Gå til innhold

Er du takknemlig?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Ja, jeg tror jeg tenker temmelig ofte på at jeg er takknemlig for mange ting:

  • At jeg og familien bor i et land uten krig
  • At vi har et varmt hus
  • At jeg har barn
  • At jeg har grei økonomi
  • At jeg har personer rundt meg som bryr seg om meg og som jeg bryr meg om
  • At jeg har jobb
  • At jeg stort sett er frisk

Sikkert andre ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Ja, jeg tror jeg tenker temmelig ofte på at jeg er takknemlig for mange ting:

  • At jeg og familien bor i et land uten krig
  • At vi har et varmt hus
  • At jeg har barn
  • At jeg har grei økonomi
  • At jeg har personer rundt meg som bryr seg om meg og som jeg bryr meg om
  • At jeg har jobb
  • At jeg stort sett er frisk

Sikkert andre ting også.

Det er godt å ha ting å være takknemlig for :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er ikke takknemlig, har liksom ikke det "følelsesregisteret" er helt flatt her. Men jeg burde jo vært takknemlig da sånn objektivt sett

Anonymkode: c5ed4...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei er ikke takknemlig, har liksom ikke det "følelsesregisteret" er helt flatt her. Men jeg burde jo vært takknemlig da sånn objektivt sett

Anonymkode: c5ed4...fa4

Det må være kjipt :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, PNG skrev:

Nei, det gidder jeg ikke. Bryr meg ikke så mye om hvordan folk opplever meg.

Det er ikke for andres skyld med din egen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, stjernestøv said:

Det er ikke for andres skyld med din egen. 

Det er nok fordi da kan man fortelle andre om at man er takknemlig og er så bra og flott menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, PNG skrev:

Det er nok fordi da kan man fortelle andre om at man er takknemlig og er så bra og flott menneske.

Neida man trenger ikke fortelle andre om det :) Bare å føle på takknemlighet gir en indre glede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, stjernestøv said:

Neida man trenger ikke fortelle andre om det :) Bare å føle på takknemlighet gir en indre glede. 

Men det er bare mulig fordi man da har muligheten til å fortelle andre om det. Det blir det samme med hva slags musikk man liker, hvor langt man har løpt i kveld, hvor mange rom man har vasket, hvor fine cupcakes man har laget, hvor gode karakterer barna har fått, etc. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker på det stort sett hver dag.   

Takknemlighet for at det finnes medisiner for sykdommene mine, at jeg kan gå til en trygg og bra jobb hver dag, etc. etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, PNG skrev:

Men det er bare mulig fordi man da har muligheten til å fortelle andre om det. Det blir det samme med hva slags musikk man liker, hvor langt man har løpt i kveld, hvor mange rom man har vasket, hvor fine cupcakes man har laget, hvor gode karakterer barna har fått, etc. etc.

Det er jo sånt folk skriver på FB det hvor alt er perfekt. Man går ikke rundt og snakker om sånt vel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, stjernestøv said:

Det er jo sånt folk skriver på FB det hvor alt er perfekt. Man går ikke rundt og snakker om sånt vel. 

Utenom Facebook er det mer subtilt ja. :) Hvis man roper det ut, fremstår man på feil måte, så det må man ikke. Men hvis man pakker det inn i andre samtaleemner, så får man budskapet ut samtidig som man fremstår som man ikke prøver for hardt. Og det er jo ekstra bra, fordi da fremstår man som en som gjør / er dette fordi det bare er sånn man er, ikke fordi det er sånn man ønsker å fremstå, og fordi det er ansett som bra å ikke strebe, fordi hvis det er noe som kommer enklere for en, så er man "bedre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, PNG skrev:

Utenom Facebook er det mer subtilt ja. :) Hvis man roper det ut, fremstår man på feil måte, så det må man ikke. Men hvis man pakker det inn i andre samtaleemner, så får man budskapet ut samtidig som man fremstår som man ikke prøver for hardt. Og det er jo ekstra bra, fordi da fremstår man som en som gjør / er dette fordi det bare er sånn man er, ikke fordi det er sånn man ønsker å fremstå, og fordi det er ansett som bra å ikke strebe, fordi hvis det er noe som kommer enklere for en, så er man "bedre".

