, lage fredagskos. Fredagskos er guleroten, før det kommer en masse mindre gøy, men for å få fredagskos, må det ryddes, vaskes (bare litt) støvsuges m.m. også elsker jeg når familien spiser mine pizzaer, og jeg noen ganger overrasker med en ny drikke, en ny topping, saus eller lignende. Men vi samarbeider ofte i laging av fredagskos. Så kommer nytt på nytt etter hvert, også skal noen kjøres, noen hentes inni mellom fredagskosen, sånn er det når barna vokser til og av og til vil ha mer enn oss foreldre på  fredagskvelden:-) 

Jeg ser også frem til å vaske bilene , skal gjøre det om en time ca, for i morgen blir det kuldegrader igjen. Jeg trives altså best med å ordne ting, få unna ting og fikse ting. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Å det er veldig mange ting, vet ikke rekkefølgen på dem, men feks.

Akvariet mitt(det er blitt så fint nå), gå tur i skogen, film (jeg skal på den siste Tarantino filmen, elsker tarantino), lage mat, (det siste elsker jeg) være flink å følge listene, få gjort alt jeg bør og ikke bare liker best, som nå finne ut av hvordan et apotek skal lage en medisin:-), fikse ting, lage enda bedre systemer og struktur, se at andre liker orden og systemene jeg lager, lage fredagskos. Fredagskos er guleroten, før det kommer en masse mindre gøy, men for å få fredagskos, må det ryddes, vaskes (bare litt) støvsuges m.m. også elsker jeg når familien spiser mine pizzaer, og jeg noen ganger overrasker med en ny drikke, en ny topping, saus eller lignende. Men vi samarbeider ofte i laging av fredagskos. Så kommer nytt på nytt etter hvert, også skal noen kjøres, noen hentes inni mellom fredagskosen, sånn er det når barna vokser til og av og til vil ha mer enn oss foreldre på  fredagskvelden:-) 

Jeg ser også frem til å vaske bilene , skal gjøre det om en time ca, for i morgen blir det kuldegrader igjen. Jeg trives altså best med å ordne ting, få unna ting og fikse ting. 

 

Ja du er en effektiv dame i motsetning til meg hehe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Madelenemie skrev:

Det hender jeg fortsatt vil vekke andre, jeg prøver forsiktig, men banker ikke hardt på døren eller ligende og må si mine ting.Det hender jeg derfor istedet går frem og tilbake i stuen, helt til jeg roer meg ned.

En natt ringte min kjærestes telefon rundt kl. 4-5 om natten og vi våknet begge to. Jeg skjønte at det var noen fra jobben hans og måtte bare le da han plutselig nesten brølte inn i telefonen: "Ringer du NÅ for å fortelle meg det!?" Vedkommende har ikke ringt på den tiden av døgnet igjen. ;) Skal man vekke noen mellom 23-7 så er det fordi det brenner, noen holder på å bryte seg inn, noen har omkommet eller vært ute for en ulykke eller at noen er syke / må til lege. Ting man grubler på kan utmerket godt vente til neste morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, stjernestøv skrev:

Ja du er en effektiv dame i motsetning til meg hehe ;) 

:-)

Ja jeg har et inntrykk av at jeg er mer effektiv enn deg, jeg er ikke nok effektiv, syns jeg selv, men min mann syns jeg er en tornado.(ekstremt effektiv) Jeg jobber ganske fort ja, men igjen, jeg strever ofte med å gjøre det jeg må, prioriteringen min kan ofte bli feil (men jeg er blitt flinkere) , ofte pøser jeg på med tungt arbeide, og jobber mer og mer og mer, hver gang jeg tenker på at jeg burde åpne viss en mail, lese hele grundig, fylle ut et skjema, eller svare fordi en frist nærmer seg. Det er som om jeg føler meg syk med tanken på skjemaer, og da er det lettere å finne på noe fysisk jeg syns er kjempeviktig. Dette er en form for uungåelsesatferd jeg skal jobbe med. Jeg skal spørre om psykologen på Ullevål kan hjelpe meg å ikke bli så hyperaktiv hver gang jeg kommer på noe jeg må gjøre som jeg gruer meg forferdelig til. Alle tror jo da at jeg er flinkheten selv, det de ikke ser og vet, er at jo mer hyper jeg blir, da ligger det noe viktig under og lurer som heller burde vært gjort:-)

Men alt man erkjenner av problemer lar seg , om ikke løse, forbedre, og jeg tenker forbedre meg på dette, og da hadde det vært fint om den hyggelige psykologen kan hjelpe meg litt på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Madelenemie skrev:

:-)

Ja jeg har et inntrykk av at jeg er mer effektiv enn deg, jeg er ikke nok effektiv, syns jeg selv, men min mann syns jeg er en tornado.(ekstremt effektiv) Jeg jobber ganske fort ja, men igjen, jeg strever ofte med å gjøre det jeg må, prioriteringen min kan ofte bli feil (men jeg er blitt flinkere) , ofte pøser jeg på med tungt arbeide, og jobber mer og mer og mer, hver gang jeg tenker på at jeg burde åpne viss en mail, lese hele grundig, fylle ut et skjema, eller svare fordi en frist nærmer seg. Det er som om jeg føler meg syk med tanken på skjemaer, og da er det lettere å finne på noe fysisk jeg syns er kjempeviktig. Dette er en form for uungåelsesatferd jeg skal jobbe med. Jeg skal spørre om psykologen på Ullevål kan hjelpe meg å ikke bli så hyperaktiv hver gang jeg kommer på noe jeg må gjøre som jeg gruer meg forferdelig til. Alle tror jo da at jeg er flinkheten selv, det de ikke ser og vet, er at jo mer hyper jeg blir, da ligger det noe viktig under og lurer som heller burde vært gjort:-)

Men alt man erkjenner av problemer lar seg , om ikke løse, forbedre, og jeg tenker forbedre meg på dette, og da hadde det vært fint om den hyggelige psykologen kan hjelpe meg litt på veien.

