Gå til innhold

Noen som kjenner dette igjen?


Poppsy

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en mann på 31 år som har for første gang i livet blitt veldig bekymret for helsen. Det hele startet for 3 måneder siden, da jeg fikk smerter i høyre øvre del av brystkassen. Smertene er veldig isolert på et lite sted og er ømt, og forverres når jeg bøyer meg fremover. Gikk til fastlege som henviste meg videre for MR av lunger. På bildene ble det ikke funnnet noe annet enn litt forstørrede lymfer, men ikke noe som tilsa at det var behov for videre utredning iflg. legen. Smertene ble beskrevet som muskulært, noe jeg til en viss grad slo meg til ro med siden jeg har et av de mest fysisk krevende yrke her til lands. Men smertene fortsatte, det ble verken bedre eller verre, den ble konstant. EKG var også fin

Så tre uker etter første legetime kom første tegn på at noe ikke stemmer i kroppen. Jeg satt en kveld med beina på bordet og trodde at mobilen min sto på lydløs og lå og vibrerte på bordet. Det gjorde den ikke, det var selve høyre foten min som hadde en innvendig vibrasjon på utsiden under ankelen. Ikke synbar. Det kjentes akuratt ut som om det var en vibrerende mobil. Med 2-10 sekuders mellomrom fortsatte denne vibreringen i en ukes tid, før det begynte å avta og jeg kunne gå oppimot et døgn før vibreringen begynte igjen. På samme tid som dettte begynte å avta, så hovnet det litt opp rett under ankelen. smerter begynte å spre seg oppover leggmuskel,kne lår og lyske. Sterkest smerte var rett under ankel og forside av lår. Høyre tekstikkel ble også hoven,rød og øm. høyre fot kjennes kald og stikkende, som om den sover på en måte, men ikke helt slik. Hjertebank, hopper over et slag,som å få det opp i halsen.

Da gikk jeg til legen igjen, der han tok mange forskjellige prøver. Og det eneste som kunne settes fingeren på var at d-vitamin lageret mit var svakt (22). Fikk henvisning til MR av høyre bein, ingenting funnet. Legen konkluderte med at lavt d-vitamin kunne være årsaken til både muskulære og ledd plager.

Så 2 måneder etter en liten justering i kosthold og kosttilskudd er ting blitt verre og ikke bedre. 2-10 ganger daglig har jeg "feberanfall" uten å ha feber, under disse anfallene blir jeg ekstremt trøtt,sår hals, apatisk, skjelven og forvirret. Får hovent og rødt utslett i høyre armhule, som forsvinner like fort som det dukker opp. Hodet kjennes veldig varmt uten å være varmt.  Muskulære plager i alle lemmer, moderat til sterke diffuse smerter som beveger seg. Underkjeven kjennes bedøvd ut ti tider og høyre del av underleppa har ofte plagsomme rykninger. Vondt i begge tomler og de tre minste tær på høyre fot. Vekselvis muskel trøtthet uten grunn, i alle lemmer som kommer og går. Hovedsaklig har plagene mine vært på høyre side av kroppen, men nå har også venstre side begynt  med samme plager.

Dråpen var i går da også venstre fot begynte å vibrere, men på innsiden under knokkel. Har det samme forløp som høyre fot, kan jeg vente meg mye smerter i nærmeste fremtid. Så da var jeg hos legen igjen i dag, og der ble det nærmest avfeid som psykiske/stress årsaker til alle mine plager, noe jeg tar sterk avstand til. Han lyttet også til hjertet mitt og hørte en uregelmessighet og henviste meg til hjertespesialist, som kommer i posten etter påske.

Sover som normalt 8-9 timer, men føler meg langt ifra uthvilt. Nattesvette.

Kan også si at jeg var hos tannlegen og trakk en vond visdomsjeksel rett før alle disse plagene begynte, som ble til en kraftig infeksjon som måtte behandles med antibiotika. Følte jeg aldri ble helt bra der, ingen smerter lengre men en stor byll i tannkjøttet som jeg har trodd var arrvev. Under "feberanfallene", kjenner jeg at dette området får hevelse. Sammentreff? Eller kanskje en årsak til hele greia...? Kanen infeksjon i munnen "spre" seg uten skikkelig behandling?

Ellers noen andre som kan ha en liten pekepinne på hva av sykdommer som bør nevnes til lege i.h.t. mine symptomer?

Begynner å bli kraftig lei og føler meg ikke trodd av fastlegen. Er heller ikke sykemeldt,så dette begynner å tære skikkeligvbåde fysisk og psykisk, et sted går grensen og den er snart nådd. Bytte av fastlege er også tenkt, men da må jeg begynne fra scratch igjen og ikke så veldig fristende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Har nå fått diagnosen MS. Jeg er overasket, sjokkert og redd for hvordan fremtiden blir. Noen symptomer er nå mer fremtreden, slik som talevansker og muskulære plager, så det ser ut som det utvikler seg fort. Ha et fint liv dere som leser dette, jeg sjekker ut...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Poppsy skrev:

Har nå fått diagnosen MS. Jeg er overasket, sjokkert og redd for hvordan fremtiden blir. Noen symptomer er nå mer fremtreden, slik som talevansker og muskulære plager, så det ser ut som det utvikler seg fort. Ha et fint liv dere som leser dette, jeg sjekker ut...

 

Hei,

Jeg leste det opprinnelige innlegget ditt og fikk tanker om nevrologisk sykdom, men valgte å ikke si noe den gangen fordi en del jo også får slike symptomer uten at det foreligger alvorlig sykdom.

MS er ofte en skremmende diagnose å få, kanskje særlig fordi det ofte ikke kan sies noe særlig om hvordan fremtiden vil bli. Enkelte får jo kun en eneste episode med klare symptomer, mens andre opplever sterk funksjonsnedsettelse. Jeg vet ikke hva slags informasjon du nå har fått av legene, men har lyst til å si at jeg kjenner flere som lever med MS uten betydelige plager. En av dem var ordentlig dårlig den gangen han fikk diagnosen - og det første året etter dette slet han veldig med frykt for fremtiden. Nå mange år senere, er han overrasket over hvor lite plager sykdommen har gitt ham.

Ønsker deg lykke til - og håper at du ikke har fått en aggressiv variant av MS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...