Gå til innhold

vo2max fall i oksygenmetning


ludvig

Anbefalte innlegg

Hei

Tatt cpet test for å teste vo2max, Her havnet jeg på 31. Hvor lavt er dette? virket som lege som sjekket dette fikk sjokk.

Har lungesykdom som har laget en del arrvev i lungene dlco på  79% eller er lungefunksjonen grei.

Det jeg ble overrasket over var fall i oksygenmetningen. I hvile er den 97% men ved vo2max nivå var den kun 90%

Hva betyr dette? denne verdien skal ikke falle mye, men i praksis betyr dette at lungene ikke klarer å levere nok oksygen til kroppen ved belastning?

Er det mulig å øke vo2max når det er lungene som stopper? ingen slim eller tette luftveier,utenom arrvev da.

Hvis jeg trener og øker hjertevolumet vil hjerte pumpe mer blod men ingen oksygen å mate det med, dette gjør vel at oksygenmetningen faller mer?

Altså ikke mulig å øke vo2max, Kanskje litt grunnet oksygenøkonomisering i muskler,men ikke mye å snakke om der. 

Mulig å trene opp oksygenoptaket i dette tilfelle. Vær spesifikke, ikke skriv at trening er sunt uansett :) er ute etter øke vo2max.

Ellers har jeg hørt at lungene ikke er begrensing for friske og friske må trene seg opp til Bjørn dahlie nivå før lungene begrenser. Hos meg har jeg altså ned satt oksygenopptak på 20 %  grunnet arvev, litt mer hvis man legger til vekten min. men virker som lungene begrenser meg videre grunnet fallet i oksygenmetning? 

Noen som kan litt om dette?

Hilsen mann 37 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Jeg har hørt det samme som deg, at lungene normalt ikke er en begrensning. *Vet* du at det er lungene som er begrensningen?

31 er litt dårlig, men ikke sjokkerende dårlig. Hvis du er overvektig kan det alene være forklaringen. Du kan ha stort oksygenopptak i absolutt forstand, men vo2max er pr kg kroppsmasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VO2Max på 31 er helt vanlig for en utrent person. Det betyr at du kan øke oksygenopptaket fra hvile ca 9 ganger (9 METs). Det tilsvarer cirka en rolig joggetur.

Det er som regel hjertet, ikke lungene, som er "flaskehalsen" i VO2Max. Jeg tror du kan øke denne ved å styrke hjertet. Trening fører også som regel til bedret lungekapasitet. Det samme gjør vekttap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...