Gå til innhold

Illeluktende utflod


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg har de siste to ukene med en illeluktende og tyntflytende utflod som startet rett etter siste menstruasjon. Unasett hvor mye og godt jeg vasker meg der nede, er lukten der like etterpå. Dette synes jeg er veldig skjemmende, for det første føler jeg lukten kan kjennes på god avstand og for det andre har jeg nylig fått en ny kjæreste som jeg ikke tør være intim med pga dette problemet. 

Jeg har prøvd en soppkur uten at det har hatt noen effekt og lurer derfor på om det er noe annet jeg kan prøve? Kan det være jeg har fått bakteriell vaginose? Jeg har hørt at det er noe som kan gå over av seg selv, men jeg vet ikke hvor mye lenger jeg takler å gå rundt og føle meg ekkel og illeluktende. 

Håper dere har noen gode råd til meg! 

Hilsen bekymret jente, 23

Anonymkode: 6eee0...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det lyder som bakteriell vaginose (BV). Det er IKKE en kjønnssykdom, men forekommer hos seksuelt aktive. BVskyldes at det er en unormal sammensetting av bakteriene i skjeden, så de normale og gunstige melkesyrebakterier som lager er surt miljø (normal utflod lukter som surmelk) er erstattet av unormale bakterier. BV medfører høyere pH og grålig utflod med den typiske fiskelukt, men gjør ellers ingen skade. BV kan behandles med antibiotikum som tabletter eller skjedekrem (jeg foretrekker det sistnevnte), men det er på resept. Det er ikke noe i veien for at du kan forsøke med melkesyretabletter til du får time hos din fastlege, men den effekt er usikker. Partner skal ikke behandles. Dessverre kan BV ofte komme tilbake, så be om en resept som kan brukes flere ganger, om nødvendig.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...