Gå til innhold

Graviditet i potensielt farlig jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er fremdeles i prøvefasen. Men når/hvis  jeg blir gravid så lurer jeg på hvor lenge barnet er godt og trygt beskyttet i magen.

Jeg jobber innforbi psykiatri på avdeling med fare for utagering mot personal. Når jeg gir beskjed om graviditet vil jeg umiddelbart bli tatt ut av miljøet (antar jeg).

Jeg ønsker å jobbe i miljøet så lenge jeg kan så sant jeg er frisk. Jeg ønsker heller ikke informere sjef/kollegaer før etter 3 måneder. Men vil absolutt ikke ta noen sjanser hvis det kan være uttrykt for barnet. Men har hørt at barnet er godt beskytta den første tida. Stemmer dette? 

L. 29 år

Anonymkode: fd461...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Grunnen til at gravide som jobber innen psykiatri får annen arbeidsplass er ikke å utsette dem for slag mot livmoren. Det kan i verste fall føre til løsning av morkaken, noe som kan utsette både kvinnen og fosteret for stor fare på grunn av blodtap.

Løsning av morkaken er noe som forekommer i siste del av svangerskapet, etter 20.uke. Det er flere risikofaktorer som f.eks. svangerskapsforgiftning (preeklampsi), høyt blodtrykk, muskelknuter i livmoren, tidligere keisersnitt og røyking. Et kraftig slag mot livmoren kan også få morkaken til å løsne, f.eks. bilkollisjon.

I den første del av svangerskapet hvor livmoren er liten, før uke 12-20, vil det neppe kunne forekomme løsning. Så du kan gjerne vente 3 måneder med å fortelle om graviditeten.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...