Gå til innhold

NHD - slutte med Sobril og Stilnoct


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har dessverre viklet meg inn i et avhengighetssyndrom med Sobril og Stilnoct. Det har vart i flere år. Nå tar jeg 15 mg Sobril og 15 mg Stilnoct hvert døgn. Det er Stilnoct som er det største problemet, for det gir mest lindring av angsten/tomheten/smerten. Det krever alt jeg har å ikke ta mer enn jeg tar nå av dette. Sobril har jeg klart å kutte ut et par ganger, men deretter fått så mye angst at jeg begynte igjen.

Hvordan er det best å slutte med dette? Jeg har prøvd å slutte gradvis på egenhånd, men mislyktes flere ganger. Hva skjer om jeg slutter brått? Vil det bare gi en skrekkopplevelse, som gjør det enda vanskeligere å slutte, eller kan det være løsningen?

Problemet mitt er traumer, depresjoner, angst (GAD) og borderline. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg uten noen lindring, å holde ut livet. Samtidig er det vanskelig sånn som det er nå. Må noen ta slike medisiner resten av livet? 

Har du noen råd som kan hjelpe?

Anonymkode: 3e74f...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Om du klarer å fortsette med Sobril 15 mg og gå ned til Imovane 7,5 mg, har du gjort storparten av det som er nødvendig. Bli der et halvår før du vurderer videre nedtrapping.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Om du klarer å fortsette med Sobril 15 mg og gå ned til Imovane 7,5 mg, har du gjort storparten av det som er nødvendig. Bli der et halvår før du vurderer videre nedtrapping.

Lykke til :-)

Vet ikke om det har noen betydning, men det er jo Zolpidem og ikke Zopiklon trådstarter tar. Altså ikke Imovane. 

Vet ikke om det har noen påvirkning på dine anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Om du klarer å fortsette med Sobril 15 mg og gå ned til Imovane 7,5 mg, har du gjort storparten av det som er nødvendig. Bli der et halvår før du vurderer videre nedtrapping.

Lykke til :-)

Takk for svar! Jeg antar du mener å trappe ned til Stilnoct 10 mg og bli der et halvår? Skal man så trappe ned 5 mg per halvår? Eller mente du at jeg burde bytte til Imovane? :-) 

Anonymkode: 3e74f...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på tablett rivotril. Jeg tok ikke hver dag, men flere ganger i uken. jeg trodde også det skulle bli ett "helvette" å kutt det ut, men det gikk forbausende lett. Og en gang brukte jeg også mye stilnoct ca 150 tabletter på noen måneder, gikk også bra. Du har heldigvis klart deg med ganske moderate doser, så dette kan bli lettere enn du frykter.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Inner self skrev:

Jeg gikk på tablett rivotril. Jeg tok ikke hver dag, men flere ganger i uken. jeg trodde også det skulle bli ett "helvette" å kutt det ut, men det gikk forbausende lett. Og en gang brukte jeg også mye stilnoct ca 150 tabletter på noen måneder, gikk også bra. Du har heldigvis klart deg med ganske moderate doser, så dette kan bli lettere enn du frykter.  :)

Bra å høre slike erfaringer, at det går bra for noen, for det finnes nok av skrekkhistorier. Takk :)

Anonymkode: 3e74f...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest elina777
8 minutter siden, erik123 skrev:

Jeg går på 5 mg Stilnoct mot søvnpproblemer. Er det en for liten dose? Bør man opp i 10 mg? 

Nei du skrev jo 5 mg funket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, elina777 skrev:

Nei du skrev jo 5 mg funket?

Nei det har ikke vært så bra. Prøvde 10 mg, det funket bra. Er det lett å bli avhengig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, erik123 skrev:

Nei det har ikke vært så bra. Prøvde 10 mg, det funket bra. Er det lett å bli avhengig? 

Ja, det er lett å bli avhengig av Stilnoct. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Janus30 skrev:

Ja, det er lett å bli avhengig av Stilnoct. 

Det er ikke bra. Virker de på depresjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, erik123 skrev:

Det er ikke bra. Virker de på depresjon? 

Nei, og de virker ikke på kroniske søvnproblemer heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Janus30 skrev:

Nei, og de virker ikke på kroniske søvnproblemer heller. 

Jeg sov som er stein i natt, så på meg virker de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, erik123 skrev:

Jeg sov som er stein i natt, så på meg virker de. 

Selvfølgelig får en potent sovemedisin som Stilnoct deg til å sove. 

Grunnen til at Stilnoct ikke løser kroniske søvnproblemer er fordi medikamentet kun skal brukes i en svært kort periode. Det er avhengighetsskapende og startdosen er etter få dager ikke nok for ønsket effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, erik123 skrev:

Men de virker utrolig bra på søvnproblemer. Hvor mye kan man ta? er 20 mg for mye? 

Felleskatalogen sier: Laveste effektive dose benyttes og skal ikke overstige 10 mg. Behandlingen bør ikke gå utover 4 uker.

Anonymkode: 7112e...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, erik123 skrev:

Men de virker utrolig bra på søvnproblemer. Hvor mye kan man ta? er 20 mg for mye? 

Ja, 20 mg er for mye. Du må holde deg strikt til 10 mg som legen har anbefalt, det er lett å bli avhengig, og du burde ikke bruke dette medikamentet over lengre tid, men heller finne noe å sove på sammen med legen din som ikke er avhengighetsskapende. Det er mange andre medisiner du kan bruke som ikke er det nemlig.

Anonymkode: 4b5cd...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Stilnoct er en grusom medisin. Jeg blir veldig urolig og får helt ville tanker.Og får ikke sove. Jeg har så grusomme tanker om død og fordervelse. De verste bivirkninger jeg noensinne har hatt. Hvilke medisiner anbefaler du, som en ikke blir avhengig av? Hva med Zopiclone, er den like ille? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...