Gå til innhold

Cerazette


Thea_Oline

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg er ei jente på 21 som har et spørsmål angående Cerazette. Jeg startet på Cerazette for litt over en måned siden, så har altså ikke gått på det så lenge enda, men har allikevel merket noen bivirkninger. 

Den ene er at jeg har fått en god del akne i ansiktet, noe jeg aldri har slitt med tidligere, så jeg antar det skyldes minipillene? Og det andre er at jeg føler at jeg blør ganske så konstant. 

De to første ukene jeg gikk på Cerazette blødde jeg som en normal menstruasjon i mengde, men det varte jo litt lenger enn det ville gjort for meg normalt. Etter de to ukene stoppet det opp i ca. 5 dager før blødningene kom tilbake igjen, men ganske mye kraftigere enn jeg er vant med. I tillegg har jeg fått ganske store menstruasjonssmerter, dette har vart nå i snart 2,5 uke. 

Jeg vet man skal prøve et prevensjonsmiddel i ca. 3 måneder før kroppen venner seg til det, men jeg synes egentlig dette er ganske ubehagelig. Jeg blir nesten litt engstelig for at jeg mister litt mye blod, men det er sikkert ikke noen fare? 

Fordi vi har hatt blodpropp i familien kan jeg ikke gå på andre p-piller sånn jeg har forstått det, men vil P-stav eller spiral kanskje fungere bedre for meg= 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Cerazette er en pille som er like effektiv som vanlig p-pille til å forebygge graviditet ved at den hindrer eggløsning. I vanlige p-piller er det en kombinasjon av østrogen og gestagen, og det medvirker at det kommer regelmessige blødninger hver måned når pillen tas i tre uker med en ukes pause, i pauseuken kommer en blødning. Østrogenhormonet øker risiko for blodpropp. Cerazette inneholder ikke østrogen, bare hormonet gestagen, og den kan derfor brukes av nesten alle, også av kvinner som har øket risiko for blodpropp.

 Bivirkningen ved Cerazette er uregelmessige blødninger, noen får mindre blødning, og noen får mer blødning. Med tiden blir det mindre blødning. Det kan virke som mye blødning, men vanligvis er det ikke så mye som man tror og neppe så mye at det kan medføre blodmangel. En annen bivirkning kan være akne (kviser) fordi gestagen-hormonet påvirker huden på samme måte som at noen får kviser i tiden før menstruasjonen starter. Det er risiko for at det ikke gir seg før du stopper med pillen.

Hvis du skal velge annen prevensjon, vil det første valg sannsynligvis være en kobber-spiral helt uten hormon. Du kan få litt rikeligere blødning, men mest i starten av behandlingen. Det er ikke vanskelig å sette inn spiral selv om du ikke har født, men du må sjekke at du ikke har en pågående infeksjon som chlamydia.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...