Gå til innhold

Arbeidsledige isolerer seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, tonie skrev:

Jeg stemmer for at de som synes det er vanskelig å si at de er arbeidsløse jobber med seg selv eller finner en ok måte å si at de ikke føler for å svare på hva de jobber med, for hvis vi skal unngå alle samtaleemner som muligens kan såre noen er det ikke mye igjen vi kan snakke om. 

Hvis man absolutt skal skvaldre med fremmende kan man snakke om mindre sensitive ting som f.eks. været.

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, PNG said:

Nå snakket vi ikke om alle samtale-emnene, kun ett. Så det er stråmannsargumentasjon fra din side.

Det blir fryktelig ukorrekt å bare ta hensyn til én sart gruppe. I Norge er vi vel opptatt av rettferdighet? Skal vi dulle med denne må de andre også dulles med synes jeg, og det er mange som har det vondt fordi de mangler noe "alle" andre har. Noen mangler barn, noen kjæreste, noen venner, noen penger, noen god helse, osv osv. Hvorfor skal det tas ekstra hensyn til de som ikke har jobb? Dette blir helt tullete for meg. Snart krever vel de ensomme forbud mot at vi som har noen å feire høytider med snakker høyt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, tonie said:

Det blir fryktelig ukorrekt å bare ta hensyn til én sart gruppe. I Norge er vi vel opptatt av rettferdighet? Skal vi dulle med denne må de andre også dulles med synes jeg, og det er mange som har det vondt fordi de mangler noe "alle" andre har. Noen mangler barn, noen kjæreste, noen venner, noen penger, noen god helse, osv osv. Hvorfor skal det tas ekstra hensyn til de som ikke har jobb? Dette blir helt tullete for meg. Snart krever vel de ensomme forbud mot at vi som har noen å feire høytider med snakker høyt om det.

Men det er da mange eksempler på lignende områder hvor dette allerede praktiseres. F.eks. hvis en oppfører seg gay, da spør man ikke om seksuell legning. Eller hvis en mann går i kjole, da tar man hensyn. Det samme hvis man promper i en begravelse. Eller hvis man tisser på seg selv i offentligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, PNG skrev:

Sikkert mange ting, inkludert status. Noen liker jo å jobbe.

Jeg forstår uansett ikke hvorfor frisøren behøver å spørre om man "har fri i dag" når man kommer for å klippe seg kl 11. Nå har jeg begynt å gå der etter kl 16, så da slipper man det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, gråstein said:

Jeg forstår uansett ikke hvorfor frisøren behøver å spørre om man "har fri i dag" når man kommer for å klippe seg kl 11. Nå har jeg begynt å gå der etter kl 16, så da slipper man det.

Det er noe annet enn det vi snakker om, mener nå jeg da. Såklart man ikke er på jobb når man sitter hos frisøren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, PNG skrev:

Det er noe annet enn det vi snakker om, mener nå jeg da. Såklart man ikke er på jobb når man sitter hos frisøren?

Det kommer an på hvordan man oppfatter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, gråstein said:

Det kommer an på hvordan man oppfatter det.

Jeg mener at som regel så innebører "hva driver du med for tiden da" at man er interessert i jobb og hva man driver med, mens når frisøren spør "har du fri i dag" så er det som regel en slags undersøkelse for å finne ut om man forsørger seg selv eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, PNG skrev:

Jeg mener at som regel så innebører "hva driver du med for tiden da" at man er interessert i jobb og hva man driver med, mens når frisøren spør "har du fri i dag" så er det som regel en slags undersøkelse for å finne ut om man forsørger seg selv eller ikke.

Hvem vet. Pinlig er det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, gråstein skrev:

Jeg forstår uansett ikke hvorfor frisøren behøver å spørre om man "har fri i dag" når man kommer for å klippe seg kl 11. Nå har jeg begynt å gå der etter kl 16, så da slipper man det.

Det er da bare en høflighetsfrase med antagelse om at de aller fleste faktisk er i arbeid. Selv svarer jeg at jeg har fri hver dag med "hermetegn", samtidig som jeg slenger på at jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg ikke er i arbeid. Jeg tror jeg har tilgode å få spørsmål om hva som feiler meg. Og skulle noen spørre kan jeg fortelle eller la være. Det er i grunnen veldig enkelt om man ikke kompliserer det :)

Anonymkode: 72b80...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, PNG skrev:

Jeg mener at som regel så innebører "hva driver du med for tiden da" at man er interessert i jobb og hva man driver med, mens når frisøren spør "har du fri i dag" så er det som regel en slags undersøkelse for å finne ut om man forsørger seg selv eller ikke.

