Gå til innhold

Trekking av tenner


påskelilje

Anbefalte innlegg

Dattera må trekke fire tenner før hun skal ha regulering. Hun trakk fire melketenner for to år siden, og hadde ikke noen grei opplevelse av det.

Dette som skal skje i vår, gruer hun seg veldig til, og jeg har sagt i fra at hun må få en forståelsesfull tannlege som er flink til å takle engstelige barn. Jeg spurte også om det var mulighet for at hun evt kunne få vival e.l. dersom hun var veldig redd. Det kunne hun, men da måtte hun komme fastende. Jeg glemte å spørre hvorfor hun da måtte faste. Vet noen det? Vival virker vel selv om en har spist? Jeg kan selvsagt ringe tilbake og spørre, men nå spør jeg dere først.

Hun skal trekke 2 + 2 tenner (varige tenner), med ca 1,5 uke mellom.

Noen som har noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, påskelilje skrev:

Dattera må trekke fire tenner før hun skal ha regulering. Hun trakk fire melketenner for to år siden, og hadde ikke noen grei opplevelse av det.

Dette som skal skje i vår, gruer hun seg veldig til, og jeg har sagt i fra at hun må få en forståelsesfull tannlege som er flink til å takle engstelige barn. Jeg spurte også om det var mulighet for at hun evt kunne få vival e.l. dersom hun var veldig redd. Det kunne hun, men da måtte hun komme fastende. Jeg glemte å spørre hvorfor hun da måtte faste. Vet noen det? Vival virker vel selv om en har spist? Jeg kan selvsagt ringe tilbake og spørre, men nå spør jeg dere først.

Hun skal trekke 2 + 2 tenner (varige tenner), med ca 1,5 uke mellom.

Noen som har noen gode råd?

Guttungen her gjorde det samme og jeg har ingen gode råd - jeg er så heldig at i alle fall guttungen tar det meste på strak arm. Han skulle trekke to tenner samtidig da jeg var med ham, tannlegen lurte på om det kanskje var bra med en om gangen og at vi heller skulle komme tilbake noen dager etter for å trekke tann2. "Sett en sprøyte til og trekk den andre også så er vi ferdige med det!" sa den alltid like ømme mor... ;) Jeg skal ikke engang nevne da jentungen skulle ta blodprøve... :ph34r: Herregud, det er nesten rart jeg ikke har hatt barnevernet på døra. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, påskelilje skrev:

Dattera må trekke fire tenner før hun skal ha regulering. Hun trakk fire melketenner for to år siden, og hadde ikke noen grei opplevelse av det.

Dette som skal skje i vår, gruer hun seg veldig til, og jeg har sagt i fra at hun må få en forståelsesfull tannlege som er flink til å takle engstelige barn. Jeg spurte også om det var mulighet for at hun evt kunne få vival e.l. dersom hun var veldig redd. Det kunne hun, men da måtte hun komme fastende. Jeg glemte å spørre hvorfor hun da måtte faste. Vet noen det? Vival virker vel selv om en har spist?

Det gjør det, men kan ta litt lenger før det virker hvis man nettopp har spist.

Anonymkode: 42e0d...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør det, men kan ta litt lenger før det virker hvis man nettopp har spist.

Anonymkode: 42e0d...da3

OK. Det var jo logisk :-) Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lillemus skrev:

Guttungen her gjorde det samme og jeg har ingen gode råd - jeg er så heldig at i alle fall guttungen tar det meste på strak arm. Han skulle trekke to tenner samtidig da jeg var med ham, tannlegen lurte på om det kanskje var bra med en om gangen og at vi heller skulle komme tilbake noen dager etter for å trekke tann2. "Sett en sprøyte til og trekk den andre også så er vi ferdige med det!" sa den alltid like ømme mor... ;) Jeg skal ikke engang nevne da jentungen skulle ta blodprøve... :ph34r: Herregud, det er nesten rart jeg ikke har hatt barnevernet på døra. ;) 

På jenta mi tar de jekselen oppe og nede på høyre side først, deretter jekselen oppe og nede på venstre side.

Uff, gruer meg noe veldig - synes det er så fælt når ungene må gjennom smerter :-(

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, påskelilje skrev:

På jenta mi tar de jekselen oppe og nede på høyre side først, deretter jekselen oppe og nede på venstre side.

Uff, gruer meg noe veldig - synes det er så fælt når ungene må gjennom smerter :-(

Gjør ikke vondt å trekke med bedøvelse da.

Anonymkode: 42e0d...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør ikke vondt å trekke med bedøvelse da.

Anonymkode: 42e0d...da3

Det var det som var så ille for to år siden. Tannlegen sjekket ikke at han hadde bedøvd tilstrekkelig før han begynte. Og hun hadde forferdelig vondt. Jeg var der heldigvis, og fikk stoppet ham. Ikke så lett å lese jenta mi når hun er redd eller har vondt, for da blir hun bare helt stille og tårene kan renne uten en lyd :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann her var redd for å trekke tenner og vi fikk henvisning til spesialtannlege, guttungen ville at jeg holdt ham i hånden under trekkingen, men jeg fikk ikke lov å være i samme rom engang. så da ble det ikke noen trekking. Reguleringstannlegen fikk til tannreguleringen allikevel.

