Gå til innhold

Er det mulig å leve et godt liv som uføretrygdet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes det å ikke være i jobb ødelegger så mye sosialt at det blir vanskelig for meg å leve et godt liv. Når man møter nye mennesker er det lett at de vil vite hva jeg jobber med. Jeg føler jeg har blitt avvist av flere fordi jeg ikke jobber. Hvordan får dere venner og kjærester dere som ikke jobber? 

Anonymkode: 66c1d...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det å ikke være i jobb ødelegger så mye sosialt at det blir vanskelig for meg å leve et godt liv. Når man møter nye mennesker er det lett at de vil vite hva jeg jobber med. Jeg føler jeg har blitt avvist av flere fordi jeg ikke jobber. Hvordan får dere venner og kjærester dere som ikke jobber? 

Anonymkode: 66c1d...3d4

Møter folk på dagsenteret. Kunne hatt et godt liv hadde jeg sluppet sykdomsdrit. Bryr meg ikke om hva folk mener om meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flertallet tenker ikke ("Er det dette skattepenga mine går til?") når vi møter en som er uføretrygdet.

Jeg synes for øvrig at hele begrepet "psykisk lidelse" er tåpelig og stigmatiserende. Det er ikke noe som heter det, det er fysiske sykdommer som tilfeldigvis rammer organet hjernen. Dessuten har de fleste "kroniske fysiske sykdommer" også såkalt psykiske symptomer. 

Men i tilfellet uføretrygd tror jeg man kan leve et godt liv hvis man i størst mulig grad unngår å rive av seg selv huet for situasjonen man er i. Blant annet gjennom å forstå at man har en fysisk sykdom, ikke en såkalt "psykisk". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det å ikke være i jobb ødelegger så mye sosialt at det blir vanskelig for meg å leve et godt liv. Når man møter nye mennesker er det lett at de vil vite hva jeg jobber med. Jeg føler jeg har blitt avvist av flere fordi jeg ikke jobber. Hvordan får dere venner og kjærester dere som ikke jobber? 

Anonymkode: 66c1d...3d4

 

Det kan være utfordrende for mange, men jeg tror det er fullt mulig. Mye handler om hvordan du selv definerer deg, om du lar din uføre være det viktigste ved din person. Jeg kjenner mange uføre som lever et godt og rikt liv til tross for de utfordringene de har knyttet til det å av ulike grunner ikke ha en jobb. Hva annet har du som person å by på enn et fravær av jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter å ha klart å komme meg inn i jobblivet er jeg klar: nei, ikke for meg. Alt annet er bare dårlige erstatninger. Livskvaliteten øker og det blir en positiv spiral som beriker livet mitt på mange plan på en måte som var umulig da jeg var utenfor arbeidslivet. 

Anonymkode: 21767...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det å ikke være i jobb ødelegger så mye sosialt at det blir vanskelig for meg å leve et godt liv. Når man møter nye mennesker er det lett at de vil vite hva jeg jobber med. Jeg føler jeg har blitt avvist av flere fordi jeg ikke jobber. Hvordan får dere venner og kjærester dere som ikke jobber? 

Anonymkode: 66c1d...3d4

Har ingen av delene.

Anonymkode: b86f8...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, XbellaX said:

Jeg kjenner mange uføre som lever et godt og rikt liv til tross for de utfordringene de har knyttet til det å av ulike grunner ikke ha en jobb.

Har man krav på trygd om man har et "godt og rikt liv"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Wretch skrev:

Har man krav på trygd om man har et "godt og rikt liv"?

Ja, absolutt. Å ha innfridd kravene til uføre betyr ikke at man trenger å leve resten av livet i et et gjørmebad av elendighet. Heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Wretch skrev:

Har man krav på trygd om man har et "godt og rikt liv"?

Ser ikke helt sammenhengen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, XbellaX said:

Ja, absolutt. Å ha innfridd kravene til uføre betyr ikke at man trenger å leve resten av livet i et et gjørmebad av elendighet. Heldigvis. 

Bør man ikke komme seg i jobb da, hvis man blir frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Wretch skrev:

Bør man ikke komme seg i jobb da, hvis man blir frisk?

Kan man ikke ha et "godt liv" selv om man ikke er "frisk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, slabbedask said:

Kan man ikke ha et "godt liv" selv om man ikke er "frisk"?

Tror ikke det? Sykdom = dis-ease = ikke-behag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Wretch skrev:

Bør man ikke komme seg i jobb da, hvis man blir frisk?

Jeg har ikke skrevet noe om å være frisk, man er ikke "frisk" om man oppfyller kravene til uføre, da har man såpass med begrensninger at det å jobbe er mer eller mindre utelukket. Det betyr ikke at man ikke likevel kan få til et bra liv, slik Slabbe sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, XbellaX said:

Jeg har ikke skrevet noe om å være frisk, man er ikke "frisk" om man oppfyller kravene til uføre, da har man såpass med begrensninger at det å jobbe er mer eller mindre utelukket. Det betyr ikke at man ikke likevel kan få til et bra liv, slik Slabbe sier. 

Jeg får ikke det helt til å rime, men jeg skjønner jo at andre, og systemet, er uenige. Vi får bare akseptere å være uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Wretch skrev:

Jeg får ikke det helt til å rime, men jeg skjønner jo at andre, og systemet, er uenige. Vi får bare akseptere å være uenige.

Det er så kjedelig når du gir deg så lett ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er selv ung ufør og bortsett fra den sosiale skammen er det dårlig øknomi som er vanskelig. Bor i Oslo og havner under sosialgrensen med dagens leiepriser. M.a.o 6000,- å leve for. Burde vært høyere sats, ihvertfall på ungufør når du ikke har hatt mulighet til å opptjene pensjon.

Anonymkode: 79e1f...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha klart å komme meg inn i jobblivet er jeg klar: nei, ikke for meg. Alt annet er bare dårlige erstatninger. Livskvaliteten øker og det blir en positiv spiral som beriker livet mitt på mange plan på en måte som var umulig da jeg var utenfor arbeidslivet. 

Anonymkode: 21767...42a

Kunne ønske det kunne skje med meg også. Det er lett å føle seg som ingenting når man ikke jobber. 

Anonymkode: 66c1d...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er selv ung ufør og bortsett fra den sosiale skammen er det dårlig øknomi som er vanskelig. Bor i Oslo og havner under sosialgrensen med dagens leiepriser. M.a.o 6000,- å leve for. Burde vært høyere sats, ihvertfall på ungufør når du ikke har hatt mulighet til å opptjene pensjon.

Anonymkode: 79e1f...17d

Får du ikkek bostøtte da? Jeg spør fordi jeg selv gikk uten å vite jeg hadde rett til det.

Anonymkode: f1246...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...