Hvilken interesse skulle det ha for en frisør å utføre en undersøkelse om hvorvidt noen forsørger seg selv eller ikke? Frisører er litt småeksperter på smalltalk, klipper deg, tar betalt og bryr seg fint lite om resten av deg og ditt liv. 

Anonymkode: 72b80...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er da bare en høflighetsfrase med antagelse om at de aller fleste faktisk er i arbeid. Selv svarer jeg at jeg har fri hver dag med "hermetegn", samtidig som jeg slenger på at jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg ikke er i arbeid. Jeg tror jeg har tilgode å få spørsmål om hva som feiler meg. Og skulle noen spørre kan jeg fortelle eller la være. Det er i grunnen veldig enkelt om man ikke kompliserer det :)

Anonymkode: 72b80...b38

De "aller fleste" er faktisk ikke i arbeid. 20% av befolkningen i arbeidsfør alder har uføretrygd/aap/sosialhjelp/arbeidsledighetstrygd etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken interesse skulle det ha for en frisør å utføre en undersøkelse om hvorvidt noen forsørger seg selv eller ikke? Frisører er litt småeksperter på smalltalk, klipper deg, tar betalt og bryr seg fint lite om resten av deg og ditt liv. 

Anonymkode: 72b80...b38

Foretrekker at de kun spør om hvordan man vil ha det, og så konsentrerer seg om klippingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, PNG skrev:

Ja, men det er forsåvidt pinlig å bare hente posten på formiddagen.

Siden jeg har klistrert opp "Nei takk til reklame", får jeg veldig lite post, så jeg kan godt vente med det til litt utpå ettermiddan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er forsiktig med spørsmål, men snakker mye med folk likevel. Ikke noe problem. Ofte så velger de å fortelle om det som ikke er lett når de føler for det selv.

Anonymkode: 251e0...b40

Flott for deg :) Selv stiller jeg spørsmål til andre hele tiden for å høre hvordan de har det, hvordan familien har det osv. Kjenner jeg ikke de jeg møter, stiller jeg spørsmål for å bli kjent. Jeg synes samtaler hvor jeg kun snakker om meg selv er boring. Det er for meg umulig å snakke med andre uten å stille spørsmål. Og når tørrprat plutselig skal tenkes igjennom fordi alle kan bli såret av ett eller annet spørsmål blir en dialog svært vanskelig og langt fra impulsiv. Mulig du har slike hvordan-unngår-jeg-muligheten for å såre spørsmål du safer med? Vil gjerne høre dem i så tilfelle?

Anonymkode: 72b80...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, gråstein said:

Siden jeg har klistrert opp "Nei takk til reklame", får jeg veldig lite post, så jeg kan godt vente med det til litt utpå ettermiddan.

Ja, men prinsippet da. Mange ting som bare "goes with the terrain", if I may speak the american language... cool.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, PNG said:

Men det er da mange eksempler på lignende områder hvor dette allerede praktiseres. F.eks. hvis en oppfører seg gay, da spør man ikke om seksuell legning. Eller hvis en mann går i kjole, da tar man hensyn. Det samme hvis man promper i en begravelse. Eller hvis man tisser på seg selv i offentligheten.

Det er sant, men det er jo sjelden tvil om at de to siste er rene uhell og slike pinligheter det vanlig å overse for å ikke gjøre det verre for den det gjelder. Veldig gay oppførsel gjør spørsmål om legning overflødig, og menn i kjole er såpass spesielt at i alle fall ikke jeg vet hva jeg skal spørre om og heller lar være. Det vanlige er å være i jobb. De fleste er det, og derfor er det naturlig å anta at folk man møter som oppfører seg normalt og ikke er synlig syke også er i arbeid. Kan dere heller ikke vri det til noe positivt at folk spør? De ville ikke spurt om det var noe ved dere som tydet på arbeidsuførhet. Det er vennlig ment og en vanlig måte å innlede en samtale. Man prøver å finne ut hvem den andre er, hvilke fellesnevnere man har og sånn. De fleste er oppdratt til at det er høflig å vise interesse for den de snakker med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...