Ja håper psykologen kan hjelpe deg med dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

En natt ringte min kjærestes telefon rundt kl. 4-5 om natten og vi våknet begge to. Jeg skjønte at det var noen fra jobben hans og måtte bare le da han plutselig nesten brølte inn i telefonen: "Ringer du NÅ for å fortelle meg det!?" Vedkommende har ikke ringt på den tiden av døgnet igjen. ;) Skal man vekke noen mellom 23-7 så er det fordi det brenner, noen holder på å bryte seg inn, noen har omkommet eller vært ute for en ulykke eller at noen er syke / må til lege. Ting man grubler på kan utmerket godt vente til neste morgen.

ja du har vel rett;)

Kanskje din kjærestes kollega har asperger:rolleyes:

Men det er ikke ting jeg grubler på, tror jeg, det er mer at jeg tenker en del om natten, også litt som med Petter smart, kommer en sånn lyspære (skriver nå symbolsk) opp i meg i form av den tankeboblen vet du, ideen er så glimrende kan jeg da tenke, eller "aha, problemet er jo løst", også vil jeg da dele denne gleden med noen. Og denne noen var før min mann. Det var absolutt mye lurt jeg kom frem til syns min mann, det var bare at min mann likevel ikke ønsket å bli vekket. Istedet for å si, "vennligst slutt og vekk meg hver natt", så stilte han følgende spørsmål, "kan dette vente til morgenen?" og på det svarte jeg nei.

han var altså utydelig, og ikke klar, men etter hvert har han lært å bli mer konkret.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Men jeg skrev jo og forklarte at fordi jeg så den episoden, det var jo pussig, liksom se, ikke i en læringsvideo, men bare tilfeldig på det mange betrakter som et humorprogram, at å bli vekket om natten medfører ubehag. Så stilte jeg min mann spørsmål, fikk svar, og innrettet meg etter det. Selvsagt har jeg ofte lyst fortsatt til å vekke andre om natten, men jeg gjør det ikke, da jeg vet de misliker det. Jeg visste ikke det før. Det lengste jeg går nå, er å stille andre et lavt spørsmål, som de ikke svarer på, jeg går ikke lenger enn det.

Ok, hvis ingen våkner av dine lave spørsmål så er det jo greit. Om noen hadde stilt meg et lavt spørsmål om natten, så hadde jeg våknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, frosken skrev:

Ok, hvis ingen våkner av dine lave spørsmål så er det jo greit. Om noen hadde stilt meg et lavt spørsmål om natten, så hadde jeg våknet.

ok,

De gjør ikke det som regel, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Madelenemie skrev:

ok,

De gjør ikke det som regel, 

Men om de våkner (slik jeg ville gjort) er det jo for sent; jeg synes ikke du skal prøve i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎29‎.‎01‎.‎2016 at 9.46, stjernestøv skrev:

Ok, ja det er deilig å sove, det må man nyte :) 

Jeg sovnet på sofaen både fredag og lørdags kveld, i 24-01 tida, og la meg i 1-halv 2 tida. Og våknet lørdag og søndag ca klokka 9, slik jeg tenkte. Våkner både fordi jeg må på do, og fordi ryggen da er vond. Men deilig å legge seg litt igjen og bare kjenne at en ikke MÅ stå opp tidlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ‎29‎.‎01‎.‎2016 at 10.03, Madelenemie skrev:

ok

Bare så det ikke er noen misforståelse, jeg skrev at jeg ikke vekker mennesker lenger, samt hvorfor.:-)

Tja, min mann er ganske temperamentsfull, og blir fort irritert, om natten er han imidlertid bare trøtt, og han pleide spørre om det var noe som kunne vente til neste dag, noe jeg svarte nei på. Men dette var før jeg så programmet. Jeg innrømmer at jeg går og ser om han er våken, men jeg vekker han ikke mer, noe han syns er flott. Men han er ikke lite irritert, men også det har blitt mye bedre, han skriker meg sjelden inn i ørene mer. Det er vel alderen som gjør mennesker mer medgjørlige og rolige.

(skriking er mitt ord, andre vil nok kalle det at man hever stemmen, men for meg er hevingen av stemmeleie når han hisser seg opp såpass plagsomt at jeg oppfatter det som skriking. Jeg forstår ikke hvorfor man skal endre stemmeleie fordi om man er uenig i noe)

 

Her på lørdagskvelden tenkte jeg på deg. Da hadde jeg sovnet på sofaen i 24-tida, mens mannen og sønnen fremdeles var våkne. Sønnen prøvde å vekke meg flere ganger for at jeg skulle delta i et naturfageksperiment (måle reaksjonstid) - og jeg ble SÅ irritert over å bli vekket og snakket til mens jeg sov :-(

Godt at dere har fått klarnet opp i dette her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...