Gå til innhold

For mye klær i maskinen?


Norknight

Anbefalte innlegg

Når min vaskemaskin er helt full,er det da for mye om man kan få en knyttet neve over klærne.Regner med at jeg må vaske en gang til i morgen.Eller i kveld.Jeg tar de som ser rent ut i tørketrommelen og vasker en gang til de plaggene som har flekker eller har striper.Vasket både hvite håndklær og ett laken og fargede klær på 40 grader.Vasker bare om igjen de som ser skitne ut,

Fint om jeg kan få svar Onsdag kveld.(20/4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Meat Loff skrev:

Når min vaskemaskin er helt full,er det da for mye om man kan få en knyttet neve over klærne.Regner med at jeg må vaske en gang til i morgen.Eller i kveld.Jeg tar de som ser rent ut i tørketrommelen og vasker en gang til de plaggene som har flekker eller har striper.Vasket både hvite håndklær og ett laken og fargede klær på 40 grader.Vasker bare om igjen de som ser skitne ut,

Fint om jeg kan få svar Onsdag kveld.(20/4)

Hvis du allikevel må vaske en del av tøyet på nytt er det vel like greit å vaske to maskiner med litt mindre tøy i med en gang? Det sliter jo mer på tøyet om du vasker det to ganger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo ikke om jeg har for mye i maskinen om det ikke finnes noen glupe folk her som vet svaret.Jeg tar vel ikke ut 2000 kr i minibanken om jeg tror jeg klarer meg med 1000 og visakortet?

Hvorfor skal jeg bruke mer strøm,vann og såpe enn nødvendig?

Jeg spør vel ikke hvis jeg vet svaret,eller tror at ditt svar Lillemus fungerer like bra? Jeg hadde jo vasket 2 maskiner om jeg hadde mer hvitvask.Dessuten har jeg vasket hvitvask før på 40 grader og fargepulver med ok resultat.Ikke "Blendahvitt" men en gråtone på 1-2% og 98-99% hvitt.Er det det som heter "offwhite"? (Husk jeg er jo mann)

Endret av Meat Loff
feil i ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det ikke max antall kilo på et klistremerke eller noe på utsiden av maskinen din? Prøv å google merket på maskinen + "maks antall kilo" og se om du finner noe der kanskje? Vanligvis varierer det mellom 4 og 5 kg tørt tøy, og i min maskin betyr dette halvfull trommel. Er klærne skitne tar jeg gjerne ut noe av tøyet, sånn at vannet kommer bedre til. Å vaske klær uten at de vaskes rene er temmelig bortkastet spør du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. halvfull er passe.

Kayia, de kg som man kan ha i maskinen, gjelder ikke det når klærne er våte? Min maskin tar 7 kg, men om jeg så hadde stappet så hadde ikke vekta på tørre klær blitt på 7 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klærne blir ikke rene om de ikke har plass til å bevege seg inne i trommelen, dessuten sliter høy vekt mye mer på maskinen, som kan gi utgifter mye høyere enn litt strøm og pulver. Si meg, syns du det er noe morro å bruke penger på VASKEMASKIN? Jeg begynner å grine bare ved tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Trine skrev:

Ca. halvfull er passe.

Kayia, de kg som man kan ha i maskinen, gjelder ikke det når klærne er våte? Min maskin tar 7 kg, men om jeg så hadde stappet så hadde ikke vekta på tørre klær blitt på 7 kg.

7 kg vått tøy er ikke mye. :) Nei, det gjelder tørt tøy ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Lillemus skrev:

7 kg vått tøy er ikke mye. :) Nei, det gjelder tørt tøy ja.

Ja, jeg så det. Nå er det nesten så jeg må gå og veie klær. 7 kg er jo mye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Meat Loff skrev:

Hvordan veier man klær om man ikke har noen vekt? Badevekt? Hvor nøyaktig er den under 10 kg?

