Gå til innhold

Bestemt behandling og lovverk (MRI)


aquarius87

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg onsker og utfore en MRI (Magnetic resonanse imaging) scan av mitt nedre abdominal omrade, gjerne hele kroppen.

Onsker gjerne ikke fortelle legen sa veldig mye om hva og hvorfor, hva er praksisen for og kunne utfore dette bildet eller scannet?

Hvilke lovverk gjelder for dette omrade? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du blir ikke henvist til MR uten at det er en god grunn til det. Har du smerter i området og legen mener en MR kan avdekke årsaken til smertene så kan du få henvisning. Radiologen må jo også vite hva hn skal se etter på bildene. De titter ikke bare på bildene, de ser etter det henvisende lege ber dem om å se etter.

Aldri i verden om en lege henviser deg til MR av hele kroppen, spesielt ikke dersom du ikke oppgir noen grunn til hvorfor legen skulle gjøre det. En MR-undersøkelse er dyrt. Jeg tok en gang MR av håndleddet, privat. Det kostet over 2000 kr. Nedre del av abdomen koster enda mer, for ikke å snakke om hva det vil koste å scanne hele kroppen. Når man tar MR er det ikke bare ett bilde. Det er mange mange snitt. En undersøkelse av nedre abdomen tar ca 15 min.

Så, vet ikke om lovverket sier noe spesielt. Det er jo opp til legen å vurdere om hn vil henvise eller ikke. Alternativt får du ta undersøkelsen privat, men fortsatt må du jo oppgi en grunn for undersøkelsen slik at radiologen vet hva hn skal se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Til informasjon Trine så gjelder Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven) som er lovpålagt under Helse- og omsorgsdepartementet - denne loven kan være grei å gjøre seg kjent med som vanlig pasient.

Angående MR så bør det være rom for påvirkning

"§ 3-1.Pasientens og brukerens rett til medvirkning

Pasient og bruker har rett til å medvirke ved gjennomføring av helse- og omsorgstjenester. Pasienten har herunder rett til å medvirke ved valg mellom tilgjengelige og forsvarlige undersøkelses- og behandlingsmetoder. Medvirkningens form skal tilpasses den enkeltes evne til å gi og motta informasjon."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, aquarius87 skrev:

Hei igjen,

Til informasjon Trine så gjelder Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven) som er lovpålagt under Helse- og omsorgsdepartementet - denne loven kan være grei å gjøre seg kjent med som vanlig pasient.

Angående MR så bør det være rom for påvirkning

"§ 3-1.Pasientens og brukerens rett til medvirkning

Pasient og bruker har rett til å medvirke ved gjennomføring av helse- og omsorgstjenester. Pasienten har herunder rett til å medvirke ved valg mellom tilgjengelige og forsvarlige undersøkelses- og behandlingsmetoder. Medvirkningens form skal tilpasses den enkeltes evne til å gi og motta informasjon."

Men det betyr ikke at alle kan valse inn på et sykehus og si at "jeg vil ha den og den og den undersøkelsen!" Du kan gå til legen din og si at du vil ha en MR, men jeg er temmelig sikker på at med mindre du argumenterer svært godt og har svært gode grunner så vil ikke legen din henvise deg. H*n kan jo ikke henvise alle til de undersøkelser de vil uten at det er gode grunner til det - det koster tid, penger og andre ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, aquarius87 skrev:

Hei igjen,

Til informasjon Trine så gjelder Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven) som er lovpålagt under Helse- og omsorgsdepartementet - denne loven kan være grei å gjøre seg kjent med som vanlig pasient.

Angående MR så bør det være rom for påvirkning

"§ 3-1.Pasientens og brukerens rett til medvirkning

Pasient og bruker har rett til å medvirke ved gjennomføring av helse- og omsorgstjenester. Pasienten har herunder rett til å medvirke ved valg mellom tilgjengelige og forsvarlige undersøkelses- og behandlingsmetoder. Medvirkningens form skal tilpasses den enkeltes evne til å gi og motta informasjon."

Du har alltid rett til å medvirke i forhold til egen behandling, men du har ikke rett til å bestemme at bestemte typer undersøkelser eller behandlingstiltak skal iverksettes. Legen plikter å ta hensyn til hva som er faglig relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus svarte fint på dette syns jeg :) Medvirkning betyr ikke det samme som at man kan kreve. Man kan komme med ønsker og man skal bli hørt, men man bestemmer ikke hvilke undersøkelser man skla ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 16.2.2016 at 1.52, aquarius87 skrev:

Hei igjen,

Til informasjon Trine så gjelder Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven) som er lovpålagt under Helse- og omsorgsdepartementet - denne loven kan være grei å gjøre seg kjent med som vanlig pasient.

Angående MR så bør det være rom for påvirkning

"§ 3-1.Pasientens og brukerens rett til medvirkning

Pasient og bruker har rett til å medvirke ved gjennomføring av helse- og omsorgstjenester. Pasienten har herunder rett til å medvirke ved valg mellom tilgjengelige og forsvarlige undersøkelses- og behandlingsmetoder. Medvirkningens form skal tilpasses den enkeltes evne til å gi og motta informasjon."

Man har jo som pasient rett til fullt innsyn i behandling etc. Og det er fullstendig lov å si at "jeg føler ikke denne behandlingen virker, så jeg vil heller prøve den og den medisinen fordi jeg har hørt den er bra etc.", og da skal legen vurdere det og si ja eller nei. . Har vært borti noen leger som jeg følte overkjørte meg totalt og som jeg gikk bort fra å ha som leger ganske raskt etterpå. Men de aller aller fleste av de som jobber i helsevesenet er utrolig dyktige. 

 Men legene regner vel med at folk  kommer til de for å få  hjelp, fordi du ikke finner svar på ting selv og da blir det litt merkelig å gå inn på et legekontor og kreve det ene eller andre, fordi man kanskje  har lest om et eller annet symptom på nettet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...