Du har virkelig tenkt på dette du, det har ikke jeg og tar det ikke så høytidelig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, stjernestøv skrev:

Neida man trenger ikke fortelle andre om det :) Bare å føle på takknemlighet gir en indre glede. 

Det er vel heller slik at man kan føle takknemlighet hvis man har en indre glede. Føler man ingenting er det vanskelig å være taknemmlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, gråstein skrev:

Det er vel heller slik at man kan føle takknemlighet hvis man har en indre glede. Føler man ingenting er det vanskelig å være taknemmlig.

Ja det er helt sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker rett som det er at jeg er takknemlig/glad for det som er bra i livet! Og etter noen forferdelige år synes jeg at jeg har veldig mye som er veldig bra i mitt liv. Da er det lett å kjenne seg takknemlig og glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, stjernestøv skrev:

Det er jo så mye å være takknemlig for, tenker du på det i hverdagen? 

Når man er takknemlig så blir man mottakelig for positive ting. 

Hei!

Ja jeg tenker på det ofte i hverdagene, og også når jeg har strevsomme dager, da tenker jeg på hvor heldig jeg tross alt er, og takknemligheten for så mye i livet, i alt fra ha økonomisk trygghet,  god helse, mennesker jeg er glad i, barna, m.m.

Jeg syns uansett nesten hvilken som helst situasjon man befinner seg i, så er det noe å være glad og takknemlig for. På tirsdag da jeg var til denne overlegen som frustrerte meg, var jeg jo også takknemlig, han hjelper meg mye, selv om han sier irriterende ting som, "da er vi enige i det da", og selv om jeg ikke er enig, og sier det, nei jeg er ikke enig, så påstår han alltid at vi er enige. Sånt er irriterende, men det bryr han seg ikke om tror jeg, men han er samtidig utrolig snill mot meg, som fortsetter å hjelpe meg, til tross for at jeg har det så bra.

Og nå når jeg kommer på hvor snille feks alle på nevrohabiliteringen er mot meg, så blir jeg takknemlig for det. På nærbutikken har det begynt å jobbe en ganske voksen mann, han er veldig høflig, og bukker mer enn de andre, jeg liker å se han, for det er veldig lett å hilse på så tydelig glade personer, som alltid sier, godag og smiler, i tillegg bukker han, eller når han sitter i kassen sier han, "trenger du en pose eller to?" og han smiler da også, og bukker lett, også sier han feks "Ha en riktig god dag" eller " ha en fin helg" sånne ulike ting, og alt jeg trenger gjøre er å bukke lett tilbake, smile, og si, Takk i lige måde"

Han er så glad enten han fyller på varer i hyllene eller rydder i frukten eller sitter i kassen, jeg tenkte på det en dag at det jammen ser gøy ut å jobbe i butikk, men jeg tror jeg bare tror det, fordi han får det til å se så gøy ut. (jeg måtte tenke på at det nok er ganske krevende å smile og hilse så mye, også alt det sterke lyset og sikkert stresset som ofte kommer i rushtiden. (men han takler tydeligvis alt dette, for han er så blid)

Ja vi har mye å være takknemlige for de fleste av oss.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Ja jeg tenker på det ofte i hverdagene, og også når jeg har strevsomme dager, da tenker jeg på hvor heldig jeg tross alt er, og takknemligheten for så mye i livet, i alt fra ha økonomisk trygghet,  god helse, mennesker jeg er glad i, barna, m.m.

Jeg syns uansett nesten hvilken som helst situasjon man befinner seg i, så er det noe å være glad og takknemlig for. På tirsdag da jeg var til denne overlegen som frustrerte meg, var jeg jo også takknemlig, han hjelper meg mye, selv om han sier irriterende ting som, "da er vi enige i det da", og selv om jeg ikke er enig, og sier det, nei jeg er ikke enig, så påstår han alltid at vi er enige. Sånt er irriterende, men det bryr han seg ikke om tror jeg, men han er samtidig utrolig snill mot meg, som fortsetter å hjelpe meg, til tross for at jeg har det så bra.