Jeg tenkte på badevekt. Kjøkkenvekta tror jeg ikke tåler så mange kg. Men hvor nøyaktig den er, det vet jeg ikke. Det er vel bare å fylle en 10-litersbøtte med vann og se hva den veier. Så kan du ev. ta ut en og en liter og se om vekta går ned nøyaktig en kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri veid klærne jeg putter i vaskemaskinen, og jeg har nok vasket noen hundre (eller kanskje noen tusen) maskiner i mitt liv. Alt mellom halvfull og full maskin er ok, så lenge man ikke trenger å stappe klærne inn. Så lenge jeg velger rett temperatur og såpe blir klærne rene. Men nå er ikke klærne jeg vasker veldig skitne i utgangspunktet; vi vasker dem nok ganske ofte. Og er nøye på sortering av materialer og farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg må bruke makt for å få inn de siste plaggene, er maskinen for full. Det hender riktignok at jeg stapper den full, og jeg tror ikke jeg har opplevd at de ikke blir rene. Men jeg tenker at klærne skal ha plass til å bevege seg i, både for å få såpevannet godt rundt, og for å få skylt det skikkelig. Har aldri veid klærne jeg stapper inn, men 7 kg tørt tøy er temmelig mye. Legg inn såpass mye at det er fullt, uten at du dytter det siste inn - da er det greit.

Jeg bruker bare Omo Color, til både hvitvask 60 grader og kulørt vask 40 grader. Og så har jeg Milo i tillegg til ulltøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæ...omo color, det begynner å klø bare av tankene. Jeg bruker milo til alt. Vet ikke om det er så lurt, men det er skjeldent jeg vasker uten at det er noe som inneholder ull, med i maskinen. Det er kun når jeg vasker håndklær og sengetøy at det er 100% ullfritt.

Når jeg tenker meg om så er, spesielt buksene mine, skittne når de vaskes. Altså, de har skau nederst på bena og det setter seg godt, spesielt i sømmer. Så sånn sett kan sikkert normalt, renslige mennesker, fylle maskinen fullere enn det jeg gjør. Siden jeg bor alene så må jeg uansett noen ganger vaske før jeg klarer fylle maskinen helt. Spesielt om jeg vasker lyse klær. De har jeg ikke så mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. skitne klær så er det ikke mengden man fyller i maskinen det går på, men mengden pulver. Men, det skal ikke vært fullt i maskinen uansett. Maskinen vasker uansett best med 3/4 full, og da tar man mer pulver hvis det er veldig skittent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Wretch skrev:

Ang. skitne klær så er det ikke mengden man fyller i maskinen det går på, men mengden pulver. Men, det skal ikke vært fullt i maskinen uansett. Maskinen vasker uansett best med 3/4 full, og da tar man mer pulver hvis det er veldig skittent.

Nja - det hjelper ikke å pøse på med vaskepulver hvis maskinen er for full, det blir bare skjolder (pga. dårlig skylling).  Da ville jeg heller forbehandlet de plaggene som er ekstra skitne (vha. bløtlegging eller flekkfjerner), og / eller tatt dem på høyere temperatur enn vanlig, hvis de tåler det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, laban said:

Nja - det hjelper ikke å pøse på med vaskepulver hvis maskinen er for full, det blir bare skjolder (pga. dårlig skylling).  Da ville jeg heller forbehandlet de plaggene som er ekstra skitne (vha. bløtlegging eller flekkfjerner), og / eller tatt dem på høyere temperatur enn vanlig, hvis de tåler det. 

Den skal ikke være "for full", den skal være passe full, som jeg antar er 3/4. Det er fordi det er da den vasker best. :) Hvis det er for lite tøy så blir det mindre bevegelse inne i trommelen, det bare klistrer seg til veggen.

Hvis man har vært i fjøset bør man kanskje gjøre noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest lurtepå
Den Thursday, April 21, 2016 at 7.45, Meat Loff skrev:

Det ble rent nok alt sammen.Skal prøve å vaske det hvite på rett temp neste gang.

Hvorfor må du vaske klærne flere ganger? Med mindre du har en gammel maskin fra 90 tallet så skal maskinen klare å vaske rent klærne etter 1 vask.

Og for det andre så fyller man selvsagt opp maskinen helt full, bare ikke så full at du må stå å knuffe inn klærne med makt liksom.

Unødvendig å ha den halvfull som en annen her påstår. Ikke bra for miljøet og en sparer itilegg tid på å fylle den full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...