To andre barn trakk fire jeksler, jeg kan ikke huske at de hadde noen spesielle problemer med det, de gikk til tannlegen alene, de fikk vondt i ettertid, men trekkingen gikk fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gode råd herfra, kun sympati.

Guttungen skal få ut et par visdomstenner i nærmeste fremtid. De skal visst opereres ut, for han skal til forundersøkelse på tannlegehøyskolen. 

Jeg klarer ikke forholde meg til det og har sagt til faren at han MÅ bli med dersom Guttungen ønsker følge. Jeg har bare fulgt ham til tannlegen en gang da han var mindre, og det eneste jeg husker av det er at jeg sto og holdt meg fast i dørkarmen og konsentrerte meg om å ikke spy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mariaflyfly skrev:

Ingen gode råd herfra, kun sympati.

Guttungen skal få ut et par visdomstenner i nærmeste fremtid. De skal visst opereres ut, for han skal til forundersøkelse på tannlegehøyskolen. 

Jeg klarer ikke forholde meg til det og har sagt til faren at han MÅ bli med dersom Guttungen ønsker følge. Jeg har bare fulgt ham til tannlegen en gang da han var mindre, og det eneste jeg husker av det er at jeg sto og holdt meg fast i dørkarmen og konsentrerte meg om å ikke spy.

Med din tannlegefobi tror jeg det er best om du holder deg laaaaangt unna når ungene dine er hos tannlegen. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/28/2016 at 16.02, påskelilje skrev:

Det var det som var så ille for to år siden. Tannlegen sjekket ikke at han hadde bedøvd tilstrekkelig før han begynte. Og hun hadde forferdelig vondt. Jeg var der heldigvis, og fikk stoppet ham. Ikke så lett å lese jenta mi når hun er redd eller har vondt, for da blir hun bare helt stille og tårene kan renne uten en lyd :-(

Hei!

Men hvis hun gruer seg veldig, kan hun ikke utsette reguleringen til hun er mer motivert selv for det?

Noen ganger hjelper det å bli litt eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Men hvis hun gruer seg veldig, kan hun ikke utsette reguleringen til hun er mer motivert selv for det?

Noen ganger hjelper det å bli litt eldre.

Tannkjøttet er mye mer motagelig for regulering når man er ung - vi har hatt en runde på guttungen og en på en voksen slektning samtidig her. Den voksne hadde MYE større plager enn ungdommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Lillemus skrev:

Tannkjøttet er mye mer motagelig for regulering når man er ung - vi har hatt en runde på guttungen og en på en voksen slektning samtidig her. Den voksne hadde MYE større plager enn ungdommen. 

Hei!

Ja jeg vet det, men å vente noen år er noe annet, enn vente til man blir voksen.

Med årene kommer jo ofte mer motivasjon:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Lillemus skrev:

Tannkjøttet er mye mer motagelig for regulering når man er ung - vi har hatt en runde på guttungen og en på en voksen slektning samtidig her. Den voksne hadde MYE større plager enn ungdommen. 

Er det så farlig om tennene ikke står på geledd?

Anonymkode: 08169...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det så farlig om tennene ikke står på geledd?

Anonymkode: 08169...86d

Guttungen min hadde en tanngard som var helt hinsides, det var ikke bare snakk om tenner som ikke sto helt på geledd her altså. Det så ut som tennene var kastet inn i munnen på ham helt på lykke og fromme, i tillegg til at det viste seg at han har et underbitt som må korrigeres med operasjon (det fikk han velge selv og valgte det, han vil unngå problemer med det når han blir voksen sier han). Så det var langt fra bare kosmetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Ja jeg vet det, men å vente noen år er noe annet, enn vente til man blir voksen.

Med årene kommer jo ofte mer motivasjon:-)

 

Skjønner hva du mener, men jeg tror en femtenåring (evt. syttenåring) vil være veldig glad for at han begynte med regulering tidlig og er ferdig med det. Og som Lillemus sier er det best å starte så tidlig som mulig; da vil man antakelig behøve kortere tid med regulering enn om man venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
12 timer siden, Xtra skrev:

Skjønner hva du mener, men jeg tror en femtenåring (evt. syttenåring) vil være veldig glad for at han begynte med regulering tidlig og er ferdig med det. Og som Lillemus sier er det best å starte så tidlig som mulig; da vil man antakelig behøve kortere tid med regulering enn om man venter.

:-)

Ja sikkert det, bare man er motivert er det jo greit:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlegen må trekke tennene? Noen mener at hvis det går å unngå trekking, gir det et bredere og bedre smil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cilie skrev:

Tannlegen må trekke tennene? Noen mener at hvis det går å unngå trekking, gir det et bredere og bedre smil. 

Er det ikke plass, så er det ikke plass. Guttungen her måtte trekke 6 tenner, selv trakk jeg fire i sin tid. Vi er tydeligvis arvelig belastet med små kjever. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...