Gå til innhold

Blødning ved samleie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har skrevet til deg før. 

Men jeg syns du ga gode svar, så velger høre med deg igjen!

Kort fortalt: fødte barn november 14. Har fra før to barn. Har altså født 3 barn. 

Begynte på på p-pille mercilon i Mars ifjor etter gyn undersøkelse hos legen min. Tok da celleprøve som var normal. 

Etter oppstart av mercilon har jeg opplevd blødninger etter samleie noen ganger. (uvisst om dette er noe som da kom etter fødsel eller grunnet p- pilla) Kommer Ikke mye blod, men når jeg tørker meg noen ganger etterpå. 

Jeg ble engstelig og dro til gynekolog ved volvat i September. Ho tok celleprøve og bakterieprøver. De kom tilbake som normale. Alt så også fint ut. Jeg blødde litt ved celleprøven både der og hos legen, men ingen av de sa noe videre på det. 

Jeg fikk en annen type p-pille microgynon. Opplever ikke blødning etter samleie så ofte nå, men spesielt siste uka før den pillefrie uka. Da kan jeg blø etter samleie fortsatt.  

Så hører man SKREKKhistorier om celleprøver som bare er 50 % riktige osv. 

Jeg har allerede bedt om innkalling til celleprøve hvert 2 år, men skal jeg kontakte gynekologen igjen nå? Eller stole på at de to celleprøvene ikke har vist feil? Kan to ha vist feil? 

En annen lege skrev dette til meg: 

For å begynne med det siste og verste først. Dersom det skulle være forbisett celleforandringer på to celleprøvetakinger så må celleforandringene enten være så snille at du rekker tre celleprøver til før det er utviklet til behandlingskrevende celleforandringer (det tar 10 år fra de første celleforandringene til det utvikles kreft) og/eller være så lite område at du har masser av tid gjennom dine 3-årige kontroller på å kunne oppdage og å kunne gjøre noe med dette. Mest av alt er det selvsagt aller, aller mest sannsynlig at det ikke er noen forandringer i det hele tatt. I hvert fall ikke så store /langtkomne forandringer at de er årsak til blødningene dine. Det er helt sikkert.

Er du enig i dette? 

Anonymkode: 9d375...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har sendt deg et svar (som jeg ikke husker), du spør en annen lege og ber så meg om å vurdere hva den annen lege har sagt. Det kan jeg ikke påta meg.

Jeg minner om at celleprøve er en screening, dvs av en person uten symptomer. Det er en dårlig måte for å påvise kreft. Ved blødninger fra livmorhalsen som ikke stopper, ville jeg ha foretatt kolposkopi (kikkertundersøkelse av livmorhalsen) og tatt ut vevsprøve (biopsi).

Vennlig hilsen Mette

PS innkalling til celleprøve hvert 2.år er ikke det som anbefales

Endret av Mette Moen, Gynekolog
endring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...