Og nå når jeg kommer på hvor snille feks alle på nevrohabiliteringen er mot meg, så blir jeg takknemlig for det. På nærbutikken har det begynt å jobbe en ganske voksen mann, han er veldig høflig, og bukker mer enn de andre, jeg liker å se han, for det er veldig lett å hilse på så tydelig glade personer, som alltid sier, godag og smiler, i tillegg bukker han, eller når han sitter i kassen sier han, "trenger du en pose eller to?" og han smiler da også, og bukker lett, også sier han feks "Ha en riktig god dag" eller " ha en fin helg" sånne ulike ting, og alt jeg trenger gjøre er å bukke lett tilbake, smile, og si, Takk i lige måde"

Han er så glad enten han fyller på varer i hyllene eller rydder i frukten eller sitter i kassen, jeg tenkte på det en dag at det jammen ser gøy ut å jobbe i butikk, men jeg tror jeg bare tror det, fordi han får det til å se så gøy ut. (jeg måtte tenke på at det nok er ganske krevende å smile og hilse så mye, også alt det sterke lyset og sikkert stresset som ofte kommer i rushtiden. (men han takler tydeligvis alt dette, for han er så blid)

Ja vi har mye å være takknemlige for de fleste av oss.

 

 

Ja de fleste av oss har mye å være takknemlige for, men jeg forstår jo at folk uten følelser ikke kan føle det. Det er jo en form for følelse. Jeg liker blide butikk folk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, gråstein skrev:

Det er vel heller slik at man kan føle takknemlighet hvis man har en indre glede. Føler man ingenting er det vanskelig å være taknemmlig.

Hei!

Ja det er nok det som er forskjellen. Jeg har mye indre glede og humor, så da er det nok enklere.

Jeg måtte fylle ut et skjema som kom i posten om "helse og livskvalitet for mennesker med asperger syndrom", jeg sendte det i går, fordi det kom purring. Det ble veldig tydelig da at jeg har god helse og et godt liv, for jeg kunne krysse nei på alt av sykdom, tristhet smerter, da føler man seg frisk:-)

På de andre sidene skulle jeg krysse av for om jeg har interesser og det har jeg jo:-)

Men når det kom til spørsmål som: stort sett har jeg en tendens til å føle meg mislykket, tror på de spørsmålene svarte jeg, Ja, veldig. Jeg svarte at jeg føler meg mislykket fordi mens jeg fyldte ut skjemaet satt jeg og tenkte på at jeg ikke får til studier.

Men selv om jeg føler meg mislykket på det området, så kan jo mye av det forklares, men leit er det uansett.

Men kanskje ble det feil å skrive at jeg stort sett føler meg mislykket? Jeg syns sånne skjemaer er vanskelige.

Men jeg er jo en veldig glad person, nesten hele døgnet, likevel har jeg jo mislykkes inne utdanning og arbeidsliv, men jeg har ikke gitt opp enda. Og fordi jeg har så mye annet jeg må ordne så husker jeg ikke på hele tiden at jeg har mislykkes, men inni mellom kommer jeg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja de fleste av oss har mye å være takknemlige for, men jeg forstår jo at folk uten følelser ikke kan føle det. Det er jo en form for følelse. Jeg liker blide butikk folk :) 

Hei!

 

Jeg også, men de må holde seg til goddag, ha en god dag, ha en fin helg, og lignende, jeg takler dårlig når det blir noe mer prat, jeg vet ikke da hva jeg skal svare, men jeg prøver, men jeg unngår butikker der det jobber sånn betjening som vil starte en samtale. Jeg skulle kjøpe noe i en strikkebutikk for en stund siden, og det ble frustrerende for meg, damen begynte å snakke om hvor lekkert garn jeg kjøpte, og jeg visste ikke hva jeg skulle si, så jeg smilte bare og nikket. Men hun fortsatte å snakke om familien sin, og været m.m. jeg stod bare der og smilte og sa ingenting. Så blir jeg usikker på om jeg kan gå, om hun skal snakke mer, eller om hun er ferdig, sånt syns jeg er vanskelig å oppfatte. Så jeg står litt lenger, bare for å være sikker på at den pratsomme er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...